Hej, Är det svårt att kapa ner en stenbumling som är under golvet i en liten stuga. Kapa tänker jag borde vara enklare än ta bort den helt. ser den inte nu bara ser att golvet börjat bukta mitt i stugan.
 
Hur vet du att det är en stenbumling och inte ex en rot? :thinking: Hur kan en stenbumling helt plötsligt vara på väg upp genom golvet, sjunker huset? :p
 
  • Gilla
sökerklokskap
  • Laddar…
Det är en gissning att det är en sten. det har nog inte skett plötsligt utan över tid mer flera års käle i marken som kommit och gått antar jag. men om det är en sten så skulle det vara intressant och höra om ngn kan ha en tänkbar lösning på problemet.
 
Redigerat:
Borra ett par hål med bra borrhammare och använd snigeldynamit så är det ganska enkelt. Stenen klyvs. Men det låter lite skumt att en sten kommer upp så..?
 
Förmodligen har resten av huset satt sig? Det brukar inte bli tjäle under huset om det inte är långt upp i norrland.
 
Du är inte ensam!! Mitt gamla hus är också från början en gammal sommarstuga.
Byggd efter enklast tänkbara metoder. Golvet buktade upp i ett av rummen och
det blev nödvändigt att riva upp hela skiten!! Grundläggningen var enklast tänkbara,
stenar staplade på varandra och den grunden hade med tiden satt sig. Men
huset är byggt 1959 så var det nog ok för den tiden. Min metod blev att använda
borr och spräckkilar till stenen, eftersom det är grejor jag har hemma och de är
gratis att använda. Sen blev det en ny grund med rejäla gjutna fötter på huset.

Rivet golv i ett gammalt rum som avslöjar en underliggande konstruktion av oordnade stenar, verktyg syns.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Gammal husgrund med stenar staplade under träbjälke, närbild på en ny gjuten betongfot.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Wow
useless
  • Laddar…
Det där måste varit ett kojj-bygge även fast det var på 50-talet.
Har inte sett nå liknande :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.