M MagHam skrev:
Ja, av någon anledning blir α-strålare farliga inuti kroppen fast dom (heliumkärnorna) knappt går igenom ett papper annars.
Ja. Det är precis just på grund av att de inte tar sig igenom ett papper som de blir farliga i kroppen. En alfa-partikel (helium kärna) är så stor och tung så krockar den med första bästa andra atom. Finns inte mycket chans att den skall kunna smita förbi pss som gamma (som är elektromagnetisk) eller beta (som är elektroner).

Så har man den utanför kroppen så kommer den aldrig fram. Det finns för mycket annat, luft osv. som stoppar den. Men har man den i kroppen, så kommer den ofelbart att påverka närliggande vävnad. Finns ingen större chans att den missar, eller slinker ut (pss som gamma kan göra).

Och denna relativa farlighet tas hänsyn till när man gör översättningen från (med moderna enheter) från Gray till Sievert. Viktningen är 1 för röntgen/gamma/beta-strålning, men hela 20 för alfa.

Så om du har strålkällan utanför kroppen. Så är gamma farligast (neutroner är värre, men inte så vanliga). Har du den i kroppen så är alfa farligast. Givet samma absorberade energi, och beroende på var i kroppen då. Det senare visar sig spela stor roll när vi talar om alfa-strålare, eftersom de som sagt inte tar sig längre än i storleksordningen en cell-diameter.
 
  • Gilla
GK100 och 2 till
  • Laddar…
T Trunk skrev:
Om det är samma brandvarnare du har nu som du satte dit för drygt tio år sedan så kan det vara anledningen till att de börjat falsklarma. En brandvarnare som är över tio år gammal bör ha bytts för några år sedan.
Det är väl vad brandvarnarförsäljarna säger gissar jag? Man kan ju undra vad som slits så infernaliskt i en brandvarnare. :thinking:
 
Det är väl inte så mycket som slits i en optisk rökdetektor- om inte själva ljuskällan blir sämre möjligen - utan det handlar mer om risken att den blir smutsigare med tiden tror jag. Även om man kan blåsa ur kammaren är risken att fet smuts fastnar ordentligt större med tiden. Inte för att tiden har något med vidhäftningen att göra, utan att mer tid = mer smuts.
Möjligen kan plasten i kammaren åldras iofs, så att ytan blir mattare och därmed sprider ljuset på ett annat sätt.

Med det sagt så har jag varit ute på anläggningar där deckarna suttit i 20+ år och de funkar alldeles utmärkt, och på anläggningar där deckarna börjar falsklarma/fellarma efter ett år. Handlar mer om miljö än ålder skulle jag säga.
 
C
T ToRy skrev:
Handlar mer om miljö än ålder skulle jag säga.
Ja, så måste det rimligtvis vara. Detektorn är ju dessutom adaptiv och på så sätt "medveten" om graden av försämring. Man får hoppas att de är konstruerade så att de ger felindikation när den interna kompensationen för degradering når en viss gränsnivå.
 
Har ingen koll på detektorer och system för hemmabruk, men i de "kommersiella" system jag jobbat och jobbar med är det naturligtvis så att en detektor som blir smutsig kompenseras, och när gränsen är nådd får man en indikation på det.
 
C
T ToRy skrev:
Har ingen koll på detektorer och system för hemmabruk, men i de "kommersiella" system jag jobbat och jobbar med är det naturligtvis så att en detektor som blir smutsig kompenseras, och när gränsen är nådd får man en indikation på det.
Passar på att låna tråden och fråga vilka bra kommersiella system som finns på marknaden?
Har kollat lite efter trådade rökdeckare, gärna lågspänningsdrivna med batteribackup men som även kan larma autonomt.
 
Med "kommersiella" system menar jag sådant som sätts i skolor, sjukhus, hotell, kontor. lager och så vidare. Kopplas oftast men inte alltid till räddningstjänst eller motsvarande. Nästan alla sådana system är trådbundna, dvs detektorerna ligger på slingor till en centralapparat eller en nod. De flesta - alla jag känner till - använder 24VDC och har alltid batteribackup i centralapparaten. Inte helt säker på vad du menar med att larma autonomt?

Bra fabrikat på marknaden som jag jobbat mycket med: Autronica (Bravida Säkerhet), Consilium (Consilium säkerhet). Consilium har ett riktigt bra system för både installatör och användare, ett menysystem som är självförklarande och massor av smidiga funktioner.
System jag pillat lite med: EBL512 (Stanley Security tror jag)
System jag inte pillat med alls: Siemens (Siemens), Schneider (Avarn Security tror jag),

Det är de system och företag jag kommer på nu, har säkert missat flera. Sen är det en djungel vad man ska välja. Vill man satsa på billigt i inköp, billigt i underhåll, bra support... Inte helt lätt...
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
C
T ToRy skrev:
Inte helt säker på vad du menar med att larma autonomt?
Vad jag menade är att detektorn har inbyggd siren och backupbatteri och kan larma vid brand även om den blivit bortkopplad.
Jo, jag var med på vad du menade med kommersiella system. Det jag letar efter är väl nåt mellanting mellan kommersiellt och detektorer för hemmabruk.
 
Denna är det som sitter uppe idag. Sattes nog upp för 3-4 år sedan. Det är tredje optiska varnaren jag har testat på samma plats och med samma resultat med avseende på falsklarm. Pollensäsongen är värst.
 
