Hei,

Vi skal legge 120 kvm byasten / marksten på vår nye tomt. Har fått offert fra 2 trädgårdsanläggare som skal ha 500:- pr kvm inkl. läggning, eller totalt 60.000.

Nå har jeg kollat lite rundt, og hittar marksten for 160 pr kvm. fra fabrik. ( flisby ab ). Vet ni vad jeg må betale for å legge stenen? Om de som har lämnat offert betaler det samma, skal de ha 40.000 for läggningen, det låter jo helt sjukt....

Any thoughts?



 
Själva stenkostnaden är väl den minsta kostnaden i det hela. Underarbetet jämte transporter, maskiner, material samt läggningen täcker nog merparten av de 500/m2. Såvida du inte gör jobbet själv ...

Men hör dig för hos fler anläggare. Eftersom ytan är stor kan det tänka sig att du kan få ner kostnaden något men jag är tveksam, åtminstone när det gäller Malmöområdet.

that's just my thoughts ...
 
Mina 5 cent: En liten enkel räkneövning:

Det kanske behöver grävas ur först en 30 cm, dvs 36m3 massor som skall transporteras bort. Sedan behövs nästan motsvarand mängd massor som återfyllnad. Således eventuellt en 65 m3 som skall köpas in och transporteras.

65m3 är grovräknat 100 ton. En normallastbil lastar 10-12 ton och kostar ca 500-600SEK/h. 10 lass och (om grusgropen ligger relativt nära) 1 timmes resa/lass ger ca 5000 SEK i transportkostnad. Materialkostanden bör ligga på ca 100-150 SEK/ton, dvs ca 5 000SEK. Bara dessa 10 000 (lågt räknat) ger 10000/120=83 SEK/m2.

Detta är då bara materialkostnaden inkl transport för underarbetet.
 
Det inngår i hus-priset förberedning for 120 kvm byasten, så det behövs ikke graves bort noe....

Men, det er jo et riktig tungt jobb, så jeg forstår at de vil ha bra betalt....

Skulle noen känna til noen som vil legge sten i Malmö er det bare å höre av seg på min mail :)

A
 
Du kan nog hitta leverantör av "byasten" för samma pris med betydligt kortare transport tex: Starka i Södra Sandby eller Skanska Prefab i Staffanstorp.

www.starka.se

www.prefab.skanska.se
 
Jag har en utmärkt anläggare i Malmö som gjort en del arbeten för mig under åren; men inte är han billig inte  ::) så jag kan inte rekommendera honom för dej   ;)

 
Pröva att höra av dig till Hvilan. De har trädgårdsutbildning. kanske kan de tippsa om någon bra elev som vill ha sommarjobb. :)
 
Pratade med grannen igår och om jag förstod rätt så har dom köpt en sten som kostar 150:- m2 och om de vill ha den lagd med rätt underlag så tar de för arbete och sten 300:- m2. Kan inte garantera att det stämmer men det låtervärt att kolla upp. Firman finns i Åstorp
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.