Funderar på att bygga en friggebod som kommer att placeras i ett hörn på tomten, närmare än 4,5m från tomtgräns och på prickmark. Området är detaljplanerat. Vad gäller prickmark verkar det inte vara ett hinder för friggeboden (https://www.boverket.se/sv/byggande/bygga-nytt-om-eller-till/bygga-utan-bygglov/friggebod/).

På ena sidan kommer friggeboden att placeras ca 1m från en granne (privatperson), där räknar jag med att kunna få ett skriftligt medgivande. På andra sidan gränsar jag mot kommunal mark där det går en GC-väg, här blir placeringen ca 2m från gränsen. Frågan är hur man gör med medgivande? Behövs det och går det överhuvudtaget att få medgivande? Anledningen till att jag undrar är följande formulering (https://www.boverket.se/sv/PBL-kuns...ningsplikt/bygglovbefriade-atgarder/Friggebod):

"MÖD (Mark- och miljööverdomstolen) har i en annan dom konstaterat att nära en väg eller en gata som är allmän plats i detaljplan kan ingen lämna medgivande. Det beror på att det enligt domstolen inte finns någon som kan representera alla som har ett berättigat intresse av att använda en väg eller en gata. Detta gäller oberoende av vem som äger marken. Detta borde enligt Boverket gälla oavsett om det är enskilt eller kommunalt huvudmannaskap för den allmänna platsen. (MÖD 2013-06-07 mål nr P 105-13)"

Tacksam för input och erfarenheter innan jag tar en diskussion med min kommun.
 
Det enkla svaret är att det inte går att få ett medgivande.
 
  • Gilla
Appendix och 4 till
  • Laddar…
harry73
Men om du inte har problem med prickmark, kan du söka bygglov.
 
  • Gilla
Tarkka
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
Men om du inte har problem med prickmark, kan du söka bygglov.
Men även där är det kommunen som är granne och ska godkänna placeringen, vilket jag är tveksam till.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
harry73
M MetteKson skrev:
Men även där är det kommunen som är granne och ska godkänna placeringen, vilket jag är tveksam till.
Varför är du tveksam till det? Det kan ju såklart finnas begränsningar i DP som gör att man inte kan få bygglov, men just placering närmare 4,5 m från en cykelväg borde inte vara det.
Hade man tyckt att den placering var olämpligt, hade man kunnat prickmarkera marken där.
 
  • Gilla
Harrison och 1 till
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
Varför är du tveksam till det? Det kan ju såklart finnas begränsningar i DP som gör att man inte kan få bygglov, men just placering närmare 4,5 m från en cykelväg borde inte vara det.
Hade man tyckt att den placering var olämpligt, hade man kunnat prickmarkera marken där.
Nu vet jag i vilken kommun TS bor i men i min medges inte byggnation nära fastighetsgräns när den kommunala marken är allmän platsmark, parkmark eller gata, med den motiveringen som står i domen TS postade tidigare.
 
  • Gilla
Harrison
  • Laddar…
Vad som händer är väl att man blir tvungen att söka bygglov. Då blir det troligtvis andra regler.
 
harry73
M MetteKson skrev:
Nu vet jag i vilken kommun TS bor i men i min medges inte byggnation nära fastighetsgräns när den kommunala marken är allmän platsmark, parkmark eller gata, med den motiveringen som står i domen TS postade tidigare.
Det låter väldigt märkligt, för så fort det handlar om bygglov ska man inte ta så mycket hänsyn till grannarnas synpunktet så länge bygget följer detaljplanen.
Så kommunen ska inte höra hela samhället och neka bygglov för att de inte kan, de ska kontrollera att bygglovet följer detaljplan och diverse andra regler.
 
Fast nu var det ju prickmark...
 
  • Gilla
harry73
  • Laddar…
harry73
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Fast nu var det ju prickmark...
Oj då, jag läste fel :)
 
Fundering....
Om man nu måste söka bygglov för sin friggebod. Blir det fortfarande samma regler? Eller kommer bygget behöva följa dp? Med allt som tillhör....
 
harry73 harry73 skrev:
Det låter väldigt märkligt, för så fort det handlar om bygglov ska man inte ta så mycket hänsyn till grannarnas synpunktet så länge bygget följer detaljplanen.
Så kommunen ska inte höra hela samhället och neka bygglov för att de inte kan, de ska kontrollera att bygglovet följer detaljplan och diverse andra regler.
Grannars synpunkter kan man ”köra över” vid bygglov, men kommunen kan inte höras som granne, de de inte kan representera ”allas” åsikter, om det i detaljplanen är angivet allmän platsmark, park och liknande. Sådant som allmänheten ska ha tillgång till. Undantag kan göras för ”samhällsviktiga funktioner av angeläget intresse” som te x nätstationer och liknande.
 
B Byggdjuret skrev:
Fundering....
Om man nu måste söka bygglov för sin friggebod. Blir det fortfarande samma regler? Eller kommer bygget behöva följa dp? Med allt som tillhör....
Det måste följa DP och byggnadsarea räknas i i byggrätten, placering på prickmark ses som avvikelse mm. Byggnaden kan ha en friggebods utformning, men med bygglov blir det egentligen ingen friggebod, utan en komplementbyggnad.
 
  • Gilla
Harrison
  • Laddar…
harry73
M MetteKson skrev:
Grannars synpunkter kan man ”köra över” vid bygglov, men kommunen kan inte höras som granne, de de inte kan representera ”allas” åsikter, om det i detaljplanen är angivet allmän platsmark, park och liknande. Sådant som allmänheten ska ha tillgång till. Undantag kan göras för ”samhällsviktiga funktioner av angeläget intresse” som te x nätstationer och liknande.
Om vi nu bortser från prickmarken, därför pudlade jag redan, menar du att kommunen enligt din kommuns tolkning inte kan eller får ge bygglov för byggnader närmare 4,5m tomtgränsen.
Det skulle t ex betyda att exemplet nedan är lagstridigt. Satellitbild på fastigheter med markerade tomtgränser i gult, diskuterar laglighet av bygglov nära tomtgräns.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det är såklart inte sant, och säkert ingen slutsats man kan dra från en dom om placering av en attefallare
 
M MetteKson skrev:
Det måste följa DP och byggnadsarea räknas i i byggrätten, placering på prickmark ses som avvikelse mm. Byggnaden kan ha en friggebods utformning, men med bygglov blir det egentligen ingen friggebod, utan en komplementbyggnad.
Som jag misstänkte.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.