Vi har lagt nya betongpannor (Benders Palema Candor) på vårt 80-talshus. 1-plans, takvinkel 27 grader. Dags att fixa till 2 ränndalar.

Vad finns det för best praxis när det gäller kapning av ränndalar?

Jag har förstått att det finns två alternativ: Kapa på taket eller kapa på marken. Har lite svårt att se att proffsen tar sig tiden att kapa på marken, men jag kan ha fel. Antar att resultatet blir bäst om man kapar på taket, även om det dammar jävulskt?

Jag är helt inne på att kapa på taket.

Är det här en rimlig arbetsgång:

Lägga pannor på båda sidor av ränndalen, mixa med halvpannor så att passbitarna blir så stora som möjligt.
Grovkapa om det behövs
Limma passbitar, låt torka.
Skruva fast pannor och passbitar närmast ränndalen.
Markera med märkpenna.
Kapa båda sidor nerifrån och upp.
 
B Bo Per Oscar skrev:
Vi har lagt nya betongpannor (Benders Palema Candor) på vårt 80-talshus. 1-plans, takvinkel 27 grader. Dags att fixa till 2 ränndalar.

Vad finns det för best praxis när det gäller kapning av ränndalar?

Jag har förstått att det finns två alternativ: Kapa på taket eller kapa på marken. Har lite svårt att se att proffsen tar sig tiden att kapa på marken, men jag kan ha fel. Antar att resultatet blir bäst om man kapar på taket, även om det dammar jävulskt?

Jag är helt inne på att kapa på taket.

Är det här en rimlig arbetsgång:

Lägga pannor på båda sidor av ränndalen, mixa med halvpannor så att passbitarna blir så stora som möjligt.
Grovkapa om det behövs
Limma passbitar, låt torka.
Skruva fast pannor och passbitar närmast ränndalen.
Markera med märkpenna.
Kapa båda sidor nerifrån och upp.
har du möjlighet så använd ett snörslå när du markerar på pannorna
 
Använd gärna något skydd för ränndalsplåten (typ gammal överbliven plåt) då det kan skada beläggningen med sprutet från diamantskivan.
 
pelle plåttak pelle plåttak skrev:
har du möjlighet så använd ett snörslå när du markerar på pannorna
Vi provade det när vi "övade lite" i den andra ränndalen. Tyckte det var svårt att få slå rakt och få tydlig markering på alla bitar som vi sen to loss och kapade på marken. Ovana med snörslåt kanske. Och kapar man på taket blir det nog tillräckligt för att sikta efter.
 
Noramasen Noramasen skrev:
Använd gärna något skydd för ränndalsplåten (typ gammal överbliven plåt) då det kan skada beläggningen med sprutet från diamantskivan.
Vi behåller gamla ränndalsplåten och målar om, men nånting under är en bra idé. Blir nog en bräda i vårt fall. Har ingen lämplig plåt.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.