Hej!

Vi planerar att bygga ett hus från Fiskarheden som ju bygger i lösvirke. Kan man påbörja stomresning i säg Januari-Februari när det är snöigt och blaskigt?
En stomresning tar ca 3 veckor innan taket är på.
Säg att det konstant är blött vid syllen (reglarna som ligger dikt an mot plattan) vilket det förmodligen kommer vara, är det farligt eller går det att torka ur med värmefläktar senare? Hur har ni andra gjort? Ska man kanske vänta till Mars-April och påbörja bygget då?

Mvh Gollum
 
Hm allt går juh, men ja skulle tippa på att byggarna tar dubbelt så lång tid på sig för att få upp en kåk i januari kontra augusti..
 
Hallå, hallå! Jag är också mycket angelägen om att få respons i denna fråga. Vår entreprenör vill börja med grunden om cirka 8 veckor (han är upptagen med ett annat bygge fram tills dess...). Därefter beräknar han att ha ett stomrest tätt hus med takpannor och fönster etc. den 15:e december.

Hur lyckat är det egentligen att gjuta en platta i snö och minusgrader, vilket är ett scenario vi måste ha med i beräkningarna? Likaså kan det knappast vara lyckat att resa en stomme av djupfryst eller dyngsurt virke...

Ge mig ett råd: ska jag kräva att byggstarten skjuts upp till i vår, eller är det bara och köra?
 
Vi har haft kontakt med en snickare som menar att vintermånaderna går bra att bygga på eftersom det primärt är snö och inte så mycket regn. Vidare menade han att det har den fördelen att hus, stommar och grund hinner sätta sig ordentligt med hjälp av snötyngden innan man börjar med gips och tapeter på insidan.

Om det blir blött men vi har rest ett torrt oisolerat skal, torkar det upp tro?

Även jag är nyfiken på svar.
 
Jag minns nu inte exakt siffrorna på hur lång tid det tog att få upp stome + takstol + undertak+ papp men det rörde sig bara om dagar (vecka).

Man bygger saker i lite annorlunda ordning och fokuserar helt på att få tak över huvudet.

Jag instämmer med föregående talare - det är inga problem (och det baserar jag på info från mycket duktiga snickare).

Gjutning av platta törs jag inte sia om, men det är nog inga problem än på ett par tre månader (om det överhuvudtaget är det nångång).
 
Tack så mycket för svar!

Nu kan jag sova lite lugnare på natten... Men bara lite, det är nog tyvärr mycket som kan gå snett än. Jag har ritat huset helt själv...

Återkommer troligtvis med fler frågor. Återigen, tack så mycket!

M
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.