Hej,

Jag bor i ett "egnahemshus" byggt 1936 som jag hade tänkt att inreda vinden på.

På vinden finns två halvmåneformade fönster med enkelglas. Var upp och kollade på dem idag och insåg att karmen på sydfönstret är helt genomrutten. Dock är själva fönstret friskt. På norrsidan är träet helt friskt i både karm och fönster.

Så nu är frågan vad som är bäst att göra? Få en snickare att bygga en ny karm eller att byta till ett helt nytt fönster. Eller byta ut bägge mot nya fönster. Hur stor värmeförlust får man med enkelglas, de är ju inte speciellt stora (90x45 cm)?. Resten av huset har originalfönstren.

Och om jag skall byta, vem tillverkar fönster i rätt stil och kvalitet? Vad hade ni gjort?
 
tompax2
Är det bara enkelglas så blir det väl en del värmeförluster, så är det ju. Det kommer bli en hel del kallras på vinterhalvåret.

Om en karm dessutom är rutten och det är halvmånefönster, så är det kanske inte det lättaste att renovera heller.
Jag är för att bevara gamla fönster, men i detta läge känner jag nog faktiskt att du likväl skulle kunna slå till på två nya med isolerglas. Jag tror nästan det blir billigare till och med. Så slipper du renovera två fönster och förlora för mycket i energikostnader.

Och det fönstret som inte är ruttet kan du kanske spara och göra något häftigt med. Hänga upp på väggen som ett litet vitrinskåp eller liknande.
 
  • Gilla
twoody och 2 till
  • Laddar…
Jag är nog inne på din tanke också, att byta till modernare fönster. Speciellt eftersom det nu kommer bli isolerat och boyta däruppe. Min yngsta dotter har redan tingat det som sitt sovrum :)

Hittade dessa fönster från Outline som passar mina mått:

https://www.fonster24sju.se/webshop...underkantshangt-halvrunt-fonster-tra-outline/
13.000 per fönster låter rätt styvt, och jag hittar mindre smickrande omdömen om Outline här på forumet. Tar gärna emot tips på andra leverantörer.
 
Staffans2000
Kolla på blocket. Med lite tålamod kan du hitta några för en spottstyvel.
 
  • Gilla
tompax2
  • Laddar…
Microkatten
Om fönsterna kommer att hamna i varmt utrymme så bör de åtminstone kompletteras med en innerbåge för att undvika kondens. Beroende på hur karmen är konstruerad så kan man ev sätta in en innerbåge utan större problem. Om den ena karmen är rutten överallt kan en ny karm göras till det fönstret, eller vid mindre skador renoveras - det brukar vara nedre delen av ett fönster som har tagit skada. Hör med en lokal fönster-renoverare eller duktig snickare!
 
  • Gilla
spirou197 och 2 till
  • Laddar…
Halvmåneformade fönster på en tegelstensvägg av ett gammalt hus, ett friskt och ett skadat.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett gammalt halvcirkelformat fönster i en tegelmur med skadad övre karm.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Halvmåneformat äldre fönster med vit karm som behöver renovering, utsikt mot en byggnad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Microkatten Microkatten skrev:
Om fönsterna kommer att hamna i varmt utrymme så bör de åtminstone kompletteras med en innerbåge för att undvika kondens. Beroende på hur karmen är konstruerad så kan man ev sätta in en innerbåge utan större problem. Om den ena karmen är rutten överallt kan en ny karm göras till det fönstret, eller vid mindre skador renoveras - det brukar vara nedre delen av ett fönster som har tagit skada. Hör med en lokal fönster-renoverare eller duktig snickare!
Tack för svar!

Jag är bara orolig att två nya innerfönster och en ny karm specialtillverkad för det gamla fönstret blir ungefär i samma prisklass som att köpa två nya fönster med isolerglas.

Här bilder hur det ser ut idag (det friska och icke-friska fönstret)
 
Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Tipsar som vanligt om RM. 12.000 + moms + ev. spröjs för 2+1 halvrunda öppningsbara.
[länk]
Tack för tipset! Är det riktigt bra kvalitet?
 
G Galten skrev:
Tack för tipset! Är det riktigt bra kvalitet?
”You betcha!”
 
  • Gilla
Jonasdzm
  • Laddar…
Microkatten
Det ser ut som att det går alldeles utmärkt att komplettera med en innerbåge i det friska fönstret, ev. utan att behöva montera bort fönstret. Det kan bli betydligt billigare än ett helt nytt fönster för 15000 kr plus montering. Svårt att se skicket på andra fönstret och om det är lönt att renovera, men det ser ganska risigt ut.

Varför inte höra med en fönsterhantverkare, så får du konkreta prisuppgifter att jämföra med nya fönster-alternativet (som fönsterhantverkaren säkert också kan bistå med)?
 
  • Gilla
hscn och 1 till
  • Laddar…
Mina tankar, du får ta dem som du vill:

Det vore nog vackrast med originalglas i snygga bådar, särskilt som du har originalfönster i resten av huset. Som motargument: kanske dyrare, troligen sämre isoleringsvärde.
 
  • Gilla
spirou197 och 2 till
  • Laddar…
Det behöver inte bli speciellt dyrt att anlita mindre snickeri. Jag beställde för två år sedan 12 st dubbla fönsterbågar cirka 100 x 45 cm med en spröjs på mitten. Kostnad för mycket fina bågar i tätväxt fura, oglasade och obehandlade 2000:-styck.
Alltså 24000:- för tolv dubbelbågar med specialmått.
 
  • Gilla
Galten och 1 till
  • Laddar…
G Galten skrev:
Hej,

Jag bor i ett "egnahemshus" byggt 1936 som jag hade tänkt att inreda vinden på.

På vinden finns två halvmåneformade fönster med enkelglas. Var upp och kollade på dem idag och insåg att karmen på sydfönstret är helt genomrutten. Dock är själva fönstret friskt. På norrsidan är träet helt friskt i både karm och fönster.

Så nu är frågan vad som är bäst att göra? Få en snickare att bygga en ny karm eller att byta till ett helt nytt fönster. Eller byta ut bägge mot nya fönster. Hur stor värmeförlust får man med enkelglas, de är ju inte speciellt stora (90x45 cm)?. Resten av huset har originalfönstren.

Och om jag skall byta, vem tillverkar fönster i rätt stil och kvalitet? Vad hade ni gjort?
Jag hade tillverkat ny karm med ett separat innerfönster där jag skulle sätta en kasett som du beställer med karmen!
 
  • Gilla
Galten
  • Laddar…
Jag har fått offerter på två nya halvmånefönster från RM-snickerier i Vimmerby (27000 kr) och från Odenfönster i Falköping (17000 kr), inkl moms.

Någon som har erfarenhet av Odenfönster?
 
Redigerat:
Odenfönster är nya för mig. Har en minst lika imponerande referenssida som RM-fönster.
Det lönar sig att jämföra!(y)
 
  • Gilla
Galten
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.