Någon som kan har lite bilder, eller ännu bättre en beskrivning, på vindskivebeslag som sammanfogats med fals i nock. Många plåtslagare gör så istället för att bara klippa ett snitt i plåten och vika. Någon som vet varför?
 
J Jesper Ronn skrev:
Någon som kan har lite bilder, eller ännu bättre en beskrivning, på vindskivebeslag som sammanfogats med fals i nock. Många plåtslagare gör så istället för att bara klippa ett snitt i plåten och vika. Någon som vet varför?
För att dom kan?
 
  • Gilla
plåtrickard
  • Laddar…
JA”Snabbe” Jonas ”Snabbe” Andersson skrev:
För att dom kan?
Tror inte det är så enkelt. Min egen tes är: En vindskiveplåt av typen Lindab Visk är bockad med lutning mot takpannorna. När den knäcks över nock rätar plåten ut sig och öppningen mot pannorna blir som ett tält, särskilt om plåten böjs kraftigt vilket den görs på tak med kraftig lutning. Så bör det inte bli om man låter beslagen mötas i en fals.Tältöppning=otätt i höststormen.
 
Undrar också hur man får ner vindplåten mot tak vid nockbrytningen, där den reser sig. Har för mig jag sett att man kan klippa även där, överlappa och foga ihop (takfog och nitar?).
 
Vitmålad taknock med plåtdetaljer på ett hus, närbild med takpannor och fler hus i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Stegförbindare monterade på taknock mot blå himmel och bakgrund av bostadsområde.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vy från tak med takpannor, takränna och trädgård med lekplats i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vy över svarta hustak med fönsterluckor och skorstenar, vit gavel i förgrunden, med skymt av trädgård och sjö i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Falsade ihop plåtarna. Satte en liten aluminiumplåt i ”öppningen” som ändå blev hyfsat liten med den här varianten.
 
  • Gilla
PH72
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.