Kanske, beror på om innerväggarna vilar på några golvspånskivor eller liknande!?
 
Står väggarna på golvbrädorna?
 
Visst kan du behålla väggarna om de inte är bärande!
Procedurerna blir lite knepiga om underlaget är osäkert... är det berg så tar du en balk i taget och jobbar från mitten av huset utåt med att ersätta balkar
 
  • Gilla
Sommarstugedröm
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Kanske, beror på om innerväggarna vilar på några golvspånskivor eller liknande!?
oklart vad väggarna vilar på. Men tror inte på själva golvbrädorna för de matchar inte när jag kollar bakom väggen.
 
useless useless skrev:
Står väggarna på golvbrädorna?
Tror inte det då brädorna inte matchar utan är aningen förskjutna i olika rum.
Borde väl ta bort en list så torde det visa sig dock.
Tänker du att man måste riva om väggen står på golvbrädorna?
 
Sommarstugedröm Sommarstugedröm skrev:
Tror inte det då brädorna inte matchar utan är aningen förskjutna i olika rum.
Borde väl ta bort en list så torde det visa sig dock.
Tänker du att man måste riva om väggen står på golvbrädorna?
Om innerväggarna är spikade i golvbrädorna med bara stående reglar och ingen golvregel o takregel så är det knepigt att lasta av väggen?
Då brukar man behöva riva
 
  • Gilla
Sommarstugedröm
  • Laddar…
Det vanliga i gamla hus är att väggarna är byggda innan golven. Då behöver man normalt sett inte ta bort några väggar men kanske en del av ytskiktet för att få bort golvbrädorna.
 
  • Gilla
Sommarstugedröm
  • Laddar…
B byggarätt skrev:
Om innerväggarna är spikade i golvbrädorna med bara stående reglar och ingen golvregel o takregel så är det knepigt att lasta av väggen?
Då brukar man behöva riva
ok, vet inte hur väggar byggs. Får se hur det ser ut när vi börjar plocka bort golvet helt enkelt!
 
Sommarstugedröm Sommarstugedröm skrev:
ok, vet inte hur väggar byggs. Får se hur det ser ut när vi börjar plocka bort golvet helt enkelt!
Börja med att riva golvlisterna så ser du hur väggarna är byggda!
 
  • Gilla
Sommarstugedröm
  • Laddar…
Ok hade snickaren här idag och han vill plocka bort ALLA väggar blåsa ut hela huset med bara ytterväggarna kvar. Han säger att det går att behålla väggarna men att det kommer ta dubbelt så lång tid att byta bjälklaget mao dyrare. Bönade och bad att vi skulle få behålla toaletten iaf och han sa ”vi får se om det går” kände liksom hur det blev ett ännu större projekt än vad jag hoppats på. I värsta fall får vi youtuba hur man bygger nya innerväggar själv, kan ju inte va så svårt? Lite reglar och gipsskivor hit och dit

Sen började jag fundera, vad händer med all el som är dragen i väggarna? Kollade runt och det verkar vara elkontakter mest i ytterväggarna, kanske 2 st kontakter i innerväggarna. Vi kommer bo i en urblåst stuga nästa sommar men öppen planlösning är ju modernt nuförtiden
 
Sommarstugedröm Sommarstugedröm skrev:
Ok hade snickaren här idag och han vill plocka bort ALLA väggar blåsa ut hela huset med bara ytterväggarna kvar. Han säger att det går att behålla väggarna men att det kommer ta dubbelt så lång tid att byta bjälklaget mao dyrare. Bönade och bad att vi skulle få behålla toaletten iaf och han sa ”vi får se om det går” kände liksom hur det blev ett ännu större projekt än vad jag hoppats på. I värsta fall får vi youtuba hur man bygger nya innerväggar själv, kan ju inte va så svårt? Lite reglar och gipsskivor hit och dit

Sen började jag fundera, vad händer med all el som är dragen i väggarna? Kollade runt och det verkar vara elkontakter mest i ytterväggarna, kanske 2 st kontakter i innerväggarna. Vi kommer bo i en urblåst stuga nästa sommar men öppen planlösning är ju modernt nuförtiden
Din attityd är värd mer än en högvinst. (y)
 
  • Gilla
BigMac80
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.