kristofer12345 kristofer12345 skrev:
På utsidan då? Frågan är hir jag kommer in bra på insidan..:/
Tanken är ju att du först målar utsidan och sen sprutar in tectyl i hålrummet.
 
  • Gilla
kristofer12345
  • Laddar…
kristofer12345
man får väl göra ett test o sen slänga ut möget uthomhus o sen hur det tär sig..galvfärg då eller? på stål
 
MultiMan
Det är magnituder svårare att få stopp på rosten när det väl börjat, särskilt i hålrum, så det är viktigt att göra rätt från början när man har plåtrent och kan välja många fler behandlingsmetoder.
 
  • Gilla
kristofer12345
  • Laddar…
optimum
Ska du göra det riktigt så har du redan fått rätt tips.
Varmgalvanisering.
Inget annat med måla eller annat kommer hålla i längden.
Dock är varrmgalv inte för evigt det heller men säkert 40-50 år om det görs rätt och miljön är normal.
Havsnära är det syrafast stål som gäller.
 
  • Gilla
kristofer12345
  • Laddar…
wildeside
Har rivit gammalt fackverk 500 meter från havet balkarna var galvade på 60 talet och fortfarande 50 år senare när vi rev så va dom som nya. Vet inte om sättet att galva har anpassats efter nya miljö krav men på den tiden kunde dom galva stål iaf.
 
  • Gilla
kristofer12345
  • Laddar…
optimum
wildeside wildeside skrev:
Har rivit gammalt fackverk 500 meter från havet balkarna var galvade på 60 talet och fortfarande 50 år senare när vi rev så va dom som nya. Vet inte om sättet att galva har anpassats efter nya miljö krav men på den tiden kunde dom galva stål iaf.
Prispress och miljökrav har påverkat.

Alltså man betade stål bättre men mindre miljövänligt förr och sedan tjockare lager zink oftast än nu. Pengar.
Men ska det vara i kustnära kan man säkert lägga på tjockare och betala lite mer.
 
  • Gilla
kristofer12345
  • Laddar…
kristofer12345
Det kan bli en aluminium balk osså..
 
Staffans2000
Får du dit en "huva" över balken, så att det inte regnar in, är min bestämda uppfattning att den inte kommer att rosta sönder inifrån, under din livstid. Jag har sett järnvägsräls som är över hundra år gammal, och som fortfarande används. Det säger ett och annat om rosthastigheten. Utsidan skulle jag grundat med en 2:komponent grundfärg. typ TA:primer (tror jag den heter). Den används till oljeplattformar, bland annat.

Den här har stått ett tag, den också. 1mm järn. Så roshasigheten är ganska långsam.
Varmgalv är naturligtvis det bästa alternativet. Men en bra färg, kan vara bra nog.

Gammal bil som rostat delvis täckt av ett träd, exempel på metallens långsamma rosthastighet.

P.S.
Av någon outgrundlig anledning får jag en gul gubbe istället för ett "P" ovan.

Staffan
 
  • Gilla
kristofer12345
  • Laddar…
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Får du dit en "huva" över balken, så att det inte regnar in, är min bestämda uppfattning att den inte kommer att rosta sönder inifrån, under din livstid. Jag har sett järnvägsräls som är över hundra år gammal, och som fortfarande används. Det säger ett och annat om rosthastigheten. Utsidan skulle jag grundat med en 2:komponent grundfärg. typ TA:primer (tror jag den heter). Den används till oljeplattformar, bland annat.

Den här har stått ett tag, den också. 1mm järn. Så roshasigheten är ganska långsam.
Varmgalv är naturligtvis det bästa alternativet. Men en bra färg, kan vara bra nog.

[bild]

P.S.
Av någon outgrundlig anledning får jag en gul gubbe istället för ett "P" ovan.

Staffan
Det är för att du skriver : P tillsammans TA-Primer funkar ;)
 
  • Gilla
kristofer12345 och 1 till
  • Laddar…
Svårt att med säkerhet se på bilden. Men om det rektangulära konstruktionsröret är fastsvetsat dikt an på insidan av det andra röret är det nog både svårt och farligt att varmförzinka det.

Med den smala spalten som blir mellan de två delarna har du både en rejäl syragömma och risk för att det bildas en luftficka som leder till sprängning vid själva galvningen.
 
  • Wow
  • Gilla
kristofer12345 och 1 till
  • Laddar…
MultiMan
E Et1975 skrev:
Svårt att med säkerhet se på bilden. Men om det rektangulära konstruktionsröret är fastsvetsat dikt an på insidan av det andra röret är det nog både svårt och farligt att varmförzinka det.

Med den smala spalten som blir mellan de två delarna har du både en rejäl syragömma och risk för att det bildas en luftficka som leder till sprängning vid själva galvningen.
Visste inte om detta men det verkar ju inte vara särskilt roligt:


Tack för lärdomen!
 
  • Gilla
kristofer12345 och 1 till
  • Laddar…
Skulle målat den utvändigt, tex med zinkprimer och lämplig färg.
Sen sprutat linolja invändigt. Lagt den med den mindre fastsvetsade balken neråt, så linoljan penetrerat spalten mellan.
Pulverlack är det sämsta, då är det bättre att lämna balken som den är.
 
  • Gilla
kristofer12345
  • Laddar…
kristofer12345
Detta är svårt.. vad tror ni om en aluminium skena? På 9 m , lär den hålla en grind under 200 kg?
 

Bästa svaret

MultiMan
En skillnad mellan aluminium och järn är att alu mycket lättare drabbas av utmattningssprickor så det bör du fundera på beroende på var det sitter och används.

Men går säkert att behandla på något sätt så den risken minskar ordentlig, eller andra legeringar.

Själv har jag haft alu-saker på motorcyklar vibrera sönder där järn aldrig var ett problem, men det är ju väldigt utsatt användning.

...

Rolig tråd hursomhelst! Tummen upp för trådskaparen som ändå verkar lyssna på alla "jobbiga" förslag och inte bara slutar svara. (y)
 
  • Gilla
Staffans2000 och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.