Myrstacken
Hej alla glada.

Vi håller på att bygga hus och det blir inflyttning nu i sommar.
Min tanke om jag orkar detta år är att bygga en altan runt kåken.
Huset är vitmålat både över våning samt den undre putsade våningen.

En vild tanke slog mig att vi kunde måla själva altandäcket också med samma färg som huset.
Caparol Carat,
Om man gör detta skall man då vänta ett par veckor kanske tills altanvirket torkat gött så att det suger mer färg?

Hela idén med detta var då att det var lite annorlunda och att det kanske skulle hålla det fräscht längre.
Har haft altan runt mitt gamla hus och det blir inte vackert med tiden på de ställen där solen inte kommer åt.
Med denna färgen på kanske det håller sig fräschare längre och enklare att rengöra framöver?

Någon som gjort liknande? tacksam för svar eller bilder :)
Vi är inte intresserad av att olja in däcket, det har jag sett skrämmande exempel av hur mörkt och tråkigt det kan bli med tiden :)
 
Bygger du i tryckt virke så ska du vänta, gärna tills nästa sommar minst. Annat virke bör du måla.
 
  • Gilla
Myrstacken
  • Laddar…
Jag avråder dig starkt att måla trallen, täckfärg håller dåligt på trall och är ett pörskans jobb att slipa och måla om. Kolla istället på någon typ av olja med vita pigment i om du måste göra något alls!
 
Oavsett metod undrar jag om man inte kommer ångra ett vitt golv. Åtminstone jag tycker att det är jobbigt nog för ögonen med för ljust runt mig när jag sitter ute. Som de där caféborden i aluminium som fanns överallt för ett tag sedan.

Kisel eller brunsåpa för att få lite ljusare grå färg tror jag skulle passa det du beskriver.
 
Myrstacken
Hep Hep skrev:
Oavsett metod undrar jag om man inte kommer ångra ett vitt golv. Åtminstone jag tycker att det är jobbigt nog för ögonen med för ljust runt mig när jag sitter ute. Som de där caféborden i aluminium som fanns överallt för ett tag sedan.

Kisel eller brunsåpa för att få lite ljusare grå färg tror jag skulle passa det du beskriver.
haha ja sådana bord är fina en solig dag...
Hade sioo på förra altanen och det blir jätte fint där solen kommer åt. Men skuggsidan blir riktigt risig..
 
Myrstacken
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Jag avråder dig starkt att måla trallen, täckfärg håller dåligt på trall och är ett pörskans jobb att slipa och måla om. Kolla istället på någon typ av olja med vita pigment i om du måste göra något alls!
Tänker du på terrasslassyr??
 
Nej, det tror jag också kan skapa merjobb efter några år. Kommer inte på namnet på oljan just nu, kolla runt lite på nätet om du kan hitta. Mitt uppe i trädgårdsarbete nu ;)
 
  • Gilla
Myrstacken
  • Laddar…
Myrstacken Myrstacken skrev:
haha ja sådana bord är fina en solig dag...
Hade sioo på förra altanen och det blir jätte fint där solen kommer åt. Men skuggsidan blir riktigt risig..
Ajdå. Jag som just var på väg att handla sioo till ett nylagt däck. Solen kommer visserligen åt överallt, men olika mycket. Hur skuggig var din skuggsida?
 
  • Gilla
Myrstacken
  • Laddar…
Myrstacken
Hep Hep skrev:
Ajdå. Jag som just var på väg att handla sioo till ett nylagt däck. Solen kommer visserligen åt överallt, men olika mycket. Hur skuggig var din skuggsida?
jätte skuggig det var norrsidan av huset.. Det kom aldrig sol där under flera år :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.