Jag har ett gammalt korrigerat plasttak som jag helt enkelt tagit hål i för stuprör. Det har funkat i många år. Men nu tänkte jag bbyta till kanalplast och då är det ju lite annorlunda om jag ska göra hål i det. Tätning runt blir väl svårt. Har funderat på att låta rännan tömmas på taket, men det blir nog för stor mängd vatten för att en ränna på altanen ska klara av det. Bilden visar hur det ser ut idag. uhwyzwX7LXEm3pNz6 https://photos.app.goo.gl/uhwyzwX7LXEm3pNz6
 
  • Gilla
Bengt65
  • Laddar…
Varför är det svårare?
 
Eftersom att man måste ha tätt in i själva strukturen i plasten. Man får annars en massa skit som kommer att bli fult i taket och inte går att få bort. Så det blir någon form av tätning som jag är ute efter att hitta på.
 
I irylen skrev:
Eftersom att man måste ha tätt in i själva strukturen i plasten. Man får annars en massa skit som kommer att bli fult i taket och inte går att få bort. Så det blir någon form av tätning som jag är ute efter att hitta på.
Förvisso, du har en poäng. Skulle det vara görbart att först täta hålets sidor invändigt med t ex silikon, och därefter sätta i röret och täta runt det?
 
Just det. Det är precis det som jag skulle vilja ha tips om hur man gör det enklast.
 
En vanlig stos som t ex en sån här borde funka:
Vit ventilationsstos med kvadratisk basplatta för byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Kapa med t ex sticksåg ifall den blir för lång.
 
Det gäller bara att hitta en som är i rätt dimension. Sen måste man nog i alla fall täta runt hålet så inte insekter och annat kommer in.
 
I irylen skrev:
Det gäller bara att hitta en som är i rätt dimension. Sen måste man nog i alla fall täta runt hålet så inte insekter och annat kommer in.
Ja, precis. Du lägger t ex silikon under ”hatten”, mellan den fyrkantiga delen och taket, och riktar den runda rördelen ner genom hålet.
Exakt rätt dimension behöver det kanske inte vara. Det går att täta snyggt runt en hyfsad glipa.
 
I irylen skrev:
Jag har ett gammalt korrigerat plasttak som jag helt enkelt tagit hål i för stuprör. Det har funkat i många år. Men nu tänkte jag bbyta till kanalplast och då är det ju lite annorlunda om jag ska göra hål i det. Tätning runt blir väl svårt. Har funderat på att låta rännan tömmas på taket, men det blir nog för stor mängd vatten för att en ränna på altanen ska klara av det. Bilden visar hur det ser ut idag. [bild] [länk]
Sitter i samma situation som dig. Har ett plast tak precis som du visar på ditt foto. Hur gjorde du det hålet och vad tätade du med? Jag har vanlig korrugerad plast tak.
 
B Bengt65 skrev:
Sitter i samma situation som dig. Har ett plast tak precis som du visar på ditt foto. Hur gjorde du det hålet och vad tätade du med? Jag har vanlig korrugerad plast tak.
När jag bytte till kanalplast, tog jag helt enkelt bort hängrännan och stupröret. Låter bara allt rinna ur på altanen och vidare till eget avlopp.
B Bengt65 skrev:
Sitter i samma situation som dig. Har ett plast tak precis som du visar på ditt foto. Hur gjorde du det hålet och vad tätade du med? Jag har vanlig korrugerad plast tak.
 
I irylen skrev:
När jag bytte till kanalplast, tog jag helt enkelt bort hängrännan och stupröret. Låter bara allt rinna ur på altanen och vidare till eget avlopp.
Tänkte mer på hur du gjorde i första taket, det du tog bort för att få tätt? Hålsåg och silicon?
 
  • Gilla
irylen
  • Laddar…
B Bengt65 skrev:
Tänkte mer på hur du gjorde i första taket, det du tog bort för att få tätt? Hålsåg och silicon?
Sticksåg. Lagom stort hål. Inget annat. Regnade det mycket kom det att rinna lite på röret. Men inget som gjort något.
 
  • Gilla
Bengt65
  • Laddar…
I irylen skrev:
Sticksåg. Lagom stort hål. Inget annat. Regnade det mycket kom det att rinna lite på röret. Men inget som gjort något.
Tack!!! Jag skall prova att göra en mall av hård wellpapp tänkte prova hålsåg
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.