Hasse Red Hasse Red skrev:
en har torkat lite men drog lite lätt på den med kniv då följde trä med. Lite osäker gällande träbalken som ska sitta efter syllen om den ska fästat med syllen eller en bit bort för att förhindra att fukt samlar sig emellan
Om du ska testa skickat på syllen så tryck kniven med spetsen mot träet hårt. I friskt trä går spetsen bara in ett par millimeter. Ytan kan se risig ut även om det är hårt under.

Om du överväger att göra ingrepp på syllen framöver så verkar det dumt att fästa trädäcket i densamma. Bättre att köra med plintar eller plattor och göra trädäcket helt fristående.
 
  • Gilla
pacman42 och 1 till
  • Laddar…
Kan man använda myrmedel mot myrona som har byggt bo på syllen ?
 
Låter bra så fristående trädäck men att trallen täcker över glipan til skjutdörren ?

Bernieberg Bernieberg skrev:
Om du ska testa skickat på syllen så tryck kniven med spetsen mot träet hårt. I friskt trä går spetsen bara in ett par millimeter. Ytan kan se risig ut även om det är hårt under.

Om du överväger att göra ingrepp på syllen framöver så verkar det dumt att fästa trädäcket i densamma. Bättre att köra med plintar eller plattor och göra trädäcket helt fristående.
 
Hasse Red Hasse Red skrev:
Låter bra så fristående trädäck men att trallen täcker över glipan til skjutdörren ?
Tolkar det som att du menar att skjutdörren står en bit in på syllen? Jag hade i så fall velat ha en plåt under skjutdörren som leder vatten utanför syllen. Sen kan trallen antingen ligga mot kanten på plåten eller över beroende på vad som stämmer bra i höjd.
 
  • Gilla
Hasse Red
  • Laddar…
Hasse Red Hasse Red skrev:
Kan man använda myrmedel mot myrona som har byggt bo på syllen ?
Ja, men myror i syllen antyder dåligt skick.
 
  • Gilla
Hasse Red och 1 till
  • Laddar…
Det finns välla impegrenering medel som man kan använda på syllen eller är det onödigt
 
Hasse Red Hasse Red skrev:
Det finns välla impegrenering medel som man kan använda på syllen eller är det onödigt
Den är redan impregnerad.
 
  • Gilla
Hasse Red
  • Laddar…
Jo det vet jag men om man kunde tillsätta nytt för att förlänga syllen lite längre. Kommer det hjälpa

pacman42 pacman42 skrev:
Den är redan impregnerad.
 
MultiMan
Du har redan fått tipset om att trycka in en vass kniv med spetsen först. Hur gick det med det testet? Är syllen redan murken hjälper inte extra behandlingar.
 
  • Gilla
Hasse Red
  • Laddar…
Jag gjorde knivtestet vännen den sjunk in halv cm ungefär


MultiMan MultiMan skrev:
Du har redan fått tipset om att trycka in en vass kniv med spetsen först. Hur gick det med det testet? Är syllen redan murken hjälper inte extra behandlingar.
 
Hasse Red Hasse Red skrev:
Jag gjorde knivtestet vännen den sjunk in halv cm ungefär
5mm är inte bra...
 
  • Gilla
Hasse Red
  • Laddar…
jag kommer inte at fästa treädecket med den ifall jag vill byta ut syllarna senare tror det blir bäst så. kikade över priser för syll byte kan bli 3000 kr för m det är jag idag inte bered att betala men tack så mycket för allt hjälp :D
Hasse Red Hasse Red skrev:
Jo det vet jag men om man kunde tillsätta nytt för att förlänga syllen lite längre. Kommer det hjälpa
pacman42 pacman42 skrev:
5mm är inte bra...
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
5mm är ju inte så mycket? En vass kniv går in 5mm utan problem även i en frisk syll.
 
  • Gilla
Hasse Red
  • Laddar…
A Avle skrev:
5mm är ju inte så mycket? En vass kniv går in 5mm utan problem även i en frisk syll.
Då pressar du nog rätt bra. Torrt fräscht trä skall inte ge efter mer än kanske 2mm.
 
  • Gilla
Hasse Red
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.