R
K Kortling skrev:
Man börjar undra när vad det är för fel på folk när man anser det värt att döda igelkottar för att få en slät och fin monokultur att blända grannarna med.
Vilka tycker det?
 
R RoAd skrev:
Vilka tycker det?
Kanske fler än du tror.
 
R
Jag tror faktiskt ingenting men jag har inte sett någon resonera som Kortling skrev så därför undrade jag.
 
Jeg reddede engang et pindsvin som var filtret ind i ungernes fodboldmål.
Den hylede lidt og nettet sad meget stramt. Den må have siddet der et stykke tid.
Jeg måtte klippe i nettet og en enkelt pig eller 2 blev også klippet.
Den kom fri til sidst. Den fik en skål vand og en kiks, og så var vi venner.
Jeg er sikker på at den ikke havde men og skader efter befrielsen, bortset fra de klippede pigge. Desværre ingen billeder af operationen.

Har vi nok til en ny tråd? :):thinking:
 
  • Älska
TobbeP
  • Laddar…
R RoAd skrev:
Jag tror faktiskt ingenting men jag har inte sett någon resonera som Kortling skrev så därför undrade jag.
Gå in på valfri tråd är gräsmattekategorin. Huvud ämnet är i allmänhet vilka gifter som funkar bäst. Det lär inte kunna leva några igelkottar i trädgårdar som ser ut på det viset.
 
Jag är skeptisk till att de robotgräsklippare som finns på marknaden idag är ett problem för igelkottar av flera anledningar. Dels så är igelkottar smarta och försiktiga djur som i de flesta lägen inte borde ha några problem att upptäcka och undvika en robotklippare. De är även väldigt snabba på att rulla ihop sig till en boll om de känner sig hotade eller att något stöter emot dem och en hoprullad igelkott borde inte kunna hamna under en robotklippare. Dessutom ska knivarna, vad jag förstått det som, sitta en bit in under klipparen och ska även ha ett skydd så att den stannar om en liten barnfot råkar hamna under klipparen. Endast riktigt unga igelkottar är så små att de är mindre än en barnfot så om nu igelkotten mot förmodan inte upptäcker klipparen och inte heller rullar ihop sig så bör "barnfotsskyddet" slå till när klipparen är på väg upp på igelkotten och därmed stanna.
 
  • Gilla
TobbeP och 1 till
  • Laddar…
hscn hscn skrev:
Du kanske skulle funderat och promenerat lite själv innan du postade trådens mest puerila inlägg. :crysmile:
Jag har aldrig varken trott eller påstått att jag är ett föredöme på nätet. Såpass mycket självinsikt har jag.

Fast jag kan utan att ljuga påstå att jag hållit mig borta från att sprida ogenomtänkta panikåsikter eller skarva med sanningen för ett högre syftes skull och alltid är noga med källkritik och eget kritiskt tänkande. Jag är en av alla som tvingats på en massa lögner och påhittade fakta gömda bakom goda intentioner under hela min uppväxt. Jag tror mitt ifrågasättande tog fart på riktigt när vi tvingades läsa ”Go ask Alice” i högstadiet för att vi inte skulle bli knarkare.

För att återgå till ämnet är det svårt att ta omfattningen av problemet på allvar, när det bara verka vara en handfull bevisbilder totalt på hela nätet som cirkulerar, men (som i den här tråden) klart fler bilder som uppenbart föreställer något annat.

De flesta moderna klippare fungerar på ett sätt som både skyddar igelkottarna och som gör att de dessutom klipper alldeles utmärkt i daggvått gräs. Som jag skrivit i någon annan tråd borde man rikta uppmaningarna lite mer, sluta ljuga (eller ”hitta på” om det ordvalet känns bättre) om omfattningen och inte använda uppenbart falska bilder som bevis om man vill få effekt och inte mest en massa mothugg.
 
  • Gilla
TobbeP och 1 till
  • Laddar…
Hep Hep skrev:
Jag har aldrig varken trott eller påstått att jag är ett föredöme på nätet. Såpass mycket självinsikt har jag.

Fast jag kan utan att ljuga påstå att jag hållit mig borta från att sprida ogenomtänkta panikåsikter eller skarva med sanningen för ett högre syftes skull och alltid är noga med källkritik och eget kritiskt tänkande. Jag är en av alla som tvingats på en massa lögner och påhittade fakta gömda bakom goda intentioner under hela min uppväxt. Jag tror mitt ifrågasättande tog fart på riktigt när vi tvingades läsa ”Go ask Alice” i högstadiet för att vi inte skulle bli knarkare.

För att återgå till ämnet är det svårt att ta omfattningen av problemet på allvar, när det bara verka vara en handfull bevisbilder totalt på hela nätet som cirkulerar, men (som i den här tråden) klart fler bilder som uppenbart föreställer något annat.

De flesta moderna klippare fungerar på ett sätt som både skyddar igelkottarna och som gör att de dessutom klipper alldeles utmärkt i daggvått gräs. Som jag skrivit i någon annan tråd borde man rikta uppmaningarna lite mer, sluta ljuga (eller ”hitta på” om det ordvalet känns bättre) om omfattningen och inte använda uppenbart falska bilder som bevis om man vill få effekt och inte mest en massa mothugg.
Det var inte din reaktion på den uppenbart falska/felaktiga tolkningen av bilden i trådens inledning jag syftade på. Det var sättet du reagerade på "Jag är verkligen ingen fiende till igelkottar, men det här får mig nästan att vilja köpa en robot till" låter för mig väldigt omoget.

