Jag har lite problem med mossa på mitt tak. Har hittat en produkt i Tyskland som har ett system som lovar gott.
Är det någon som har erfarenhet av denna produkt eller räcker det med en vanlig koppar tråd på nocken?

http://www.biberkraft.de/indexengl.htm

Tobbe
 
Tobbe6205 skrev:
Är det någon som har erfarenhet av denna produkt eller räcker det med en vanlig koppar tråd på nocken?
Jag har sett produkten på byggmässor i Tyskland och den verkar förtroendeingivande. Dock har jag ej testat den själv. ;)

Koppartråd har jag testat och det funkar inte. :p
 
Den tyska produkten förutsätter att det finns svaveldioxid i luften som ger sur regn. Svavel ska ju bilda kopparsulfat som är denaktiva medeln. Finns det tillräckligt mycket svavel i luften idag???
Man har jobbat hårt för att minska svavelutsläpp. Dom storsta bovar som gav svavelutsläpp var eldningsoljor och diezel. Dom är extra rena nuförtiden. Kolförbränningsanläggningar är utrustade med avsvavlingsanläggningar i hela Europa. Därifrån kommer ingen surt regn heller i den omfattningen som förr. Rapsen på fältet som behöver svavel för att växa får extra svaveltillskott nuförtiden eftersom det räcker inte med föroreningar som finns i luften, har jag hört. Bor man i ett område som är förpestad av alla sorts sura föroreningar så kanske skulle denna undermedel fungera..... men bor man ute på landet långt borta från tung industri som blåser ut svavelföroreningar ut i luften så bildas det ingen kopparsulfat som ska hålla taket rent :(. Då kanske mossan växer till i snabbare takt än kopparsulfat bildas? För resten är kopparsulfat en mycket effektiv medel mor svamp och annat och användes bl a som bespruttningsmedel i fruktodlingar. Nu kan man inte köpa det längre! Cuprinol träfärg var från början baserad på kopparföreningar som skyddade färgen och träet från svamp och mögel. Nu är det bara namnet kvar - copper=koppar=Cuprinol :(. Miljöaktiva gnäller på koppartak på gamla slott att dom bidrar till kopparutsläpp till miljön.
Ja, ni får själv bestämma om BIBERKRAFT är en bra lösning.
Den blir ineffektiv och likväl miljövänlig i vår svavelfattig miljö, tycker jag ;)
gaia
 
8) Lätt som en plätt, fixar man det. :D

Man får väl helt enkelt rigga upp en perforerad slang på nockpannorna. Sedan pytsar man ut en skvätt svaveldioxid med hjälp av en pump emellanåt. ;)

Vattnet från hängrännorna leder man ut i en rapsåker. Därmed har man gjort två flugor på smällen. ;D :-X
 
Nu verkar inte deras hemsida funka, men hav tålamod!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.