MathiasS skrev:
Haha....jag har några av den typen och kvaliteten och dom används aldrig. Istället är det en gammal rackare av denna typ som får tugga plåt:

[bild]

Den är duktigare på plåt än vad jag är, så den duger till allt jag tar mig för.
Men j-vlar vad man kan nypa sig med skänklarna på de där saxarna!
 
Kanske enklare jag åker förbi en plåtslagare :)
 
mattiasp skrev:
Men j-vlar vad man kan nypa sig med skänklarna på de där saxarna!
Ja, speciellt när man fuskar och klipper genom en dubbelvikt plåt så man får ta i satan. Då brukar man klämma sig i trakterna av kronjuvelerna......
 
MathiasS skrev:
Ja, speciellt när man fuskar och klipper genom en dubbelvikt plåt så man får ta i satan. Då brukar man klämma sig i trakterna av kronjuvelerna......
Hur håller du då egentligen? Jag har klämt mig flertalet gånger på dylika tänger men det är ju alltid handflatan som blivit lilamelerad. Får nästan rysningar bara jag tänker på hur ont det gör...
 
....man tar liksom stöd mot låret för att trycka ihop den......
 
Aha. Jag har väl tagit stöd mot något hårt underlag istället och sluppit just det momentet. :) Klämt mig har jag gjort likaledes.
 
Dalbotös skrev:
Aha. Jag har väl tagit stöd mot något hårt underlag istället och sluppit just det momentet. :) ...
Du har väl inga kronjuveler, men kanske annat som sitter "i vägen" :)

Ni skulle höra vad farsan sa till morsan när hon skulle mangla lakan :surprised:
 
Redigerat:
KnockOnWood skrev:
Du har väl inga kronjuveler, men kanske annat som sitter "i vägen" :)

Ni skulle höra vad farsan sa till morsan när hon skulle mangla lakan :surprised:
Undrar väldigt mycket vad han sa.
 
Kurtivan skrev:
Går väl att såga av med en bågfil.
Det går utmärkt bra!
 
prototypen prototypen skrev:
Ska man hålla på med fönsterbleck måste man ha en höger och en vänster-sax, en rak kan man köpa om man har pengar som man inte vet vad man ska göra av.

Både höger och vänster saxar kan klippa rakt.


Protte
Jag ska köpa plåtsax till jobb med fönsterbleck.

Vad innebär höger- och vänster-saxar? Nödvändigt med båda?

Jag ska klippa 60mm breda bleck i rätt längd samt några snitt för att vika upp kanterna.

Tips på bra märke. Köper gärna kvalitet:)
 
Mikael_L
  • Gilla
JohanN03
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag köpte en stubai från Jula, en riktig kvalitets-plåtsax för de pengarna.
Har inte ångrat mig en sekund.
[länk]

Nu är den utgående (som de flesta kvalitetssaker) på Jula, men har du tur finns den på någon Jula nära dig eller nära där någon släkting eller kompis bor.
Ser gedigen ut! Finns på lager hos min närmsta butik.

Man klara sig med en sådan ”pelikan” för raka klipp?
 
japp.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Kvalité, men hur många gånger kommer du använda den? Jag köpte Julas billigaste kit med höger/vänster och rak. Billigt skit, men de duger till de jobben jag ska ha dem till. Höger och vänster är bra om man vill se vad man gör.
 
Snailman
Jag köpte en sån här på Harald

https://www.harald-nyborg.se/platsax-300mm-rak-klippning.html men de har ju lagt ner alla butiker utom en.

Har även nån sats med höger vänster och rak, skillnaden är ju att dessa har små hack i skären för att inte plåten ska glida när man klipper, och det blir då små hack i plågkanten, så jag brukar klippa med dessa lite grovt, typ en cm för stort, och sen finklipper jag med pelikanen.

Har använt dem till alla överbleck och fönsterbleck till två hus.
 
  • Gilla
Snabbe Wille
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.