Hej!
Första sommaren i vårt nya hus/vår nya trädgård.

vi har en avenbokshäck som är tät och fin förutom på ett ställe. Vi hade barnens studsmatta precis där det är kalt. Och den sattes upp precis när avenbokshäcken slog ut. Är det pga studsmattan som den blivit som den blivit? Har vi förstört den för all evighet? Eller kan den komma att ta sig igen? Vi har flyttat på studsmattan nu och hoppas såklart att det ska hjälpa. tack på förhand!
 
  • Avenbokshäck med en kal fläck där en studsmatta tidigare stått, omgiven av grönskande trädgård.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Avenbokshäck med tät grönska men med ett kalare parti, placerad framför ett hus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Avenbokshäck med ett kalt område vid marken där studsmattan tidigare stod.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En delvis kal avenbokshäck med döda grenar bredvid levande gröna blad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Är grenarna döda eller finns det liv i dom? Ta någon och skrapa lite med nageln och se om det bara är torrt eller om det är grönt innanför den tunna barken.
 
Testade nu och Någon jag skrapade på var helt torr och någon var grön. Vågade inte skrapa på fler än två
Kanske finns det lite hopp ändå. Hur lång tid kan det ta innan det slår ut tro? 2-3 veckor?


tensiden tensiden skrev:
Är grenarna döda eller finns det liv i dom? Ta någon och skrapa lite med nageln och se om det bara är torrt eller om det är grönt innanför den tunna barken.
 
Då hade jag väntat ett par veckor och sett om det kommit skott. Nu när det är varmt och fint så får den nog fart.
 
tensiden tensiden skrev:
Då hade jag väntat ett par veckor och sett om det kommit skott. Nu när det är varmt och fint så får den nog fart.
hoppas verkligen!! Känns snopet att den skulle dö vår första sommar i huset. Hur ofta ska man vattna?
 
Sophiebysophie Sophiebysophie skrev:
hoppas verkligen!! Känns snopet att den skulle dö vår första sommar i huset. Hur ofta ska man vattna?
En såpass etablerad häck hade jag nog inte vattnat annat än om det varit rejält torrt och varmt i två veckor och allt annat i trädgården börjar sloka. Gjorde iaf inte annat med den avenbokshäck vi hade tidigare.
 
tensiden tensiden skrev:
En såpass etablerad häck hade jag nog inte vattnat annat än om det varit rejält torrt och varmt i två veckor och allt annat i trädgården börjar sloka. Gjorde iaf inte annat med den avenbokshäck vi hade tidigare.
Oj okej! Jag har vattnat iaf en gång i veckan... kan det vara därför den har dött?? Men då borde det väl blivit i hela häcken och inte bara just där studsmattan stått?
Har även en nyplanterad avenbokshäck på andra sidan i trädgården, när den är planteras vet jag inte riktigt, men kanske förra våren eller två år sedan. Gäller samma för den?
 
Avenbok är ytterligt tålig och blir gärna urgammal. Det enda den är känslig för är just - i ditt fall - studsmattan som skuggade den förra sommaren. Du kan se exempel på dålig tillväxt hos avenbok som tex står för nära större träd som skuggar häcken. Jag tycker inte du ska vara orolig. Det dåliga partiet kommer att hämta sig. Antingen genom de grenar som fortfarande lever eller genom nya sidogrenar. Du kan ta en sekatör och klippa in de torra grenarna in till frisk ved om du vill.

Det som tidigare nämnts är just att en väletablerad avenbokshäck klarar rejäl torka. Vill du pyssla om just "hålet" kan du slänga på en spann vatten just där om sommaren blir torr ngn gång i veckan.

Slutsats: du behöver inte oroa dig. Du har en fin häck!
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Sophiebysophie Sophiebysophie skrev:
Har även en nyplanterad avenbokshäck på andra sidan i trädgården, när den är planteras vet jag inte riktigt, men kanske förra våren eller två år sedan. Gäller samma för den?
Innan häcken har kommit igång på allvar är det vettigt att vattna den de första 2-3 åren. Gärna med droppslang (billig investering!).
 
yonna yonna skrev:
Innan häcken har kommit igång på allvar är det vettigt att vattna den de första 2-3 åren. Gärna med droppslang (billig investering!).
Det här är ett bra tips. Vi vattnade med slang "för hand" de första åren, och varje gång jag stod där och öste på vatten tänkte jag att jag borde åka och köpa en droppslang istället. Det är ju lätt en halv till en minut per planta man behöver vattna, så det tar sin stund att vattna en hel häck.
 
