Vi ska kika på ett hus där driftskostnaden känns väldigt hög. Det är 108 kvm sutteränghus och driftskostnaden ligger på 3020 kr/mån. Det är vattenburen värme med golvvärme och en panna från 1983. ("Uppvärmning: Vattenburen värme via elpanna, TMV 1983"). Två tillbyggda rum har oljeradiatorer.

Hur mycket kan man minska driftskostnaden på ett sådant hus och hur?
Det är byggt 1983. Hur var det med isolering osv då?

Tacksam för lite tips och råd ::)
 
låter merkligt att det skulle dra så pass mycket i el..

Undrar hur mycket isolering det ligger på vinden runt 40 cm är bara bra... troligen har du mindre där..

el pannan kan nog byas mot en värmepump (bergvärme, markvärme). ny kyl o fys kan göra en del.

Huset måste ju dra uppåt 35.000Kwh..

mitt hus drar "bara" 30.000Kwh men så är mitt hus något äldre ;) dåligt isolerat har jag dessutom...

mycket merkligt att det drar så mycket... finns det inget annat som kan vara anledingen till att det drar så mycket? typ en uppvärmd pool eller liknande?
 
Per-Erik skrev:
låter merkligt att det skulle dra så pass mycket i el..

Undrar hur mycket isolering det ligger på vinden runt 40 cm är bara bra... troligen har du mindre där..

finns det inget annat som kan vara anledingen till att det drar så mycket? typ en uppvärmd pool eller liknande?
Hmmm golvvärme i ett hus från 83.. Vad hade dom för tjocklek på isoleringen 83.. ???
 
ahha.. missade golvvärmen..

nja det var nog inte mycket under grund sulan då inte..

Dock väggar o vind brukar vara bra isolerade på den tiden..

Det var väll på 80-talet som man till o med överdrev isoleringen vilket också skapade probelm.. vet att det fanns/finns hus från 80-talet med 4 glas fönster.

huset har nog Kallafötter.. men maskarna trivs nog..

In med Värmepump o ni halverar eran driftkostnad för Varmvatten och uppvärming.
 
Hörde att -88 kom det nya rekomendationer på isolering av hus.. Älvsbyhusen före -88 kallade folk tappetserade renstängsel.. ;)
 
Tapetserade renstängel?! ;D

Vi får ta och höra oss för där vad gäller isolering, och kolla över det där med värmepump. Tack för svaren:)
 
Jag funderade vidare. Om det står vattenburen värme så borde det väl innebära att golvvärmen är vattenburen? Jag tror golvvärmen är fixad senare och i värsta fall så är det väl eldrivet eller vad det kallas?

Här är länken till huset om någon kan utläsa något som inte jag kan;-)
http://www.hemnet.se/a.asp?id=3059583&q=1&s=3
 
Kan vara lite blandat.. i köket som verkade vara nytt så stod det ju att det var klinkers med golvvärme.. kan ju vara el där.. lika så badrummen som säkert också är omgjort för inte allt för länge sedan..

jag skulle Kolla upp det hela borde mäklaren kunna svara på..

Om det nu är vattenburen golvvärme överallt vilket man misstänker så är det bara bra.. Då har du ganska lätt att byta värmekälla..

du kan tex välja fjärrvärme, värmepump, Pellets, olja, el, osv..
Fjärrvärmen & framförallt Värmepump är nog att föredra för dettta hus.. Bergvärme (helst) eller luft/vatten.. pump
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.