Har en dörr till en kattvind där handtaget har gått av. Någon som har ett bra förslag på hur man skulle kunna få upp denna utan att behöva bryta sönder dörren?
 
  • Söndrat dörrhandtagsfäste på en vit dörr; översta delen av handtaget saknas.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Oj, det var ett udda handtag... hur såg det ut från början, var skulle man vrida eller öppna?

Jag ser inget fyrkantigt hål, det brukar det alltid finnas där själva handtaget ska in. Där stoppar du in en stor skruvmejsel, så brukar det gå.
 
Problemet är att det fyrkantiga hålet inte är genomgående och den bit som en gång vart fyrkantigt nu är runt.
 
En något större skruvmejsel så den greppar metallen trots att hålet är runt, borde ge tillräckligt grepp att få upp låset.
 
Enklast är nog att borra ett hål och knacka in en torxbits, ju större desto bättre, det borde hålla om den inte är allt för tung att öppna.
 
  • Gilla
fredrik.johansson
  • Laddar…
Jag skulle gissa på att det sitter en spanjolett 74 eller 374 vilka manövreras med ett vanligt fönsterhandtag med en 8mm sprint (fyrkantspinne).
Antingen öppnar man den med ett handtag eller med lämplig skruvmejsel.
 
  • Gilla
thomas33
  • Laddar…
Ser att jag skrivit fel, Primo spanjoletterna (68,74,368,374) använder handtag med 7mm sprint (fyrkantspinne).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.