  • Gilla
Sophiebysophie
  • Laddar…
yonna yonna skrev:
Avenbok är ytterligt tålig och blir gärna urgammal. Det enda den är känslig för är just - i ditt fall - studsmattan som skuggade den förra sommaren. Du kan se exempel på dålig tillväxt hos avenbok som tex står för nära större träd som skuggar häcken. Jag tycker inte du ska vara orolig. Det dåliga partiet kommer att hämta sig. Antingen genom de grenar som fortfarande lever eller genom nya sidogrenar. Du kan ta en sekatör och klippa in de torra grenarna in till frisk ved om du vill.

Det som tidigare nämnts är just att en väletablerad avenbokshäck klarar rejäl torka. Vill du pyssla om just "hålet" kan du slänga på en spann vatten just där om sommaren blir torr ngn gång i veckan.

Slutsats: du behöver inte oroa dig. Du har en fin häck!

Tack för svar! Studsmattan har bara stått framför Häcken i ca tre veckor. Precis
När alla blad började slå ut. Upptäckte ”hålet” för ett par dagar sedan och då flyttade vi på den. Så antagligen var den tät och fin förra sommaren (vet inte för då bodde vi inte där). jag avvaktar. Hoppar på det bästa, att det tar sig helt enkelt. Och vattnar med måtta ;)
 
Otroligt tacksam för era svar. Det lugnar mig! Trädgården vi fått ta över är otroligt välskött, och jag har från det att vi köpte huset haft lite ”ångest” för att jag ska ha ihjäl allt då jag inte kan ett jota om trädgård (bott i lgh tidigare). Och så det första som händer är att häcken får ett stort hål i sig! :crysmile:
 
  • Gilla
turbojet
  • Laddar…
Sophiebysophie Sophiebysophie skrev:
Och vattnar med måtta ;)
Om du bott i lägenhet innan och är lite trädgårdsnovis, så får du med dig ett tips här. När du vattnar, tänk på att det går åt enorma mängder vatten för att det skall komma ner genom jorden till rötterna längre ner.
En grov uppskattning jag fått till mig är 30 liter/kvadratmeter = 30cm ner i marken. Det är ungefär så mycket en normal buske eller ros skall ha.

För att veta hur mycket det här är hos dig så drar du ut vattenslangen och fyller en 10-litershink (eller vattenkanna) och tar tid på det. Tar det 20s, så vet du att 30 liter tar en minut. Då har du sedan koll på hur mycket du behöver ösa på när du väl vattnar. Viktigt här är också att du då fyller hinken på samma vis som om du hade vattnat, dvs med det munstycke och duschstråle som du använder vid bevattning.

Lite OT, men men.. Inte ovanligt att man vattnar för lite "för det ser ju blött ut", men jag kan nästan garantera att det då är snustorrt fem centimeter ner i marken.
 
  • Gilla
Niklas1981 och 2 till
  • Laddar…
tensiden tensiden skrev:
Om du bott i lägenhet innan och är lite trädgårdsnovis, så får du med dig ett tips här. När du vattnar, tänk på att det går åt enorma mängder vatten för att det skall komma ner genom jorden till rötterna längre ner.
En grov uppskattning jag fått till mig är 30 liter/kvadratmeter = 30cm ner i marken. Det är ungefär så mycket en normal buske eller ros skall ha.

För att veta hur mycket det här är hos dig så drar du ut vattenslangen och fyller en 10-litershink (eller vattenkanna) och tar tid på det. Tar det 20s, så vet du att 30 liter tar en minut. Då har du sedan koll på hur mycket du behöver ösa på när du väl vattnar. Viktigt här är också att du då fyller hinken på samma vis som om du hade vattnat, dvs med det munstycke och duschstråle som du använder vid bevattning.

Lite OT, men men.. Inte ovanligt att man vattnar för lite "för det ser ju blött ut", men jag kan nästan garantera att det då är snustorrt fem centimeter ner i marken.

Tack!! :) då låter det som om jag i alla fall inte har övervattnat hittills! Phu ;)
 
Nu har jag fått hjälp med att klippa döda grenar, och det ser ändå ut som om det finns hopp för att kunna bli tät igen två veckor mellan förra bilden och idag.
 
  • Häck med nyligen klippta döda grenar och tecken på återhämtning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
turbojet och 1 till
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.