Hallå alla. Tänker bygga ett sadeltak på ett idag befintligt platt men behöver lite tips och råd. Vill ju inte gärna lämna ut mig till hantverkare utan att veta något om bygget i förhand.


- takstolar, har läst någon tråd om takstolar från Nässjö ca 1000 kr st, verkar det rimligt?
- vilken vinkel ska jag välja? (behöver inte inredningsbar vind utan bara förrådsutrymme på sin höjd)
- vad kan virket (inte takstolarna) kosta?
- hur isolerar man?
- kan nuvarande tak vara som det är (papp)
- tegel- eller betongpannor? (tycke och smak, lutar åt betong)
- överhäng - tasslängd?

mycket tacksam för all info ni kan ha...tipsa gärna om en site med mer detaljer kring takbygge.

Anders
 
Bob_the_builder
Köp (eller låna på biblioteket) boken "Bygga tak" av Per Hemgren. Den innehåller mycket av det man behöver veta.

Pris: 1000 kronor per taktstol kan vara rimligt. Beror mest på spännvidden.
Virke: vilket virke menar du? Underlagstaket? Råspont kostar ca 50 kr/m2.
Vinkel: vi valde 27 grader (inte inredningsbar vind). Tyckte det blev snyggt, helt enkelt.
Isolering: ska ni inte ha inredningsbar vind är det vanliga valet lösull som blåses in på vinden.
Befintlig papp: skulle jag ta bort. Kanske skulle kunna vara kvar, men det skulle inte kännas bra att ha ett så tätt skikt som papp mitt i isoleringen (för nuvarande tak är väl isolerat?)
Taktäckning: Ja, det är  tycke och smak som styr. Betongpannor är mindre än hälften så dyra och lättare att lägga. Dock tycker de flesta att tegel är snyggare. Vi valde tegelröd betong.
Tassar: Även det här är delvis en estetisk fråga. Vi har 50 cm överhäng.
 
Tack för tipset ang. boken, den ska jag köpa.

Råspont hette det, tack för det.

Max 30 grader får taket luta enligt kommunen så det lär bli ungefär som ert på 27 kan tänkas.

Lösull inblåst, då kan ni inte använda utrymmet som förvaring/förråd? Eller det kanske inte är möjligt med den vinkeln.

Pappen ska bort liksom brädlagret under pappen.

För övrigt blir det i vinkel som det ser ut, tänkte först hoppa utbyggnaden sedan detta hade nyare tak i plåt, men ändrade mig.

Många tack för ditt svar Bob!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.