  • Optisk rökvarnare med skadad etikett visande bruksanvisningar och kontaktinformation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag har också haft problem med brandvarnare som falsklarmar. Två olika varianter av Housegard har gått igång (oftast nattetid) när det har varit fuktigt och varmt väder. På vinst och förlust köpte jag Clas O:s egna istället. Inte ett falsklarm sen dessa (på typ 2 år). Hoppas bara att de larmar när det behövs.
 
C cpalm skrev:
Vad jag menade är att detektorn har inbyggd siren och backupbatteri och kan larma vid brand även om den blivit bortkopplad.
Jo, jag var med på vad du menade med kommersiella system. Det jag letar efter är väl nåt mellanting mellan kommersiellt och detektorer för hemmabruk.
Ah! Ja, deckare med inbyggd siren har använts även på dessa system i några år, men jag vet ingen som har batteribackup i deckaren. Alla adresserbara system som säljs idag har mig veterligen dubbelmatad slinga, dvs blir det avbrott någonstans har man fortfarande kontakt med alla detektorer och andra slingenheter. Självklart får man även en felindikering så man kan åtgärda avbrottet.

Jag känner inte till något mellanting, däremot har nog de flesta fabrikaten en mindre, billig centralapparat som komplement till de stora utbyggbara systemen. Funkar bra i mindre objekt: förskolor, små företag, restauranger och så vidare. Dock brukar det vara så att samma detektorprogram används och begränsningen ligger snarare i funktioner och/eller utgångar i själva centralapparaten.
 
Nyfniken Nyfniken skrev:
Det är väl vad brandvarnarförsäljarna säger gissar jag? Man kan ju undra vad som slits så infernaliskt i en brandvarnare. :thinking:
J JohanN03 skrev:
Denna är det som sitter uppe idag. Sattes nog upp för 3-4 år sedan. Det är tredje optiska varnaren jag har testat på samma plats och med samma resultat med avseende på falsklarm. Pollensäsongen är värst.
Men om det är en viss plats där brandvarnarna falsklarmar mer än andra så beror det troligtvis en hel del på just själva platsen. Som nämnts tidigare gillar inte brandvarnare trånga utrymmen, hörn och dyl.

Hur ser det ut där den sitter?

Om det nu beror på att du har abnormt mycket pollen så kanske du måste acceptera att byta ut brandvarnarna lite oftare. Ingen rolig utgift förstås men om man inte har några speciella krav på extra finesser så behöver de inte kosta mer än en hundralapp.

Finns brandvarnare med fem års garanti, kanske till och med mer. Även det skulle kunna vara en liten förbättring
 
T Trunk skrev:
Men om det är en viss plats där brandvarnarna falsklarmar mer än andra så beror det troligtvis en hel del på just själva platsen. Som nämnts tidigare gillar inte brandvarnare trånga utrymmen, hörn och dyl.

Hur ser det ut där den sitter?

Om det nu beror på att du har abnormt mycket pollen så kanske du måste acceptera att byta ut brandvarnarna lite oftare. Ingen rolig utgift förstås men om man inte har några speciella krav på extra finesser så behöver de inte kosta mer än en hundralapp.

Finns brandvarnare med fem års garanti, kanske till och med mer. Även det skulle kunna vara en liten förbättring
Den sitter i en korridor strax efter ett trapphus. Jag ska testa och montera den längre från trapphuset. Tror att luften omsätts i högre takt där och jag känner ibland när jag står vid trappen att det drar varm luft från nedervåningen.

Någon tilluft är inte möjlig att filtrera kontrollerat då det är en dryga 100 årig kåk det gäller.
 
J JohanN03 skrev:
Denna är det som sitter uppe idag. Sattes nog upp för 3-4 år sedan. Det är tredje optiska varnaren jag har testat på samma plats och med samma resultat med avseende på falsklarm. Pollensäsongen är värst.
Har du testat andra fabrikat som Bassrunner, eller byter du till en ny detektor av samma märke? Kan ju vara ett bra tips annars.

Tänkte på en annan sak jag såg att du skrev i ett tidigare inlägg, att detektorn satt i korridor ovanför en trappa. Är det mycket trafik i trappan/korridoren? För det brukar generera mer luftrörelse och därmed mer smuts i detektorn. Borde iofs generera fel snarare än brandlarm. Men du har ingen centralenhet som detektorerna pratar med va? Antar att detektorn själv inte kan ge en felindikering mer än möjligen batterifel... Kolla också runt lite och se om det finns något luftdon i närheten. Rökdetektorer generellt gillar inte luftrörelser i någon större omfattning. Det är inte så att deckaren sitter precis utanför ett badrum och att den larmar i samband med att någon öppnar dörren efter en halvtimmes het dusch?
Annars låter det lite märkligt att du har så stora problem. Har tyvärr inte så mycket mer att komma med just nu...
 
Att man inte ska placera detektorn i hörn eller nära vägg eller för all del i trånga utrymmen beror mer på att eventuell rök har svårt att komma dit, snarare än att detektorn skulle må dåligt på något sätt. Det som händer är att det bildas en ficka med ren luft, där röken inte tar sig in. Det rent fysikaliska bakom det hela har jag inte grottat ner mig i dock, så vill man veta mer om det rekommenderar jag att googla. :) Enligt reglerna får en detektor inte placeras närmare vägg eller motsvarande än en halvmeter, om det kan undvikas.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.