Håller på att renovera några äldre fönster. När jag tar bort kittet ser jag att glasen sitter med rombiska stift. När började man använda rombiska stift istället för stifttråd? När kan dessa vara renoverade senast?
 
S sugen skrev:
Håller på att renovera några äldre fönster. När jag tar bort kittet ser jag att glasen sitter med rombiska stift. När började man använda rombiska stift istället för stifttråd? När kan dessa vara renoverade senast?
Kolla med en glasmästare.
Sist jag behövde fixa en trasig ruta det var minst 30 år sen, men den monterades med romb formade små stålbrickor, han hade ett special verktyg och det gick fort.
 
C
S sugen skrev:
När började man använda rombiska stift istället för stifttråd?
Utan att ha ett konkret svar på frågan så har nog de båda varianterna använts parallellt under lång tid.
De rombiska stiften används med en speciell stiftapparat, medan tråd används när man stiftar manuellt.
 
C cpalm skrev:
Utan att ha ett konkret svar på frågan så har nog de båda varianterna använts parallellt under lång tid.
Fönsterbågarna borde vara ca 130 år gamla. Men så länge har val inte rombiska stift funnits? Kan dom ha kommit på 50-talet?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.