Hej
Vi funderar på att bygga i Västerås, där vi fått en tomt. Är det någon som har några erfarenheter från säljare i området som; Trivselhus, A-hus, Modulenthus, Borohus, LB hus?

Kanske har ni oxå tips och råd för vad vi bör tänka på så här i början?

Tacksam för svar
Mvh Icy
 
Är det en tomt med möjligheter (kuperad) råder jag er att ta ditt en arkitekt för idediskussion.

Sedan måste ni ha tålamod, inte ta några förhastade beslut, och inte låt er stressas av husförsäljare. De kommer att ge er tusen skäl (de låter bra tom) till varför ni måste bestämma er snabbt.

Det sista rådet är att gå genom detta forum i detalj med papper och penna i hand. Allt ni behöver veta och lite till finns här.

Vi har gjort så och vår husbyggarresa har varit så lärorik och rolig

Lycka till!
 
Nej inte i Västerås, men väl i närheten.
Jag har byggt 3 hus åt vår familj, och några har jag varit med och byggt åt bekanta.
Goda råd skall du inhämta i första hand hos byggnadsnämnden, du kan lita på dom.

A-hus som jag bygger nu är helt OK! med mycket komplett leverans, Borohus som jag byggt tidigare har lika komplett leverans som A-hus. Ta även en titt på Faluhus och så ett måste, Älvsbyhus som ger dig ett kanonpris på ett komplett nyckelfärdigt hus inklusive allt som behövs t.o.m. grunden ingår. Utgå från det priset.

Ett mycket gott råd är att du tar in komplett offert för samtliga jobb med fast pris eller takpris, utgå ifrån att du själv inte åtar dig mer än invändig målning och tapetsering, "huset skall ju bli färdigt någon gång".

Det är viktigt att du även tar in offert från byggare som Skanska, Peab, NCC, dessa har i många fall varit billigare än småentreprenörer, vid ett tillfälle låg NCC:s offert på 40 tusen för en asfaltering med komplett isolering, utgrävning och uppfyllnad, medan mindre anläggare hade ett pris på 60-80 tusen kronor för motsvarande arbete.

Alltså var noga med att göra en komplett planering av samtliga moment och upphandling, var noga med att senaste färdigdatum för respektive entreprenör skall anges, "byggare är ett släkte för sig dom kommer några timmar och drar igång, sedan kan dom försvinna i veckotal innan dom återkommer" därför måste absolut fasta tidpunkter finnas med i kontrakten, känner du dig osäker skall du skaffa en person som kan ta en totalentreprenad för hela projektet.
Du skall bara se husleverantören som en av delarna i den färdiga villan, såvida du inte hittar en husleverantör som påtar sig ansvaret som totalentreprenör, men med min erfarenhet så lär det inte vara det enklaste att hitta en såda hustillverkare, det närmaste man kommer är nog i så fall Älvsbyhus.

Om huset har Gipsväggar eller någon annan board är enligt min uppfattning inte av avgörande betydelse, däremot skall huset ha en makapert god isolerförmåga i kombination med ett välfungerande värme och ventilationssystem, ett måste idag tycker jag är en riktig braskamin med tjockt stenmaterial så att den håller värmen under en natt när brasan brunnit ut, det finns mycket energi att tjäna på en bra braskamin, antagligen är det den allra bästa besparingskällan på uppvärminingsbehovet kalla vinterdagar.

Titta gärna på kostnaden för en solvärmeanläggning, t.ex. från SOLENTEK.

Vanligt betingtegeltak tycker jag är bäst, om möjligt, med underlag av råspont och en bra kvalite på underlagspapp. Taket är ett av husets viktigaste detaljer. Taklutningen bör alltid vara minst 27 grader tycker jag.

Tänk på att oljeeldning är ungefär lika dyrt som eluppvärmning idag, en bergvärmepump drar ungefär hälften så mycket el som elvärmeelement, men anläggningen är dy att installera och fågan är om det är vettigt att ha en intjäningstid på 20-30 år på en bergvärmeanläggning, läs här Råd & Rön.

Ett hus ligger normalt på mellan 8-15 tusen kronor/m2 i byggkostnad beroende på var i landet man bygger, i Västerås lär det nog hamna i den övre delen av spannet.

Jag kan ju nämna att det sista huset jag byggt har jag bara upphandlat mark, grund och stomresning, men för ett sådant projekt krävs det att man inte har brottom byggtid så lång som 2 år samt att man helst har ett gäng bekanta och släktingar som gör som man gjorde förr, ställer upp nästan gratis för att få huset färdigt.

Lycka till med husplanerna, och kom för guds skull ihog att skriva kontrakt även med den bästa vännen om du vill fortsätta att vara vän med denne.

Det jag glömt är förstås byggfusket, anlita alltid en riktig besiktningsman efter avslutat jobb och innan sista inbetalning till entreprenören, du har laglig rätt att hålla 10 procent av beloppet tills samtliga fel är tillrättade, om detta inte görs betalar man inte dessa 10 procent, räkna själv ut hur mycket det är om totalkostnaden ligger på runt 2 miljoner. På de hus jag byggt har det alltid varit ett för stort byggfusk, på ett av husen lutade sovromsväggen på ett ställe 5 cm utåt. Gissa bara hur det gick för husleverantören!

Bygg inte på en tomt som har bullerstörningar eller ligger intill hårt trafikerade vägar, ditt hus är ju en pensionsförsäkring. Försök att hitta en attraktiv tomt i ett attriktivt läge och område, tänk framåt, fråga kommunens planenhet om framtida planer.

En tomt ibra sjöläge som kostar 700tusen kommer att vara värd mångdubbelt mer när du byggt huset där, bygger du på en tomt intill en motorväg, kommer tomt och hus snarare att falla i värde än att stiga. Var observant!

Åter lycka till och ha en trevlig framgång, att bo i villa är avkopplande och rogivande.

Bosse
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.