Vi ska plantera två häckar. En på 25 meter på baksidan av huset och en på 15 meter på framsidan.
Jag har försökt läsa mig till hur man kan koppla droppslang, men gått bet.

Går det att koppla enligt min fina skiss? :)

Utomhuskranen vid röda krysset, vanlig slang fram till häcken (prickade linjen), droppslang längs häcken (heldragen linje) vanlig slang på kortsidan av huset och sedan droppslang igen?

Eller måste jag ha en 2-vägs krankoppling och ha två separata slangar med droppslangar, en till vardera häck?
 
  • Handritad skiss av ett hus med markerade häckar och planerad bevattning via droppslang från en utomhuskran.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du måste ha två slangar. När vattnet passerat första häcken kommer sannolikt trycket vara för lågt för att det skall bli bra. Hursomhelst så blir det olika mängd vatten till häckarna. Lägg två slangar så fungerar det bra.
 
  • Gilla
Najjs
  • Laddar…
Beror på tryck, vi har ca 80m droppslang i ett stycke, där upplever jag det som att trycket är lägre längst bort, men det behöver inte vara så noga, tar man en lite större slang på de andra bitarna tror jag nog det kan funka.
 
  • Gilla
Najjs
  • Laddar…
Totala längden på slangen runt huset skulle bli cirka 95 meter. Så med tanke på trycket kanske det inte funkar.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.