Hej,

Poolskyddet åkte av idag och storstädning ska ta fart. Har tidigare år haft problem med läckage i min kära betongpool från 70-talet. En av orsakerna var breddavloppet som var i behov av lite kärlek (precis som resten av poolen) och det löste de värsta problemen.

Men inte 100%. Behövde fortfarande toppa upp den en gång i veckan. Dels pga avdunstning men också misstänkt fortsatt läckage.

har aldrig riktigt misstänkt rör eller annat men idag när jag öppnade fick jag kanske förklaringen i bifogad bild.
tror ni man kan gräva på utsidan och rensa rötter och sedan täta på något sätt?

Mvh
 
  • Betongpoolkant med rötter som tränger igenom sprickor, bredvid kaklade poolplattor och vattenyta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det går säker ut vatten där. Din tänkta lösning funkar säkert men ser inte varför du ska gräva ut på baksidan. Dra loss de rötter du kan och spraya på något förbjudet.
 
Rhoca-gil funkar bra.....:thinking:

Om du sänker vattennivån och slipar ur sprickan med en diamantskiva på vinkelslip och sen fyller den med cementbruk kanske?
 
Tror det är så att poolen har spruckit och rötterna tagit sig in..

Så rötterna är nog bara ett symtom och inte det verkliga problemet..
 
D Melb skrev:
Det går säker ut vatten där. Din tänkta lösning funkar säkert men ser inte varför du ska gräva ut på baksidan. Dra loss de rötter du kan och spraya på något förbjudet.
Tänkte det vore bra att ev. täta sprickan från båda hållen. Förslag på förbjudet?
 
P Per_Eriksson skrev:
Rhoca-gil funkar bra.....:thinking:

Om du sänker vattennivån och slipar ur sprickan med en diamantskiva på vinkelslip och sen fyller den med cementbruk kanske?
Ja det lutar nog åt något sådant. I långa loppet hade jag nog velat slipa ner hela alltihop och epoxymåla. Men det får bli efter badsäsongen.

Bra förslag, tack
 
Violina Violina skrev:
Tror det är så att poolen har spruckit och rötterna tagit sig in..

Så rötterna är nog bara ett symtom och inte det verkliga problemet..
Ja det är sannolikt. Tänker att den lär väl spricka ännu mer om man inte stoppar vattnet från att komma in i betongen, speciellt om det blir kallt i vinter.
Lite därför jag vill gräva lite från utsidan och åtgärda också. Frågan är hur man stoppa rötterna, någon typ av matta kanske.
 
Något giftigt tx batterisyra men det är inte lätt att få tag på och det som finns i pb batterier är bara ca 5%. Men sen så ska du bada i det ochså så det är kanske inte det bästa alternativet.
 
K Kipa skrev:
Ja det är sannolikt. Tänker att den lär väl spricka ännu mer om man inte stoppar vattnet från att komma in i betongen, speciellt om det blir kallt i vinter.
Lite därför jag vill gräva lite från utsidan och åtgärda också. Frågan är hur man stoppa rötterna, någon typ av matta kanske.
Nu är jag inget proffs på detta, men man borde kanske (efter att man åtgärdat problemet från utsidan) gjuta ett nytt "skal" invändigt?
Kanske använda hönsnät som nån form av armering?
 
Nytt skal invändigt innebär en vinylliner eller glasfiber.

Puts blir inte tätt och att måla med trollerifärg brukar inte heller fungera. Betongpooler som är täta är det för att man gjutit med tät betong och tätat korrekt mellan bottenplatta och väggar.

Fundera på om det verkligen är värt besväret att ge sig på detta....
 
MathiasS MathiasS skrev:
Nytt skal invändigt innebär en vinylliner eller glasfiber.

Puts blir inte tätt och att måla med trollerifärg brukar inte heller fungera. Betongpooler som är täta är det för att man gjutit med tät betong och tätat korrekt mellan bottenplatta och väggar.

Fundera på om det verkligen är värt besväret att ge sig på detta....
Trollerifärg, vad är det? Just nu lutar det åt att försöka laga med någon cement eller något men först efter säsongen. Nu innan undrar jag om jag inte ska försöka täta med någon typ av bygglim eller liknande som klara att vara under vatten.
 
Näe det är det jag menar, det finns ingen färg som funkar.
 
  • Gilla
Kipa
  • Laddar…
Ny cement mot gammal är nästan omöjligt att få vattentätt. Det ser dessutom ut på bilden som att 'sprickan' är en kant mellan två gjutningar?
 
useless useless skrev:
Ny cement mot gammal är nästan omöjligt att få vattentätt. Det ser dessutom ut på bilden som att 'sprickan' är en kant mellan två gjutningar?
Nja det har nog bättringsmålning som lurar ögat lite. Har ganska mkt färgsläpp runt vattenytan och det syns att det målats för att ”snygga” till, tveksamt om det använts en färg för syftet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.