Bor i ett trähus med källare från 30 talet.
I garaget så är det rätt stora sprickor i taket. Ovanför ligger köket. Där har jag kunnat lyfta på en golvbräda och sett att det är ett träbjälklag. Men under det verkar det alltså vara betong. Var det ett vanligt sätt att bygga? Utgör betongen någon bärande funktion eller var det bara för att få ett "snyggt" tak i källaren? Det jag egentligen undrar är om jag bör åtgärda taket? Jag vill iaf snygga till det som spruckit, men bör jag även stötta upp med nån balk eller så? Det hänger ner en del runt sprickorna.

Mvh
 
tompax2
D djaccess skrev:
Bor i ett trähus med källare från 30 talet.
I garaget så är det rätt stora sprickor i taket. Ovanför ligger köket. Där har jag kunnat lyfta på en golvbräda och sett att det är ett träbjälklag. Men under det verkar det alltså vara betong. Var det ett vanligt sätt att bygga? Utgör betongen någon bärande funktion eller var det bara för att få ett "snyggt" tak i källaren? Det jag egentligen undrar är om jag bör åtgärda taket? Jag vill iaf snygga till det som spruckit, men bör jag även stötta upp med nån balk eller så? Det hänger ner en del runt sprickorna.

Mvh
Om du säger att du har träbjälklag så är jag ganska säker på att det är puts du har i taket undertill.
Man gjuter inte ett betongvalv och monterar träbjälklag ovanpå, utan det där är säkerligen puts du har.

Är sprickorna större så kan du möjligen fylla i med väldigt fin puts utan allt för stora sandkorn/grus. Annars är det väl någon fogmassa som gäller. Det hela kan vara armerat med typ hönsnät.

Du behöver inte stötta med balk om det bara är puts, vilket det förmodligen är, men du bör kanske se till så det blir där, så inte någon får det i huvudet till slut. Det kommer säkerligen lossna i stora kakor p.g.a förmodad armering av hönsnät, så du borde ju kunna punktfästa upp det med några skruv om du nu kan träffa rätt i något bra underlag. Sedan lagar du sprickorna.

Annars, om taket är allt för illa däran, så bara ner med allt och spika upp trätak, eller skruva gips eller något.
 
Stort tack för svar.

Det låter helt rimligt det du skriver.
Det ser ut att vara kanske 5cm tjock kaka. Jag testar nog att knacka rent lite i en spricka så man kan se upp vad som finns där att ev fästa i då. Gipstak lät frestande men tråkigt jobb tror jag.. tror dessutom det är fullt med spån och annat i bjälklaget.
 
tompax2
D djaccess skrev:
Stort tack för svar.

Det låter helt rimligt det du skriver.
Det ser ut att vara kanske 5cm tjock kaka. Jag testar nog att knacka rent lite i en spricka så man kan se upp vad som finns där att ev fästa i då. Gipstak lät frestande men tråkigt jobb tror jag.. tror dessutom det är fullt med spån och annat i bjälklaget.
Om det där är ett källarbjälklag så gissar jag att det t.o.m. kan vara byggt med trossbotten. Så då har du dessutom spånen i bjälklaget inte bara i en "pappbalja" utan även "pappbaljan" vilandes på trossbottenbrädor.
Om inte annat så bör spåna ligga i en "pappbalja". Jag skriver "pappbalja", eftersom man spikade typ vindpapp i dessa fack, särskilt mot kallare utrymmen, och sedan fyllde på med sågspån.

Om inte annat bör det åtminstone vara obehandlad vanlig tjock papp.
 
Fast jo det gör man ibland. Jag har gjutna valv x 3 och på boplanen är det gjort precis så. Först 10-12 cm betong sedan golvåsar och undergolv av råspont. Har haft upp ett golv i huset och kunde notera ett intressant ”fusk”. Golvåsarna var bara av dimension 50x75(45x70 fast ej hyvlat). Istället hade man klossat upp allting med träbitar, masonitbitar och vad man nu hade hittat. Nivellgolv anno 1951. Förmodligen för att betongvalvet var ojämnt.
F.ö ett lättbetonghus så det kanske förklarar lösningen.

/LOB
 
Ok.. känns som dom gjorde lite som dom kände för förr
Jag får nog försöka se nånstans hur tjockt det är då.
Om det nu visar sig vara 10cm tjockt. Då är det alltså betong.. och då ha det en bärande funktion? Eller kan man räkna med att golvreglarna ligger ut över källarväggarna också och bär upp?
Frågan egentligen är om jag behöver stötta upp eller bara peta i sprickorna. Det hänger ner säkert 5cm
 
L lob skrev:
Fast jo det gör man ibland. Jag har gjutna valv x 3 och på boplanen är det gjort precis så. Först 10-12 cm betong sedan golvåsar och undergolv av råspont. Har haft upp ett golv i huset och kunde notera ett intressant ”fusk”. Golvåsarna var bara av dimension 50x75(45x70 fast ej hyvlat). Istället hade man klossat upp allting med träbitar, masonitbitar och vad man nu hade hittat. Nivellgolv anno 1951. Förmodligen för att betongvalvet var ojämnt.
F.ö ett lättbetonghus så det kanske förklarar lösningen.

