Hej,

Jag har åtagit mig projektet att montera ett kök från Epoq på egen hand med hjälp av två vänner som har erfarenhet av detta. Det mesta har gått bra men vi har blivit lite oense kring hur takanslutningen ska sättas på plats och av någon anledning nämns ingenting om det i den cirka 300 långa monteringsanvisningen från Epoq.

Jag vill att takanslutningen ska gå i samma linje som skåpluckorna och täcksidorna rakt upp i taket, så att det blir enhetligt. Jag anser även att ritningen från Elgigantens köksplaneringsmöte stödjer att det är så det ska se ut.
Snickaren i projektet anser att takanslutning sätts i linje med stommarna, dvs. "grundare" än skåpluckorna och yttre täcksidorna på sidan av överskåpen. Det sattes vinklar ovanpå väggskåpen så att om man skjuter in takanslutningen så hamnar den i liv med stommen (och alltså inte skåpluckan). För att det skulle sitta fast ordentligt försökte vi med de medföljande klamrarna av metall.
Dessa klamrar misstänker jag endast är till för golvanslutningen att klämma mot underskåpen, för om man använder dom mot taket så blir de synliga om man inte klipper ner dom så att dom är kortare.. Blev även fula revor i takfärgen när vi testade trycka en takanslutningsdel på plats med denna metod. Det är där det är stopp i projektet just nu.

Jag undrar hur man lättast "flyttar ut" takanslutningen/sockeln ovanför väggskåpen så att dom är monterade i linje med väggskåpen så som på ritning. Det enda jag kan tänka mig är att man fäster vinklarna på sockelbiten först sedan håller den på plats när den sitter i rätt linje och försöker pricka brickan med en skruv underifrån genom väggskåpens tak. Men detta verkar ju otroligt svårt att få exakt och om man ligger lite fel med skruven kan jag tänka mig att man kommer få svårt att få sockeln på rätt plats.

Tidigare kök hade en ful plastlist som löpte längs taket där sockeln/takanslutningen endast vilade på överskåpen och satt på plats med hjälp av listen. Men en sån list vill man ju inte ha..

Jag bifogar bilder så ni förstår vad jag menar, såhär ser ritningen ut, allting ligger i samma linje från golv till tak

Ritning som visar takanslutning i linje med köksskåpluckor och täcksidor, svartvit.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

såhär ser det ut nu, när takanslutningen är ovanpå stommen istället för täcksidan. Som ni ser sticker skåpluckan ut längre än takanslutningen.
Köksöverskåpsinstallation där takanslutningen ej är i linje med skåpluckorna och täcksidorna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Såhär ser en av väggskåpen ut från sidan (på ritning)
En sidoskiss av överskåp med takanslutning i linje med skåpluckorna, som avsett i köksritning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Såhär blev det i verkligheten.
Takanslutningen på ett köksskåp som inte linjerar med skåpluckorna, vilket avviker från önskad installation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Takanslutning ovanpå köksskåpstomme med skåpluckan utstickande och synliga skruvar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och ett till exempel på hur jag vill att det ska se ut:
Modärnt kök med enhetlig design där skåpluckor och täcksidor går i linje upp till taket.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Trögt med expertis i detta forum.
 
Jag tror det är ganska ovanligt att takanslutningen livar med luckorna, har jag aldrig sett. Men det är väl inte svårare än att sätta vinklarna lite längre ut. Eller så monterar du först en takanslutning enligt snickarens modell och sedan limmar du din takanslutning på detta.
 
  • Gilla
jcalfred
  • Laddar…
BirgitS
Det är ju en smaksak.
För hållbarhet i längden är det nog bättre att takanslutningen vilar på stommen i stället för att sväva fritt, och så är det gjort i vårt kök. Våra täcksidor är linjerar med stommarna också.
Sen ser det kanske inte så snyggt ut när man öppnar skåpsdörren och det är en glipa mellan stommen och takanslutningen.

En sockel är alltid underst: https://sv.wikipedia.org/wiki/Sockel
 
Det skall nog vara indraget. Svårt att få det att hänga fast, i rätt läge och att justera annars. De andra bilderna är datorgenererade, och då kan man ju få vad som helst att sitta fast eller sväva hursomhelst... ;)
 
  • Gilla
Violina
  • Laddar…
Jag håller precis på att montera mitt kök och jag har valt att sätta takanslutningen i liv med luckorna just för att det blir snyggare. jag valde att skruva ihop två remsor plywood i vinkel med varandra och sedan fästa passbiten på plywooden genom att skruva bakifrån genom plywooden. Därefter var det bara att skjuta in passbiten ovanför skåpen tills den livar med luckorna och skruva den genom överskåpen. Som du kan se på bilden här nedan så har det nackdelen att man kan skymta plywooden när skåpet är öppet. jag har tänkt att lösa det genom att lägga en tunn sträng latexfog i springan.
Köksskåp under montering med en synlig plywoodkant ovanför, där skåpsluckor är i linje med takanslutningen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
somesundaymorning och 2 till
  • Laddar…
Janus82 Janus82 skrev:
Jag håller precis på att montera mitt kök och jag har valt att sätta takanslutningen i liv med luckorna just för att det blir snyggare. jag valde att skruva ihop två remsor plywood i vinkel med varandra och sedan fästa passbiten på plywooden genom att skruva bakifrån genom plywooden. Därefter var det bara att skjuta in passbiten ovanför skåpen tills den livar med luckorna och skruva den genom överskåpen. Som du kan se på bilden här nedan så har det nackdelen att man kan skymta plywooden när skåpet är öppet. jag har tänkt att lösa det genom att lägga en tunn sträng latexfog i springan.
[bild]
Jättesnyggt. Så hade jag tänkt att det skulle se ut. Verkar inte som att Epoq håller med :)

Synd att deras täcksidor inte är långa nog så att man kan kapa dom själva och ha en täcksida från golv till tak bredvid t.ex. kyl-frys skåp som jag har.. Längden är ju 233 så där får man alltså kapa till en takanslutning som tar vid där täcksidan slutar... Trist.
 
T Thomas_Blekinge skrev:
Jag tror det är ganska ovanligt att takanslutningen livar med luckorna, har jag aldrig sett.
Så sant.... det absolut vanligaste är att de livar stommen och man brukar skruva fast dem inifrån genom toppen av skåpen.
Alternativt har vissa köksleverantörer dessa beslag som nog TS syftar på men jag är ingen älskare av dem för har man väl tryckt in takanslutningen så är det omöjligt att dra ut den om man behöver det för att t.ex justera den.

DiscoDuck DiscoDuck skrev:
De andra bilderna är datorgenererade, och då kan man ju få vad som helst att sitta fast eller sväva hursomhelst... ;)
Korrekt.... dessa bilder är omöjliga att följa och det står oftast på dem att de bara är en "vägledning" eller nåt med...


Självklart kan man bygga det hur man vill och hitta egna lösningar såsom Janus82 gjort t.ex....
Men de absolut flesta köksleverantörer har inte denna lösning i sitt standardsortiment utan då får man gå till de lite mer exklusiva leverantörerna och verkligen poängtera hur man tänkt sig det ska se ut.
Då kan man t.ex även få längre täcksidor som man anpassar att nå upp till taket.
 
D
@Janus82 kan du inte lägga upp lite fler bilder på ditt kök.

Jag tycker du fick till takanslutbingen riktigt bra och vill kopiera.

Hur fick du till snittet i ovankant? Mot taket alltså.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.