Tjenixen!

Hoppas jag skriver detta i rätt forumdel. Har haft ett gigantiskt råttproblem där råttor tagit sig upp i en av mina murar på en villa byggd 1905. De har tagit sig in via källaren, in under stenmuren och tagit sig upp inuti den. Grävt sig igenom gammal isolering bestående av allt från jord, träbitar, träflis, småsten, torv, grus... Ja, allt möjligt gammalt gött. Givetvis har de gjort detta utrymme till sin toalett och bostad pga varma rör till element, så jag har behövt sanera ut all fyllning/isolering som låg ovanpå muren. Denna gamla isoleringen är numer oanvändbar då den luktar råttpiss.

Här är en bild på ena delen där jag plockat ur mestadels av isoleringen, lite ligger kvar åt höger. Kommer behöva fortsätta göra det åt höger då det finns mer däråt som luktar.
Delvis rensad gammal isolering i en husgrund med synliga träbjälkar och stenblock, plastsäck och verktyg syns.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Här är en bild på andra sidan väggen till vänster i föregående bild. Här har jag rensat ut helt redan. Det är ganska stora glipor nedåt i insidan av muren mellan de större stenarna.
Öppnat golv med synliga träbjälkar och en stenmur, där isolering har tagits bort på grund av skadedjursskador.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Min fråga till er är nu vad jag bör ersätta den numer oanvändbara isoleringen med? Ultimat hade ju varit att lägga tillbaka den då det uppenbarligen funkat i väldigt många år, men det kan jag inte.

Ute i resterande delar av golvet är det väl lite mer struntsamma, men här där grundens stenar möter golvet känner jag mig osäker. Stenmuren är närmare 2 meter hög på denna plats, men vet inte om jag borde oroa mig för fukt ändå.
 
Cellulosa har nog liknande egenskaper som den kontaminerade isoleringen. Vad har du för fuktkvoter i syll och golvbjäklar?
 
A Sorku skrev:
Cellulosa har nog liknande egenskaper som den kontaminerade isoleringen. Vad har du för fuktkvoter i syll och golvbjäklar?
Tack för svar! Ja, cellulosa är ett av alternativen jag funderat på. Vad jag förstår så gillar inte riktigt råttor och möss det heller. Tänker i så fall att jag lägger något slags nät under och sedan cellulosan ovanpå. Har även funderat på nät, följt av lecakulor och sedan typ cellulosa. Vad jag förstår har de problem med lecakulor också. Men viktigast är såklart att det är rätt typ av isolering för utrymmet.

Ska återkomma med fuktkvoter i eftermiddag när jag kan mäta! Har dock haft på diverse rengöringsmedel för att få bort doften på träet, så kanske har lite förhöjda värden på grund av det just nu.
 
A Sorku skrev:
Cellulosa har nog liknande egenskaper som den kontaminerade isoleringen. Vad har du för fuktkvoter i syll och golvbjäklar?
Mätte när jag hade plockat ut lite ytterligare gammal isolering:
Fuktighetsmätare visar 7.2% fuktighet på träbjälklag, används för bedömning av renoveringsprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det där är högsta värdet jag lyckas få ut på mätning på diverse ställen, både syllen och bjälklaget, 7.2%. Tror mig ha sett 7.8% också.

Funderar just nu på att lägga stenar så gott det går för att blockera hål nedåt i muren, lägga ett finmaskigt nät för extra säkerhet och sen gjuta en kaka av betong (kanske med glas), inte allt för tjock men så det blir ytterst krångligt för eventuella råttor att komma igenom. Tänker i så fall typ Finja Cementbruk A, fylla så jag är en liten bit upp på syll och första bjälke. Är det en dum idé? Borde jag använda nåt annat bruk?

Sen är alternativen cellulosa eller att använda mig av EPS-betong för att fylla upp resten. Antar att cellulosa vore att föredra, speciellt för framtida möjlighet att inspektera?
 
Det ser torrt och bra ut! Det bästa vore ju att hindra ohyran att komma in i källaren från första början, bota sjukdomen istället för symptomen så att säga, ser svårt ut att förhindra deras framfart om dom väl är inne. Dom är rätt listiga och framförallt envetna när det kommer till att söka värme på vintern...

Hade nog inte gjutit mot virke då betong transporterar fukt, men en liten kaka känns ju befogat om du nu ändå rivit upp golvet. Jag funderar på om inte lecakulor skulle kunna vara ett alternativ, ser ut som det skulle vara lättare att fylla ut håligheterna med det. Gnagare kan heller inte tunnla sig fram i det.
 
