MrJay MrJay skrev:
Stort tack för tipset! Kollade på kartan för riksintressen för vår län och vad jag kan se omfattas inte området av något speciellt, den ligger i utkanten av ett "MSA-område".
Ok, då behöver försvaret bara höras om det rör sig om mobilmaster och andra höga byggnationer.
 
MrJay MrJay skrev:
Planen tillkom när man fick rätt att börja ta ut planavgift, dvs. 1987.
Jag vill bara påpeka att jag inte har i intresse att ansöka om ändring av detaljplan, jag var sarkastisk i mitt tidigare inlägg :) Att anpassa bygget till nuvarande plan har tagit oss väldigt långt tid och kostat tillräckligt mycket.

Ok, då var det jag som inte fattade den sarkastiska tonen. :)
Om planen tillkom 1987 så är den ju en hel del år, då brukar både byggnadsnämnden och Länsstyrelsen vara mer tillåtande i sina bedömningar. I nya planer kan det vara stopp för minsta avvikelse. Har du koll på om andra grannar i området fått lov beviljade med avvikelse efter 2011, då nya PBL kom?
 
  • Gilla
Dirgni27
  • Laddar…
MrJay
M MetteKson skrev:
Om planen tillkom 1987 så är den ju en hel del år, då brukar både byggnadsnämnden och Länsstyrelsen vara mer tillåtande i sina bedömningar. I nya planer kan det vara stopp för minsta avvikelse. Har du koll på om andra grannar i området fått lov beviljade med avvikelse efter 2011, då nya PBL kom?
Tyvärr är det mesta inom området byggt innan 2011 så det finns inte mycket att gå på förutom att vi har 2ggr så stor tomt som grannarna och omfattas därmed av lite annorlunda regler i detaljplan.
 
  • Gilla
ASKOG
  • Laddar…
Vi hade samma resa med överklagan på förra huset vi byggde. Han överklaga för han tyckte kommunen var idioter....
Länsstyrelsen tog några veckor sen hade vi startsamråd dagarna efter beslut togs.
De går oftast på byggnadsnämnden linje...
Fakturan ska betalas oavsett.
 
  • Gilla
Tamazin och 1 till
  • Laddar…
MrJay
DanielPinjegård DanielPinjegård skrev:
Vi hade samma resa med överklagan på förra huset vi byggde. Han överklaga för han tyckte kommunen var idioter....
Länsstyrelsen tog några veckor sen hade vi startsamråd dagarna efter beslut togs.
De går oftast på byggnadsnämnden linje...
Fakturan ska betalas oavsett.
Tack Daniel, känns lite bättre men surt att det finns sådana typer.
 

Bästa svaret

En bygglovsansökan kostar oavsett om den godkänns eller inte. Har du fått en faktura så ska den betalas.
Börja inte bygga innan bygglovet vunnit laga kraft. Och ni fått startbesked. Grannen kommer säkert att överklaga hela vägen.
 
  • Gilla
Tamazin och 1 till
  • Laddar…
MrJay
B Byggdjuret skrev:
En bygglovsansökan kostar oavsett om den godkänns eller inte. Har du fått en faktura så ska den betalas.
Börja inte bygga innan bygglovet vunnit laga kraft. Och ni fått startbesked. Grannen kommer säkert att överklaga hela vägen.
Tyvärr är det nog så, håller helt med dig.
 
Avgiften ska betalas men du kan alltid söka anstånd med betalningen. Kommunerna brukar vara rätt generösa med detta. Dock kan du få betala ränta på beloppet.
 
MrJay
M Myckling skrev:
Avgiften ska betalas men du kan alltid söka anstånd med betalningen. Kommunerna brukar vara rätt generösa med detta. Dock kan du få betala ränta på beloppet.
Pengarna i sig är inget problem i detta skede så jag kommer betala in hela beloppet, var dock fundersam om man skall betala för bygglovet om processen i sig inte är klar tack vare en supertrevlig människa man har som granne.
 
Som sagt, grannen lär överklaga i alla instanser. Men som flera varit inne på så kan du ju starta bygget ändå, om du känner dig rimligt säker på att han inte lyckas med överklagande. Det kanske är vetiigt att vänta till första instans har tittat på hans argument. Men när Länstyrelsen har sagt sitt. Så borde det vara rätt riskfritt att begära samråd och starta bygget. Givetvis under förutsättning att det inte finns något vettigt argument från grannen.
 
  • Gilla
MrJay
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Som sagt, grannen lär överklaga i alla instanser. Men som flera varit inne på så kan du ju starta bygget ändå, om du känner dig rimligt säker på att han inte lyckas med överklagande. Det kanske är vetiigt att vänta till första instans har tittat på hans argument. Men när Länstyrelsen har sagt sitt. Så borde det vara rätt riskfritt att begära samråd och starta bygget. Givetvis under förutsättning att det inte finns något vettigt argument från grannen.
Jag skulle inte börja bygget innan bygglovet vunnit laga kraft, risken att grannen anmärker på det också, och då finns det risk för mer bråk och ännu längre process.
 
