Hej !

Jag ska byta tak på mitt nyköpta hus under semestern och skulle behöva hjälp med förslag till verktyg, spikpistol och pappspikpistol framförallt. Vad är prisvärt ? Behöver man de dyraste verktygen för att göra ett tak på 180 kvm.

spikpistol kanske man vill använda fler gånger men en pappspikpistol känns inte som man behöver. Vill inte hyra (vill ha mina egna verktyg)

ska ha t evo tak som underlagspapp, har läst i anvisningen att man kan ha stift också. Kanske finns nåt bra alternativ till det istället för pistol ?

tacksam för hjälp.

Mvh, Jonas
 
Hyr pappistolen, kostar några hundringar för de dagarna du har den. Jag håller med dig om att äga verktygen själv, men en pappspikpistol kan inte ens jag motivera att köpa för 1 tak.

jag har en större meec från jula (spikpistol) som jag använt hela vår renovering, utbyggnad, garagebygge osv fungerat helt ok
 
Rickard.
En stifthammare och dold infästning är rätt väg. Se till att få tag i rätt stift och ströa direkt så slipper du helt hyra picka.

Ska du byta stora mängder råspont är en tryckluftdriven spikpistol ovärderlig men ska man bara byta strö och läkt är tidsbesparingen minimal mot en bra hammare och inte värd kostnaden om du frågar mig.
 
  • Gilla
C.Lundin
  • Laddar…
Rickard. Rickard.ag skrev:
En stifthammare och dold infästning är rätt väg. Se till att få tag i rätt stift och ströa direkt så slipper du helt hyra picka.

Ska du byta stora mängder råspont är en tryckluftdriven spikpistol ovärderlig men ska man bara byta strö och läkt är tidsbesparingen minimal mot en bra hammare och inte värd kostnaden om du frågar mig.
vad är rätt stift för några ? Får bli en stifthammare efter att frågat runt lite och verkar smidigast.

ska byta viss råspont men inte allt för mycket så klarar mig nog med den som finns. Vi är ett gäng som ska byta, så har tillgång till 1 spikpistol redan men tänker att kan vara skönt med en till så man kan köra på båda sidorna samtidigt.
 
Rickard.
Står i montagebeskrivningen för duken, brukar vara rostskyddde (rostfria) i en viss längd.
 
Rickard. Rickard.ag skrev:
Står i montagebeskrivningen för duken, brukar vara rostskyddde (rostfria) i en viss längd.
ja okej, då är jag med. Ska vara bredklammer benlängd 11-15mm. Tänkte om du hade någon som var ”rätt”.
Tack för hjälpen
 
Vet inte hur marknaden ser ut idag, bytade själv för ett par år sedan. Köpte både vanlig och papp från andra sidan Atlanten. Spikpistolen behöll jag och papp pistolen såldes vidare, tror jag fick mer för den än vad jag betalde för båda. Senco pistoler båda två.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.