  • Gilla
GammaltSomNytt
  • Laddar…
A Sorku skrev:
Det ser torrt och bra ut! Det bästa vore ju att hindra ohyran att komma in i källaren från första början, bota sjukdomen istället för symptomen så att säga, ser svårt ut att förhindra deras framfart om dom väl är inne. Dom är rätt listiga och framförallt envetna när det kommer till att söka värme på vintern...

Hade nog inte gjutit mot virke då betong transporterar fukt, men en liten kaka känns ju befogat om du nu ändå rivit upp golvet. Jag funderar på om inte lecakulor skulle kunna vara ett alternativ, ser ut som det skulle vara lättare att fylla ut håligheterna med det. Gnagare kan heller inte tunnla sig fram i det.
Verkligen. Vi har haft en 6 månader lång strid med kameror och fällor. Har hittat vägen de tagit sig in via avloppet och pluggat, och även hittat ett hål de grävt sig ut på tomten med. Dessutom har vi dränerat sedan dess också, så någon annan eventuell tunnel som går inom 1m av huset bör vara borta nu. Så för tillfället är de utestängda. Vet på ett ungefär vart de tagit sig in i grundmuren från källaren också och ska bila upp lite betong för att kunna ta bort existerande gångar och fylla igen. Är ett rätt stort gångsystem i källaren som de verkar byggt upp under åren...

Tänkte att om man gjuter så lägger jag syllpapp eller likande mot trät i så fall. Nät mot gnagare underst, syllpapp längst kanten mot trät och sen ett lager cementbruk A eller liknande typ 5cm eller så.

Funderade också på lecakulor. Men suger inte de också fukt? Är lite velig med att hälla ner något i muren, men det vore ju säkerligen det bästa ur blockeringssynpunkt. Är jag onödigt velig? Kanske inte kan skada med lecakulor?

Kanske man ska gardera sig totalt;
Hälla ner leca i håligheter. Täcka med nya stenar så gott det går, lägga nät och sen antingen toppa direkt med cellulosaisolering, eller gjuta en liten kaka på 5cm eller så och sen isolering ovanpå det.

Hur skulle du kört? Sjukt tacksam för att kunna bolla dessa idéer med någon
 
G GammaltSomNytt skrev:
Verkligen. Vi har haft en 6 månader lång strid med kameror och fällor. Har hittat vägen de tagit sig in via avloppet och pluggat, och även hittat ett hål de grävt sig ut på tomten med. Dessutom har vi dränerat sedan dess också, så någon annan eventuell tunnel som går inom 1m av huset bör vara borta nu. Så för tillfället är de utestängda. Vet på ett ungefär vart de tagit sig in i grundmuren från källaren också och ska bila upp lite betong för att kunna ta bort existerande gångar och fylla igen. Är ett rätt stort gångsystem i källaren som de verkar byggt upp under åren...

Tänkte att om man gjuter så lägger jag syllpapp eller likande mot trät i så fall. Nät mot gnagare underst, syllpapp längst kanten mot trät och sen ett lager cementbruk A eller liknande typ 5cm eller så.

Funderade också på lecakulor. Men suger inte de också fukt? Är lite velig med att hälla ner något i muren, men det vore ju säkerligen det bästa ur blockeringssynpunkt. Är jag onödigt velig? Kanske inte kan skada med lecakulor?

Kanske man ska gardera sig totalt;
Hälla ner leca i håligheter. Täcka med nya stenar så gott det går, lägga nät och sen antingen toppa direkt med cellulosaisolering, eller gjuta en liten kaka på 5cm eller så och sen isolering ovanpå det.

Hur skulle du kört? Sjukt tacksam för att kunna bolla dessa idéer med någon
Det låter ju som du redan har läget under kontroll ;) Jag hade gjort precis så som du beskriver, hellre overkill än att göra om allt igen om ett halvår. Lecakulorna kommer fungera som ett kapillärbrytande skikt ifall du gjuter ovanpå dom, sen cellulosa ovanpå det. Under sommarens varmaste månader har cellulosan förmågan att buffra eventuell fukt för att sedan torkas upp av de varma rören under resterande månader.

Jag är själv mitt i planerandet att sanera trossbotten efter snyltande hyresgäster, har både hittat större hål i blindbotten och hört bäverknaprande ljud från väggarna så förbereder mig mentalt för det värsta :sweat:
 
A Sorku skrev:
Det låter ju som du redan har läget under kontroll ;) Jag hade gjort precis så som du beskriver, hellre overkill än att göra om allt igen om ett halvår. Lecakulorna kommer fungera som ett kapillärbrytande skikt ifall du gjuter ovanpå dom, sen cellulosa ovanpå det. Under sommarens varmaste månader har cellulosan förmågan att buffra eventuell fukt för att sedan torkas upp av de varma rören under resterande månader.

