Vilken kapvinkel bör man ha i ränndalen? Finns det olika åsikter om det eller finns det bara ett rätt svar?
Pannorna är Benders Palema och taket lutar 27 grader.

Bör kapningen göra så här?
Kapning av takpannor med vinkelslip på ett lutande tak med Benders Palema takpannor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Dvs 90 grader vinkelrätt mot markplanet.. Kapen lodrätt oavsett takvinkel.

Eller såhär?
Taksåg lutar mot ett mörkt tegelpannetak med fokus på en kapad tegelpanna, illustrerar kapvinkel mot 27-graders taklutning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

90 grader vinkelrätt mot pannorna. Alltså olika lutning på kapen beroende på takvinkel.

Eller bör man utgå från ränndalsplåtens vinklar på något sätt (känns riktigt som ett alternativ)?

Jag förstår att man kan kapa enligt bild 1 på taket, men det blir väl svårt om man kapar på marken? Då kan väl bara bild 2 och 3 funka, om man inte har en specialjigg med rätt takvinkel.

En vinkelslip kapar en takpanna av typen Benders Palema på gräsmarken, exemplifierar diskussion om kapvinkel i förhållande till taklutning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Kör på med 90° mot ränndalsplåten (dvs alt två) så blir det bästa resultatet, samt definitivt enklast.Men du kanske får grovkapa de pannor som ligger på motsvarande tak. Samt att du snörslår först så att det blir rakt och fint. Och skydda gärna ränndalsplåten från sprutet från maskinen.
 
Noramasen Noramasen skrev:
Kör på med 90° mot ränndalsplåten (dvs alt två) så blir det bästa resultatet, samt definitivt enklast.Men du kanske får grovkapa de pannor som ligger på motsvarande tak. Samt att du snörslår först så att det blir rakt och fint. Och skydda gärna ränndalsplåten från sprutet från maskinen.
Hur menar du? 90 grader mot ränndalsplåtens lutning precis under kapsnittet?

Är det verkligen enklast om man kapar på taket?
 
B Bo Per Oscar skrev:
Hur menar du? 90 grader mot ränndalsplåtens lutning precis under kapsnittet?

Är det verkligen enklast om man kapar på taket?
Grovkapa (alternativt lägg ränndalspannorna en eller två pannor åt sidan så de går fritt), snörslå, plocka ner, kapa, lägg ut.
Jag förstår inte hur man gör när man kapar på plats, går man på pannorna då när man ska upp?

Vi markerade var pannraderna kom, la upp pannorna förskjutet ifrån ränndalen, sen limmades underpannan med den som kom över. Sen snörslog vi ut vart det skulle kapas parallelt med ränndalen, plockade ner pannorna (för det dammar som fan och vi hade målet huset vitt) och kapade pannorna på backen. Sen var det bara att flytta in dom där dom skulle ligga.
 
X xLnT skrev:
Grovkapa (alternativt lägg ränndalspannorna en eller två pannor åt sidan så de går fritt), snörslå, plocka ner, kapa, lägg ut.
Jag förstår inte hur man gör när man kapar på plats, går man på pannorna då när man ska upp?

Vi markerade var pannraderna kom, la upp pannorna förskjutet ifrån ränndalen, sen limmades underpannan med den som kom över. Sen snörslog vi ut vart det skulle kapas parallelt med ränndalen, plockade ner pannorna (för det dammar som fan och vi hade målet huset vitt) och kapade pannorna på backen. Sen var det bara att flytta in dom där dom skulle ligga.
Då kapade ni alltså med kapvinkel enligt bild 2 i första inlägget? (90 grader mot pannorna)
 
Korrekt
 
B Bo Per Oscar skrev:
Hur menar du? 90 grader mot ränndalsplåtens lutning precis under kapsnittet?

Är det verkligen enklast om man kapar på taket?
Mest en bedömningsfråga beroende på hur det ser ut när man väl är på taket. Man kan ju alltid grovkapa pannor innan man lägger ytan och då få med dessa. Men nu är det lite sent för det, men kanske att ta till vid nästa läggning(y)
Annars så går man bäst nerifrån och upp och då är det ju rent där fötterna står. Själv tycker jag att detta är smidigaste sättet och man slipper att springa upp och ner. Dammet finns ju där likväl och det regnar bort framöver. Annars så har lutningen på kapningen förklarats ovan på bästa vis.
 
Noramasen Noramasen skrev:
Man kan ju alltid grovkapa pannor innan man lägger ytan och då få med dessa. Men nu är det lite sent för det, men kanske att ta till vid nästa läggning(y)
Jag lade bara dit pannorna snabbt igår kväll, om det kommer regn innan jag hinner fixar resten. Har bara överlappande plywood under, ingen papp. Kommer plocka bort för att få plats, oavsett kapning på taket eller marken.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.