Hur mycket ström drar ett bergvärmeaggregat?
 
Under kompressordrift drar min 7kW-pump drygt 2000W fördelat på tre faser.

Vad du får för total förbrukning går ju inte att svara på så enkelt, men det kanske inte var det du undrade heller?
 
Inga problem att besvara bara man vet vad du gör av med idag sen beror det på storlek på pump vart man bor typ av hus typ av distrubitonssystem djup på borrhål mm.Försök ge så mycket fakta som du bara kan.
 
Hur mycket ström drar ett bergvärmeaggregat?
Gör du av med 3m³/olja som motsvarar cirka 23 000 kwh eldrift (normalhuset -hushållsström) för värme och varmvatten så behöver bergvärmepumpen cirka 7 000 kwh för att klara samma behov. OBS ungefärliga siffror.
rogge
 
  • Gilla
KalleKula1234
  • Laddar…
star_daddy skrev:
Hur mycket ström drar ett bergvärmeaggregat?
olika stora pumpar drar olika mycke ström:
här är några exempel.
Nibe 1215 -5 : 3,6A (startström utan mjukstartsrelä 30A)
Nibe 1215 -7 : 5,5A (startström utan mjukstartsrelä 42A)
Nibe 1215 -8,5: 6,7A (startström utan mjukstartsrelä 58A)
Nibe 1215 -10 : 7,9A (startström utan mjukstartsrelä 62A)
 
Tack för svaren!
 
Jag är lite intresserad av ungefär vilken årskostnad man får för elen i Stockholms trakten med en "normal" bergvärmepump, och ett "normalt" borrhål (vad det nu kan vara).
Är för min månadskostnads kalkyl så ett ungefärligt värde räcker.
Pumpen skulle då vara en IVT Compact ....nånting.

Hus 1,5 pl boyta 175m2 + garage 45m2 skulle då värmas upp.
 
Utan att veta din bef. förbrukning så skulle jag gissa på en för brukning liknande "rogge'' tar upp...ca 7000 KW
Med ett elpris på drygt 1 krona/kw så kan du väl räkna med 7500kr/år

Sedan har du kanske räntekostnader+ökad tax.värde.
Amortering ar ingen "kostnad" men pumpen kanske ska betalas av....man vill inte att man betalar ränta för en pump som man inte har, pga utbyte i framtiden..
 
Hur mycket en pump tar beror naturligtvis på storlek av pump. Men om vi pratar verkningsgrad....

Jag har satt in en trefasmätare och ser hur många kWh pumpen tar. Tar man sedan och dividerar med antal drifttimmar så ser man hur mycket den drar per timme.
Om jag nu utgår att min 6 kW pump ger exakt 6 kW så kan man uppskatta verkningsgrad. Verkningsgraden skiljer sig en del beroende på temperaturen i borran vilket är lägst på vintern när man tar ut mest energi samt framledningstemperaturen.
Sämst verkningsgrad hade jag i februari med 3.58 och bäst i somras med 4.85.
 
Linnex skrev:
Hur mycket en pump tar beror naturligtvis på storlek av pump. Men om vi pratar verkningsgrad....

Jag har satt in en trefasmätare och ser hur många kWh pumpen tar. Tar man sedan och dividerar med antal drifttimmar så ser man hur mycket den drar per timme.
Om jag nu utgår att min 6 kW pump ger exakt 6 kW så kan man uppskatta verkningsgrad. Verkningsgraden skiljer sig en del beroende på temperaturen i borran vilket är lägst på vintern när man tar ut mest energi samt framledningstemperaturen.
Sämst verkningsgrad hade jag i februari med 3.58 och bäst i somras med 4.85.
varför ska vi anta att en 6kW pumpe ger exakt 6kW hela tiden, det är ju rätt orealistiskt.
 
CarMan skrev:
varför ska vi anta att en 6kW pumpe ger exakt 6kW hela tiden, det är ju rätt orealistiskt.
Nä... jag är ingen expert men då går det att vända på siffrorna och räkna på förmodade skillnad på kW ut.

Kontentan är i a f att drift tiden under februari krävde mer kW per timme än sommaren vilket gör att skillnad i verkningsgrad mellan max och min bör fortfarande vara samma. Kalkyl när jag satte in pumpen var en årsverkningsgrad på 3.78.
 
Linnex skrev:
Nä... jag är ingen expert men då går det att vända på siffrorna och räkna på förmodade skillnad på kW ut.

Kontentan är i a f att drift tiden under februari krävde mer kW per timme än sommaren vilket gör att skillnad i verkningsgrad mellan max och min bör fortfarande vara samma. Kalkyl när jag satte in pumpen var en årsverkningsgrad på 3.78.

men om pumpen inte ger 6kW hela tiden så fallar din beräkning.

min pump ger allt från 6kW till 14kW helt beroende på vilken temp kb & vb har.
 
CarMan skrev:
men om pumpen inte ger 6kW hela tiden så fallar din beräkning.

min pump ger allt från 6kW till 14kW helt beroende på vilken temp kb & vb har.
Hmm, jag får vila från diskussionen lite. Jag har haft fel i uträkningen och enligt de rätta värdena så ökar antal kWh/drifttimme under sommaren :-/.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.