Jag vet inte hur omfattande problemet med igelkottsskador av robotgräsklippare är men en Googling av "igelkott robotgräsklippare" ger vid handen att det inte är försumbart . Även om man undviker träffar relaterade till kvällspress och sociala medier hittar man lätt flera som inte förnekar problemet

Husqvarna som jag antar är en modern klippare verkar ännu inte ha någon helt övertygande säkerhet
Jag citerar från Gårdsman 2019. (Mina fetningar och understrykningar)
"Hur kan jag undvika att skada igelkottar?
Om du bor i ett område där det finns igelkottar är den bästa rekommendationen att låta robotgräsklipparen arbeta dagtid. Igelkottar är aktiva vid gryning och skymning.
Vilken robotgräsklippare ska jag välja för att minimera risken att skada igelkottar?
Alla Husqvarnas robotgräsklippare har lättviktsblad som viker undan. Flera andra varumärken har fasta knivblad som kräver högre motstånd innan de stannar. Med över 20 års erfarenhet är Husqvarna övertygade om att risken för skador är högre med fasta knivblad än med lättviktsblad.
Vad gör Husqvarna för att skydda igelkottar?
Säkerhet är jätteviktigt för Husqvarna och de arbetar ständigt för att förbättra produkterna. Just nu testar de olika metoder, med bland annat sensorer och kameror, för att robotgräsklipparna ska kunna upptäcka igelkottar som kommer i vägen.
Dessutom är de aktiva i European Garden Machinery Federation där de driver denna fråga på europeisk nivå.

Djurskyddet Dalarna (2017) som refererar till ett antal skadade djur, verkar i mitt tycke trovärdiga.
 
  • Gilla
tergo och 1 till
  • Laddar…
hscn hscn skrev:
Det var inte din reaktion på den uppenbart falska/felaktiga tolkningen av bilden i trådens inledning jag syftade på. Det var sättet du reagerade på "Jag är verkligen ingen fiende till igelkottar, men det här får mig nästan att vilja köpa en robot till" låter för mig väldigt omoget.
Visst låter det omoget och visst var det väldigt medvetet.

Så länge risken inte är noll (och det påstår jag verkligen inte) kan varken Husqvarna eller någon annan säga att de inte jobbar på det. Sedan finns det ju ett fantastiskt läge att tjäna pengar här. Även om det skulle vara minimal risk med HQs maskiner som de är nu, så är det ju ett fantastiskt säljargument för en 10 000 dyrare klippare att den har både smådjurskamera och igelkottsradar. Det räcker ju med att en i familjen läser på familjeliv.se för att de måste köpa den extradyra maskinen. Själv skulle jag tro att 10 000 kronor från var och en av 100 skitnödiga brommafamiljer skulle kunna göra mer nytta för naturen och igelkottarna om det lades på någon annat (även om jag givetvis vet att det inte funkar så).
 
  • Gilla
TobbeP och 2 till
  • Laddar…
Du kanske borde fundera på på din nattliga användning av robotklippare istället för andras "skitnödighet".:thinking:
 
Jag har gjort avvägningen mellan klippning dag resp natt, vardag och helg och hittat ett schema som funkar. På gräset ska inte bara kottarna springa, utan även mina och hyresgästernas barn och deras leksaker. Eftersom jag inte kan hålla gräsmattan fri från bl a leksaker dygnet runt och lite andra praktiska problem, får klipparen gå nattetid ibland.

Mitt samvete är rent, gräset rimligt snyggt, barnen och deras leksaker glada och hela och några igelkottar eller spår av dem har jag inte sett sedan jag flyttade hit.
 
  • Gilla
TobbeP
  • Laddar…
Har du inga igelkottar är det väl inga bekymmer. Vad tjafsar du om?:D
 
hscn hscn skrev:
Har du inga igelkottar är det väl inga bekymmer. Vad tjafsar du om?:D
Tjafsar vet jag inte om jag gör. Om det inte framgått än, så handlar det för mig om rimlighet i uppmaningar. På rätt många ställen skrivs det att alla som kör sina gräsklippare på natten är ondsinta, lata/, igelkottshatare eller bara dumma i huvudet. Det jag vill är att få lite sans och en vettig nivå på det här. Jag har redan nämnt att det finns oklarheter om omfattningen, olika typer av klippare och nu nämnde du själv ett till - alla trädgårdar kryllar tyvärr inte av igelkottar. Ytterligare en orsak till att inte skrika rakt ut att alla måsta låsa in sina klippare.
 
  • Gilla
TobbeP och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Gå in på valfri tråd är gräsmattekategorin. Huvud ämnet är i allmänhet vilka gifter som funkar bäst. Det lär inte kunna leva några igelkottar i trädgårdar som ser ut på det viset.
Har du vetenskapliga belägg för ditt påstående eller är det allmänt tyckande och insinuationer som ligger bakom?
 
Igelkottar äter sniglar, daggmas och insekter. Någon det definitivt blir mindre av ien hårt klippt och besprutad trädgård. De övervintrar i lövhögar, något som är det första som försvinner i en välstädad trädgård.

Jag har inget forskningsrapport att hänvisa till, men det är definitivt mer än en gissning.
 
  • Gilla
TobbeP
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.