Jag har en 40kg parasollfot (rund i sten) och ett tungt parasoll i på gräsmattan och man får gymma upp sig rätt rejält för att kunna flytta på det....vilket inte funkar så bra. Så behöver bygga på hjul. Någon som byggt något sådant som jag kan inspireras av?

Tips på hjul med broms för utomhus?
 
Jag har satt hjul på ett parasollstativ från IKEA. Köpte fyra ”dubbelhjul” på Bauhaus (el likn). Hjulen klarar tyngden galant, men själva stativet är inte designat för att all vikt ska ligga på fyra punkter istället för ”utsmetad” över hela ytan. Med en stenfot borde det inte vara något problem. Min fot väger uppskattat ca 80 kg.
 
Hur låser du hjulen? Eller behövs inte?
 
Jag köpte låsbara hjul, alla fyra är låsbara men jag brukar bara låsa ett par av dem, det räcker för oss iaf.

Noterade förresten nu är jag tog bilden att det inte är dubbelhjul utan enkla hjul. Klarar som sagt tyngden utan problem.
 
  • Enkla låsbara hjul monterade på ett objekt, ett hjul i förgrunden med låsmekanism.
Najs! Jag hittar inga som beskrivs som rostfria men det är kanske dom flesta ändå.
 
Det duger långt med galv.
Rostfritt får du leta hos de som säljer till livsmedelsindustrin typ AJ:s eller COVAB.

Protte
 
Tycker inte jag hittar några specifikationer alls för dom hjul som säljs på Bauhaus osv. Kan man räkna med att dom flesta är åtminstone galvade menar du?
 
Jag har haft mina ute hela förra sommaren och sedan inneförvarat dem i vintras. Resten av parasollen vill man ju ändå inte ha utomhus över vintern. Bilden ovan är från idag.
 
Ikea har icke för 2st bromsade
 
Sjöhästen Sjöhästen skrev:
Jag har satt hjul på ett parasollstativ från IKEA. Köpte fyra ”dubbelhjul” på Bauhaus (el likn). Hjulen klarar tyngden galant, men själva stativet är inte designat för att all vikt ska ligga på fyra punkter istället för ”utsmetad” över hela ytan. Med en stenfot borde det inte vara något problem. Min fot väger uppskattat ca 80 kg.
har du ngn bild på hela foten?
Sågade du ut en bottenplatta och byggde en låda för hjulen som du sen fyllde eller?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.