  • Gilla
Tamazin
  • Laddar…
M MetteKson skrev:
Jag skulle inte börja bygget innan bygglovet vunnit laga kraft, risken att grannen anmärker på det också, och då finns det risk för mer bråk och ännu längre process.
Nja, det där stämmer inte. Om man får startbesked är det bara att börja bygga, dock på egen risk i det fall grannens överklagan till mark och miljödomstolen får gehör. Det stärker inte grannens fall att börja bygga!
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Nja, det där stämmer inte. Om man får startbesked är det bara att börja bygga, dock på egen risk i det fall grannens överklagan till mark och miljödomstolen får gehör. Det stärker inte grannens fall att börja bygga!
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Nja, det där stämmer inte. Om man får startbesked är det bara att börja bygga, dock på egen risk i det fall grannens överklagan till mark och miljödomstolen får gehör. Det stärker inte grannens fall att börja bygga!
Jag menar nog samma sak som dig, det stärker inte grannens fall, men det kan bli mer tjafs och tråkigheter om överprövande myndigheter går på grannens linje.
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
MrJay MrJay skrev:
Hej,

I samband med att vi sökte bygglov har vi ansökt om en mindre avvikelse på 5%, något som kommunen prövat och godkänt, en avvikelse som knappt märks då vi har ganska stor tomt och över 7m till grannarna. I samband med denna process skickades information ut till grannar tillsammans med ritningarna. Det var där avundsjukan visade sitt fula tryne och en specifik granne vi aldrig träffat och som bor mestadels utomlands skickade in en överklagan, i grannens utlägg (det mesta var faktafel då det är tydligt att han inte kan skilja på olika ytmått) kunde man tydligt se att han egentligen inte brydde sig om avvikelsen utan varför man hade högt i tak, kontor m.m. Kommunen avfärdade detta då vi följt gällande detaljplan i punkt och pricka. Såklart återkommer samma stjärna återigen med ny överklagan under klagoperioden efter man tilldelats bygglov som nu får gå till Länsstyrelsen. Han tycker bla. att om man avser att ha solceller bör vi ha tillstånd från flygvapnet (notera att detta är i en villaförort utan närhet till någon flygplats eller dylikt) samt att han tror att jag kommer hyra ut mitt hemmakontor vilket kommer öka trafiken på gatan.. ja, ni förstår vad detta är för typ.

Hursomhelst, jag har en ganska saftig räkning för bygglov och planavgift att betala - kan denna ”pausas” till hela denna charad är över? Också, kan personen i fråga dra ärendet vidare efter Länsstyrelsen med samma argument? Tack i förhand.
du måste betala oavsett om du får avslag eller ett beviljat bygglov måste man betala. att sedan grannen inte har ett vettigt skäl spelar ingen roll, fram tills du fått ett startbesked så får du inte börja, och om grannen nu överklagat i tid så har du inget laga kraft vunnet beslut tyvärr. haft liknade problem vi köpte en tomt där tidigare ägare efter 9 år fick beslut om bygglov då sålde han tomten till oss, vi använde då det bygglovet som var beviljat och sökte nytt för ett garage. grannarna trodde då att man kunde börja om på nytt. som tur var hade både kommunen och Länsstyrelsen ledsnat så beslut hos kommunen tog bara några dagar och hos Länsstyrelsen tog det 10 dagar. men jobbigt när man är mitt i det och lagt ut 1,5 miljoner bara för tomten (strandtomt)
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Nja, det där stämmer inte. Om man får startbesked är det bara att börja bygga, dock på egen risk i det fall grannens överklagan till mark och miljödomstolen får gehör. Det stärker inte grannens fall att börja bygga!
Om en får bygglov, kan en ansöka om startbesked. Grannarna har 3 veckor på sig att överklaga, från det datum då de "rimligen fått kännedom om beslutet". Detta gäller även startbeskedet. Du får alltså inte börja bygga om bygglov eller startbesked är överklagat. Samma period för laga kraft vunnet beslut gäller efter Länsstyrelsens beslut ( handläggningstid ca 3 arbetsmånader i Mellansverige) och Mark o Miljödomstolens beslut ( handläggningstid ca 6 arbetsmånader). Om ärendet inte kan förändra tolkningen av Plan & Bygglagen, kommer mark & Miljööverdomstolen avvisa ärendet. (handläggningstid ca 3 arbetsmånader). Hela resan med en jobbig granne, tar alltså 1+3+1+6+1+3≈ 15 månader efter kommunalt bygglovsbeslut. Och om grannarna får in sina överklaganden i tid, så får du inte slå i en spik under denna tidsperiod. Och bygglovsavgiften ska betalas. Förlorar du bygglovet, dvs om grannen vinner, får du pengar tillbaka.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.