Hej alla
Blev med hus för ett tag sedan och tänkte att nu är en bra tid att förbereda poolen för sommaren... Jag är fullständig nybörjare på,detta så det är mkt att ta in. När jag lyfte av presseningen o går så såg det ut såhär som på bilden. Veckad liner (är det så den heter?)...
Ska/bör man åtgärda detta? Varför har det hänt? Veckad pool liner i tom swimmingpool med en träkant och skugga på ytan, som visar tecken på att underhåll behövs.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Pool med veckad liner och en delad presenning på kanten, i behov av underhåll.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det första jag reagerar på är att det ser ut som missfärgningar långt ner på linern. Detta får man normalt sett ovanför vattenlinjen (iaf i vår pool, och ifjol var det dags för andra linerbytet under alla dessa år).
Kan det vara så att poolen inte använts på länge och stått med väldigt lite vatten? Det ser ut som att hela linern har flyttat sig och då är det nästan omöjligt att få det bra. En gammal liner riskerar att spricka om du försöker rätta till såpass mycket veck.
Har du någon uppfattning om hur gammal linern är? Man brukar grovt räkna med 10-12 år på en vanlig liner om man håller sina vattenvärden bra. Jag klarade lite mer än så, men då var det så illa att jag fick göra massvis med lagningar till slut.
Om poolen börjar bli till åren så är det nog dags att börja planera för en renovering. Med rådande omständigheter och att alla ska hålla sig hemma i år är det nog omöjligt att få tag på en poolbyggare eller så i år. Om du kollar runt kanske du kan få tag på en liner och göra bytet själv, men det börjar nog på att bli lång leveranstid även på delarna.
Om poolen håller tätt, rening osv funkar som det ska så kanske det är bäst att bara få igång den trots att vecken inte ser så bra ut, ta denna första sommar med att lära dig hantera vattenvärden, hur rening osv funkar. Då kan du planera för en större renovering framöver.
 
  • Gilla
Sawul
  • Laddar…
Det verkar som att linern inte längre har rätt mått för poolen, om den någonsin haft det....

Stående veck är lite märkligt också, normalt görs linern med undermått så att den sträcks när man fyller vatten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.