Behöver byta ett gäng då du sakta vittrar upp. Finns det några vettiga, dvs till bra priser som klarar utomhus o Solstrålnig?
 
Håll dig till märkesnamn på grejorna så har du gjort vad du kan för att förbygga skador från UV-strålning.
Stay away från hemmafixarkedjornas egna märke.
 
Jula tex har Anslut, Elko och Schneider. Välj bort Anslut.
 
O
ABB köpte för många herrans år up Cewe. De tillverkade rediga kopplingsdosor och uttag i metal. Som tur är har ABB behållit några av produkterna i sitt sortiment. Så vill du ha ett riktigt tåligt, men dyrt och inte jättevackert, uttag så är det det här du skall satsa på:
https://www.elbutik.se/product.html/vagguttag-metallkapslat
 
Mikael_L
O Steamboy skrev:
ABB köpte för många herrans år up Cewe. De tillverkade rediga kopplingsdosor och uttag i metal. Som tur är har ABB behållit några av produkterna i sitt sortiment. Så vill du ha ett riktigt tåligt, men dyrt och inte jättevackert, uttag så är det det här du skall satsa på:
[länk]
OBS, utan petskydd, dvs sätts på 1,7 meters höjd, eller bakom maskiner och dylikt som är svåra att flytta på och alltid står där.
 
  • Gilla
Oldfart
  • Laddar…
G
O Steamboy skrev:
ABB köpte för många herrans år up Cewe. De tillverkade rediga kopplingsdosor och uttag i metal. Som tur är har ABB behållit några av produkterna i sitt sortiment. Så vill du ha ett riktigt tåligt, men dyrt och inte jättevackert, uttag så är det det här du skall satsa på:
[länk]
Den var inte så "j*a ful". Ganska ok, dock vinner den nog inte en skönhetstävling om man jämför med annat. :D
 
  • Gilla
Schäfer
  • Laddar…
Eller så använder man möjligheten att blockera med hänglås. :)
 
Mikael_L
Hur fungerar det när man ska använda uttaget?
Kanske OK om det endast används när uttaget är under uppsikt, för att sen låsas när användningen är klar.
 
S Soltorp40 skrev:
Brytare:
Bild sid 3
Data sid 6
[länk] Complete Solution - English.pdf
Det finns även dosor i samma serie. Jag har för mig att det förr även fanns uttag, men de hittar Du nog bara på "rätt" begagnathandel idag.

Annars, vad gäller plast, så brukar svart plast vara tåligare mot UV än vit. Även ett lager täckande färg borde hjälpa.
Kostar?
Ja, svart plast klarat sig bättre, bra påminnelse.
 
Mikael_L
Svart plast är inte mer tåligt än andra färger.

Men ett vanligt UV-skydd är att tillsätta kimrök i plasten, och blir den svart.

Men är bara något annat svart pigment så blir det ingen skillnad mot andra färgpigment.
 
B Bossesv skrev:
Kostar?
Ja, svart plast klarat sig bättre, bra påminnelse.
Kostar? Det var det inget om i grundfrågan :)

Men svaret på frågan; kontakta Marinarmatur själv, de ligger i Göteborg och har hemsida.
 
Ursäkta. Jag läste just om grundfrågan - kostnaden var visst omnämnd, till och med som "viktig aspekt".

Men ring och fråga - det var några år sedan senast jag handlade av dem så mina priser är för gamla.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.