Skulle behöva tips om hur man bäst ytbehandlar badrumsmöbler i teak, helst med konkreta namn på lämpliga produkter. Vi bor i ett 70-talshus med många teakdetaljer och möbler. När vi renoverade badrummet för 16 år sedan så återanvände vi badrumsskåp och bänkar (massiv teak). Skåpen var i nyskick och krävde ingen åtgärd medans bänkskivorna slipades och oljades/lackades. Detta har hållit sig snyggt i många år men bänkskivan runt handfatet har numera många fläckar och märken och behöver en rejäl uppfräschning. Jag tänker slipa skivan men sedan är frågan vilken produkt som jag ska använd för att få en yta som tål vatten mm samtidigt som den är godkänd för inomhusbruk? Med två barn i huset så blir det en hel del vattenskvätt när de tvättar händerna. Vanlig teakolja som jag använt till fönsterkarmar mm kommer inte bli tillräckligt tåligt. Har letat på båtsidor men många av deras oljor/lack är bara för utomhusbruk. Tyvärr så går det inte längre att fråga personen som gjorde jobbet för 16 år sedan om vilken produkt som användes. Någon som har tips eller erfarenhet av teak runt handfat?
 
Som gammal seglare med bla. teakdäck och teak i sittbrunnsbänkar skulle ja vilja säga:
Inga ytbehandlingsmedel alls!
Teaken klarar sig fint, är vattentålig och ruttnar inte.
Slipa försiktigt och sickla ytan så står den sig.
Men se till att ni har bra ventilation, så fukt torkar bort!
 
Tack för svar och tips! Om jag inte ytbehandlingar teaken så kommer den att bli grå/blek, och jag vill helst att den fortsätter vara rödbrun som som resten av badrumsskåpet. Grå teak är snyggt på rätt ställe, tex utomhus eller på båtar, men tycker inte det passar bra med resten av badrummet. Att slipa/sickla resten av kommoden och övriga badrumsskåp så de matchar skulle bli oerhört jobbigt för dörrarna är ”ribbade”.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.