Hej!

Jag behöver hjälp med tips på avloppsanläggning på en bergig tomt.
Miljökontoret skickade bara hem lite papper och vägrar ge råd och tips utan vi måste först komma med ett förslag :( Antagligen för att sedan såga allt ...

Vi har inte provgrävt men berget är synligt på flera ställen på tomten (5200 kvm tomt) och vi kommer att placera huset på en av dessa höjder.

Har läst om att anläggningar som In-Drän och Pipelife bör passa en tomt som vår. Men är dessa dyrare än en vanlig markbädd/infiltrationsanläggning?

Alla tips och åsikter mottages tacksamt!

/Milli
 
Vad du skulle behöva är en geokarta där berget är utsatt.

Du säger inte vilken typ av avloppsanläggning du vill ha men jag utgår då från en trkammarbrun för max fyra personer. Då krävs en markbädd på ca 5 meters bredd och 15 meter lång. denna bädd ska vara i hyfsat dränerande matrial ovan grundvatten. Kan du hitta en sån plats så är det en het kandidat för en provgrop.

Har du riktigt snäll mark så kan du kanske ta ett armeringsjärn och pika efter berget för att på så sätt få fram bergets konturer
 
Har ni tittat på minireningsverk?
Då kan man "slippa?" markbädden...........
Här är ett fabrikat som vi funderar över
http://www.mob.se/
 
Var får man tag på en Geokarta? Tomten ligger på landet så det finns nog inget gjort sen tidigare ... Antar att det kostar en del.

Jag har läst på så mycket jag kunnat och fått för mig att minireningsverk är dyrare och kräver mer skötsel underhåll. Jag kanske har fel?

/Milli
 
Glömde skriva: Det ska vara en avloppsanläggning för en 4-pers familj. Vi hade tänkt trekammarbrunn men är öppna för alla alternativ :)
 
SnickarPelle skrev:
Har ni tittat på minireningsverk?
Då kan man "slippa?" markbädden...........
Här är ett fabrikat som vi funderar över
[länk]
En del kommuner gillar tyvärr inte reningsverk. Kolla med miljöavdelningen på kommunen först.

mvh
David
 
Hemmakatten
Det bästa är att ta kontakt med en geo-teknisk firma som kan komma ut och ge förslag på avloppslösningar. Det kan kosta 5-10´+ kostnad för de provgropar du med all säkerhet behöver göra. Geologen skriver desutom en rapport med förslag på lösning som du sedan har som underlag för din ansökan om bygglov. Kommunerna brukar kräva att frågan om avlopp skall vara löst innan bygglov beviljas.
Antar att ni behöver borra för dricksvattenbrunn också. Samma geolog eller en hydrogeolog kan samtidigt med avloppsutredningen undersöka vara sprickzoner för vatten finns och var bästa plat sör borrning är.
Dessutom kan de också göra en radonmätnng av berget åt er.
 
Hemmakatten: Tack för all info!

Tack o lov finns det en kommunal vattenledning att gå på så det bekymret slipper vi :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.