Hej

Jag håller på med utbyggnad av stugan enligt nedan. Golvbjälklaget är på plats och nu är det dags att resa väggarna. Väggen mot stugan måste rivas, eftersom det i nuläget sitter två fönster där och det istället ska bli en innerdörr mot utbyggnaden. Som synes måste även delar av taket demoleras då utbyggnadens tak ska gå omlott med stugtaket.
3D-modell av utbyggnadsvision för stuga med röda väggar och två fönster som ska ersättas med dörr.

Jag har tagit en veckas semester då jag tänkte få stommen rest (väggsektioner + takstolar). Sen kommer detta att få stå i ett par månader tills arbetet kan fortsätta under sommarsemestern.

Men jag blir inte klok på hur jag ska gå tillväga för att inte ta mig vatten över huvudet (eller snarare regn in i stugan). Jag vill ju inte riva för mycket, men samtidigt vill jag underlätta arbetet så mycket som möjligt så att det kan löpa på ordentligt.

Rent konkret så undrar jag vilket av följande alternativ som är bäst:

a. Att bara resa de tre yttre väggarna av utbyggnaden och försöka spara så mycket som möjligt av stugans gavelvägg, eller

b. Att börja med att riva allt på stugväggen samt det på taket som behöver rivas och sedan resa alla fyra väggarna.

Alternativ a gör att jag kanske kan få det hyfsat regntätt mot stugan på en vecka, men det blir problem att resa hela taket, då det vilar på den fjärde väggen mot stugan.

Alternativ b tar bort alla hinder för både väggar och tak, men jag hinner inte få det tätt då, utan måste dra över en jättepresenning eller dylikt över byggnaden när jag lämnar den.

Hur brukar man göra?
 
Nu är stommen klar och så här gjorde jag:

Eftersom planen var att hinna få upp stommen på en vecka, tog jag en genväg. Jag lät ytterväggen mot huset vara och öppnade bara upp taket så att den yttersta takstolen blottades. På denna byggde jag sedan upp den yttre takstolen för utbyggnaden. På så sätt kunde jag färdigställa hela stommen utan att behöva riva för mycket av huset.
Stommen till en utbyggnad på ett hus med öppnat tak, väggstommar och en presenning ovanpå.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

När jag senare öppnar upp väggen är tanken är att sätta en extra nockpelare i gaveln för att inte husets takstol ska ta för stor del av nockbalkens tyngd. En presenning är lagd över bygget, så när arbetet fortsätter i sommar kan jag lugnt riva ytterväggen utan att behöva oroa mig för regn. :)
 
  • Gilla
markuslindstedt och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.