Hejsan
Har bara en liten fundering, fundera på att dra fram el till ett utehus som är ungefär 50m från huvudcentralen.
Min effekt som jag kommer behöva plocka ut är 10-12 kw Skulle det gå med en 5g2,5?
 
Troligen för klen kabel pga utlösningsvillkoret.
Sedan så behöver det säkras med 20 A för att räcka till 10-12 kW och då säger tumregeln att det krävs minst 4 mm2.

men vad har du för förimpedans?

Protte
 
Det finns många trådar i detta ämnet här. Kanske Bo Siltberg kan en gång för alla göra en handledning med sin härliga vattenkokarmetod.
Till TS: bara forumsöka, du är inte den första.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Mikael_L
prototypen prototypen skrev:
Troligen för klen kabel pga utlösningsvillkoret.
Sedan så behöver det säkras med 20 A för att räcka till 10-12 kW och då säger tumregeln att det krävs minst 4 mm2.

men vad har du för förimpedans?

Protte
16A ger max 11kW... klarar det sig?
 
E
Snabbt räknat, nej. Kör med 6mm²
 
Tänkte det också! Det borde vara minst 6mm2 som du säger vilket ger drygt 17kw?
 
Kabeln ska alltså mata en annan central. Men eftersom det blir 3-5 säkringar i den centralen känner jag också spontant att 2,5mm2 blir för klen
 
E
Med tanke på att det skiljer endast ca 500:- mellan 50m EXLQ 5G2,5 och 50m N1xv-r 5G6 så motiverar det inte riktigt den tiden det tar att mäta upp förimpedans och räkna på utlösningsvillkor, spänningsfall etc
 
Mikael_L
Om jag räknar lite snabbt (och förhoppningsvis inte fel) så får jag det till att 50m 2,5 mm2 ger en resistans på 0,74ohm, och det sen i sin tur ger marginal till ytterligare ca 0,7 ohm i förimpedans + slingimpedans + impedans i ev ytterligare huvudledningar på vägen.

Så, det kan gå, men det är inga stora marginaler. Det måste kollas upp ordentligt på plats.
Det är saker du troligen kan göra själv ifall du är villig att göra lite jobb.
Börja med att söka i forumet efter "vattenkokarmetoden", så du ser hur du själ kan kolla upp förimpedansen.
 
Mikael_L
Är det en bastu du har i tankarna?
Isåfall, funderat på vedeldad ?
 
  • Gilla
sallad
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Är det en bastu du har i tankarna?
Isåfall, funderat på vedeldad ?
det är bryggverk till ölbryggning som tar 3000w st!
Det blir tre totalt sen lite belysning
 
Och vem använder EXLQ som markkabel? När man kan köpa N1XV för ca halva priset?
 
  • Gilla
Wittenby och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.