Jag är själv mitt i planerandet att sanera trossbotten efter snyltande hyresgäster, har både hittat större hål i blindbotten och hört bäverknaprande ljud från väggarna så förbereder mig mentalt för det värsta :sweat:
Försöker ha lite koll i alla fall! :D När det gäller lecakulorna verkar det ju av största vikt att de är av rätt variant. Vad jag förstår bör denna variant passa ändamålet: https://www.se.weber/leca/lecar-lattklinker/lecar-large-coated. Dessa kommer ju ligga högt upp i en ~2 meter hög stenmur, så förväntar mig inte att de kommer ligga blött egentligen. Men better be on the safe side. Tror du det är rätt val?

Har behövt bryta upp lite mer av golvet då rått-toaletten fortsatte längre än jag trott. Här kommer jag inte ha värmesupport av elementrören. Tror du det kan bli problem utan att ha någon slags uppvärming som torkar ut? Har ju inte funnits det tidigare med den gamla "isoleringen" i alla fall.

Här är en bild på hur det behövts brytas upp mer i vardagsrummet. Du ser var elementrören tar slut mot elementet där. Det som är under "mattan" i mitten är ett hålrum i källaren som tidigare var ett fönster, där har de lagt plank ovanför och sedan en tunn matta av något slags material, antar för att isoleringen inte ska ramla ner emellan planken.

Golv rivet i vardagsrum visar elementrör, isolering och stenar i underliggande hålrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och du, lycka till med din sanering! Håller tummarna för att det inte är närapå lika välbebott som det verkar ha varit här...
 
Tror du har hittat helt rätt, lecakulorna ska vara behandlade för minskad kapillaritet. Hade själv kört på det i ditt läge, värt några hundra extra för ett extra lager säkerhet. Tycker inte du behöver vara oroad över fuktproblematiken med de fina mätvärden du har idag, du gör inga större förändringar och du använder rätt material byggnadsvårdsmässigt, det kan inte försämras radikalt då :)
 
A Sorku skrev:
Tror du har hittat helt rätt, lecakulorna ska vara behandlade för minskad kapillaritet. Hade själv kört på det i ditt läge, värt några hundra extra för ett extra lager säkerhet. Tycker inte du behöver vara oroad över fuktproblematiken med de fina mätvärden du har idag, du gör inga större förändringar och du använder rätt material byggnadsvårdsmässigt, det kan inte försämras radikalt då :)
Idag införskaffade jag lecakulorna jag länkade till. Kommer nog fungera fint. Har även ett gnagarnät jag tror jag kan använda för ändamålet.

Har blivit lite osäker på gjutningen av betong/cement. Verkar ju som att torktiden på sånt där är uppemot 2-3 månader för att man ska garantera sig från att stänga in fukt. Kanske bör skippa det och istället täta så väl jag kan med sten och leca, följa upp med nätet, nån vindpapp och sist isoleringen, istället?

Vet inte riktigt om att gjuta lite betong (tänker mig hälla ner lite i springorna och sen ett par cm?) ger så mycket. Kommer de igenom nätet så kommer de igenom betongen också antar jag. Samtidigt, nu när väl har det här öppet vill jag göra det ordentligt... Många val.

Vad tror du/ni som läser, finns det risk att gjuta och sedan bygga in med golv tidigare än ett kvartal senare? Skulle ju helst vilja kunna återställa rätt snart :D
 
Redigerat:
Jag hade nog kört med EPS-betong i hela utrymmet. Den ger isolering + att den rinner ner bra mellan stenarna.
 
EPS behöver ingen lång torktid
 
F Fixar_Krille skrev:
Jag hade nog kört med EPS-betong i hela utrymmet. Den ger isolering + att den rinner ner bra mellan stenarna.
Hmm... Men det är ju ej rekommenderat att ha trä liggandes mot betong. Menar du att man bör klä in reglarna med något och sedan fylla hålrummet emellan?

Skulle kunna funka. Klart krångligt med inspektion av syll för nästa person som bryter upp golvet dock. Och blir väldigt tätt mot syllen. Känns lite vågat? Uppskattar dina tankar kring det dock! :D
 
Skapade en ny tråd för val av betong att fylla igen hålen och torktid för att få lite struktur i frågeställningarna här på forumet
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.