P Pluringen skrev:
Ok! Det skall jag göra direkt, tack!
”Ansökningarna för år 2020 är avslutad”

Men du hade helt rätt, man kan söka bidrag!
 
Tycker som de flesta andra att det ser bra ut med sprickan. Steg ett är att städa och bygga nya dörrar och se till att ventilationen funkar. Håller sig temperaturen är allt ok. Annars ösa på ny jord, framförallt nära gaveln där det redan är tunnare.
Man skulle kunna försäkra sig om att det är tätt genom att gräva bort jorden, täcka med gummiduk och fylla på ordentligt med jord. Dränera kring om man kan.
Hur ser det ut kring jordkällaren? Risk för fuktighet?
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Cruzze Cruzze skrev:
Precis. Sitter brädväggen utanpå takbågen? På bilden ser det ut som bågen vilar ovanpå väggen.
Nej, det ser det inte ut som. Det ser ut som om det är byggt ett skåp inne i jordkällaren. Det påverkar inte bärigheten på något sätt.
 
FreQa FreQa skrev:
Tycker som de flesta andra att det ser bra ut med sprickan. Steg ett är att städa och bygga nya dörrar och se till att ventilationen funkar. Håller sig temperaturen är allt ok. Annars ösa på ny jord, framförallt nära gaveln där det redan är tunnare.
Man skulle kunna försäkra sig om att det är tätt genom att gräva bort jorden, täcka med gummiduk och fylla på ordentligt med jord. Dränera kring om man kan.
Hur ser det ut kring jordkällaren? Risk för fuktighet?

Ventilationen har jag inte ens tänkt på att titta hur det ser ut, återkommer om det. Når det gäller fukt så är jordkällaren dränerad runtom med makadam och rör för god avrinning. Ser även nästan ut som att det tidigare har funnits en till dörr men att denna dörr med tillhörande jord och stenar har rasar och blivit bortforslat
 
  • Gilla
civilingenjören
  • Laddar…
P Pluringen skrev:
Ventilationen har jag inte ens tänkt på att titta hur det ser ut, återkommer om det. Når det gäller fukt så är jordkällaren dränerad runtom med makadam och rör för god avrinning. Ser även nästan ut som att det tidigare har funnits en till dörr men att denna dörr med tillhörande jord och stenar har rasar och blivit bortforslat
Låter bra med dräneringen.
Kan du fota lite mer översiktligt samt någon på ingången så man ser stödmuren?
Var tror du andra dörren satt?
 
Här kommer det en laddning med nya bilder då jag nu vågat mig in i källaren

Bilderna jag tagit visar i stort sett bara hålet i taket och ena långsidan och dess hörn då andra halvan av källaren är i prima skick....



På ena långsidan så har det spruckit och ramlat in sand och puts/betong, samt i båda hörnen på denne långsidans kanter (hörn)

Hålet i taket är från ventilationsröret och där har det ramlat in en sten och ganska mycket sand (ungefär en 10L hink i mängd som ligger i mitten på källaren)

Gamla ytterdörren ligger halvt förmultnad utanför och skräpar och på bilderna ser ni tydligt vart den satt.

Det står en gran en liten bit utanför källaren som kan vara en anledning till att källaren spruckit, iaf i ett av hörnen. Denna tas ner ASAP.

Enligt förra ägaren skall det ligga ett dräneringsrör/mynning i ena hörnet av källaren men detta syns inte på bilderna då det är täckt av sand som rasat in.

Så.....

Tror ni att det det skulle räcka att efter att all sand och stenar är borttaget, fylla alla sprickor med betong, eller vad säger ni?

Andra saken är golvet.... Här har betongen spruckit överallt och går lätt att lyfta på. Skall detta gjutas om helt och hållet?

Kom gärna med tips! Snickra kan jag men sten och betong är jag helt okunnig/oerfaren inom...
.. Nedfallen sand och puts i källarhörn med synligt hål i taket och sprucken betong på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skadad källarmur med sprickor och nedfallna stenar, sand och betongrester synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Sprucken källarvägg med sand och grus som har ramlat in; synlig stor spricka och skadat område.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hål i betong med vidhäftad sand och synlig sten, indikerar skada i källartaket nära ventilation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Sprucken betonggolv i källare med synlig skada och upphöjning samt avfall och smuts.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vy genom skadad källaröppning med trasigt tak, inrasad sand och vegetationsutsikt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skadat källartak med hål och inslaget sten och sand, närbild på sprickor och skador på sidan och hörn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Källaröppning med skadat tak och spruckna väggar täckt av sand och puts, omgiven av grönska och en granträd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En gran nära marken med synliga rötter och fallna kottar omgivet av stenar och vegetation, potentiell skada på källare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Rostigt ventilationsrör som sticker ut ur marken bland högt gräs.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Cruzze
  • Laddar…
Jag ser några saker som fångar min blick.
Ja granen ska bort, om inte för att den växer under jordkällaren men det blir mysigare att angöra.
Jag frågade om mer utvändiga bilder för jag trodde att stödmurarna var väggar till första rummet vilket man kan ana. Kanske du ska bygga upp den igen, om inte i sten så varför inte i trä? En viss funktion får den i varje fall.
Kul teknik att mura valv och fylla med stenar på det sättet. De 3 stenarna ovan till vänster om dörren, sitter de fast ordentligt! Det ser ut som viss risk att de lossnar.
Invändigt, ja som du skriver. Städa av och fyll på med grov betong, putsa inte för noggrant så det liknar det gamla.
Lite fundersam är jag varför högarna vid golvet runnit in så långt fast de är låga. Kanske möss eller liknande som sprungit där några år?
Betong eller inte på golv, rent och enkelt men torrt mot smutsigt och bättre fuktighet, du får avgöra själv. En jordkällare mår bra av fukt i viss mängd så riv bort betongen och lägg på ett bra lager mer grus.
Lycka till!
 
Och hålet i taket verkar med andra ord helt enkelt vara anslutningen till ventilen om jag tolkar dina bilder rätt?
 
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Och hålet i taket verkar med andra ord helt enkelt vara anslutningen till ventilen om jag tolkar dina bilder rätt?
Ja, helt rätt. Dock är har det lossnat en sten där också som måste läggas tillbaks och fyllas
 
Tack alla för era svar! Just nu dök det visst upp en köksrenovering som tar all tid.... Men jag lovar att återkomma med fortskridandet utav renoveringen av jordkällaren, oavsett vilket år det blir
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.