/LOB
Det är skillnad på att regla upp ett golv på befintligt bjälklag och att ha två stycken bjälklag. I ditt exempel är det ganska uppenbart att syftet var att underlätta golvläggning, men är alldeles för klena för att kunna ha en bärande funktion.

Till TS då- du kan säkerligen få lite bättre hjälp om bilder lägga upp. Har du fortfarande möjlighet att komma åt ovanfrån och bedöma eller t.o.m. mäta golvbjälkarnas dimension?
En bild underifrån kan räcka för att bedöma om det är betong, lättbetong eller puts.
 
  • Gilla
tompax2
  • Laddar…
Sprucken betong i tak med synlig armering över en verktygsvägg med upphängda verktyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bild på ett golv med en öppning där man ser dubbla träreglar och rörinstallationer under ytligare isoleringsmaterial.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Golvet är igenlagt sen länge så jag kan inte kolla nu igen, men tog en bild när jag höll på.. verkar vara dubbla reglar.. Men minns inte hur djupa.
 
tompax2
L lob skrev:
Fast jo det gör man ibland. Jag har gjutna valv x 3 och på boplanen är det gjort precis så. Först 10-12 cm betong sedan golvåsar och undergolv av råspont.
Fast då har du väl inget bjälklag ovanpå det gjutna valvet va? Utan snarare ett uppreglat golv, det är inte samma sak som ett bjälklag. Det finns så att säga ingen anledning till att gjuta valv på 10-12 cm och sedan även montera ett bjälklag ovanpå.

L lob skrev:
Har haft upp ett golv i huset och kunde notera ett intressant ”fusk”. Golvåsarna var bara av dimension 50x75(45x70 fast ej hyvlat). Istället hade man klossat upp allting med träbitar, masonitbitar och vad man nu hade hittat. Nivellgolv anno 1951. Förmodligen för att betongvalvet var ojämnt.
Ja, och här har du också svaret. Det var helt enkelt uppreglat ovanpå betongvalvet. Det är betongvalvet som bär upp det hela, inte "golvåsarna" som du nämner det, med dimensionen 50x75. De tändstickorna bär ingenting :)
 
tompax2
D djaccess skrev:
[bild] [bild]
Golvet är igenlagt sen länge så jag kan inte kolla nu igen, men tog en bild när jag höll på.. verkar vara dubbla reglar.. Men minns inte hur djupa.
Det där ser uppenbarligen ut som ett riktigt träbjälklag.

Däremot taket i översta bilden är lite suspekt. Ser ganska tjockt ut för att endast vara lite puts. Kan du inte ta en bild närmare det större hålet, rätt in i sprickan, möjligen med ett måttband eller tumstock rätt in så man ser djupet på något vis?
 
svårt att se men tycker det påminner om nikeplatta , de används som brandskydd
 
Tagit ett par bilder. Ytterst är det nog puts för det rasar ner när man rör det. Men längre in är det stenar ser man. Kommer inte åt att se upp längre tyvärr Närbild på en spricka i en vägg med synliga stenar bakom ett lager av puts.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skadad putsad vägg med en synlig öppning som visar stenar inuti, med en tumstock placerad i sprickan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på en putsad vägg där putsen delvis har rasat bort och avslöjat underliggande stenar, med en kabelklämmare i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
. Får kanske borra ett titthål
 
tompax2
Det var en märklig historia för att vara inomhus. Rätt stora stenar...
Någon gammal gjutning är det ju. Puts är det inte rakt igenom, såpass är ju klart.
Vad tusan är det som håller uppe detta lager egentligen? Ser ingen armering i form av hönsnät eller liknande.
Då måste det nästan vara en tjockare skiva betong så det är självbärande? Med armeringsjärn?


Kan du mäta tjockleken på bjälklaget tror du? Lämpligast är det vid trappan ner till källaren, för där bör du kunna avgöra avstånd mellan källartak och bv-golv.
 
tompax2
Men för att återgå till ursprungsfrågan. Ifall taket är stabilt och inte rör sig när du trycker, och du upplever att det är väl uppfäst/förankrat så det inte är en fara att det sitter kvar, så är det ju lämpligast att bara putsa igen sprickorna och hålen.

För ytan är ju puts redan, så det blir ingen större skillnad till ytan sen, om du gör det snyggt.

Om taket däremot sitter löst, och du känner att hela sviktar som en stor kaka, så kan du glömma att laga det. Då är det bara ner med skiten, fast först efter man har kollat upp vad som håller uppe bjälklaget.

Så som detta ser ut på närbilderna, kan exempelvis gamla gjutna entrétrappor se ut undertill, som håller på att vittra sönder. Men då är det alltså en gjuten konstruktion.

Har inte sett din planlösning men det kan mycket väl vara så att denna del hör till en gammal utomhusdel, dvs. att garagetaket har varit en terrass. Och då är det alltså ett gammalt gjutet valv, som de sedan har valt att placera en tillbyggnad på och därför kanske valt att bygga ett bjälklag ovanpå för att de märkte att det gjutna valvet höll på att ge sig. Eller något sådant.

Mycket märkligt annars att ha både gjutet valv och träbjälklag.
Och i det fallet får du vara försiktig, för du vill inte få ett gjutet valv i huvudet. För då är det adjö. Lär väga flera ton hela det taket i så fall.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.