Hej!
Har för mig att jag läst att det finns en robotgräsklippare som har någon form av skydd som gör att de stannar när de kör mot ett stillastående föremål. T ex en katt, igelkott, fotboll, leksak etc och kör åt ett annat håll.
Vad är detta för modell?
Någon som vet?
 
R
Alla har det (i.a.f. de märken du bör köpa).

Det här med att igelkottar skadas av robotgräsklippare tror jag är ett extremt överdrivet problem. Allt som är stort eller större än en tennisboll kommer att knuffas framför klipparen eller få den att stanna för att den blivit "lyft".
 
R RoAd skrev:
Alla har det (i.a.f. de märken du bör köpa).

Det här med att igelkottar skadas av robotgräsklippare tror jag är ett extremt överdrivet problem. Allt som är stort eller större än en tennisboll kommer att knuffas framför klipparen eller få den att stanna för att den blivit "lyft".
Okej.
När man läser om klipparna så framgår det inget om detta.
Vet att jag såg en reklam eller liknande för något år sedan där de tog upp specifikt detta.
Du får gärna skriva vilka klippare det är jag bör köpa..

Vi har mycket igelkottar här och barnen matar dem. De är inte så nattaktiva som man läser överallt och att de kommer klara sig från gräsklipparen om deb endast körs på dagtid. De kommee hit och äter även på dagtid i princip varje dag.
 
Jag tror att det är ett reellt problem att igelkottar blir överkörda av klippare, men det är inte så stort som vissa menar. Låter man blir att köra i annat än dagsljus är nog mycket vunnet.

Jag vill också hävda att en robotklippare inte nödvändigtvis vänder för minsta hinder. Jag försökte exempelvis skydda en kabelstump som stack upp ur gräsmattan genom att sätta en uppochnervänd hink över och en stor tung sten på. Min klippare orkade putta iväg hink och sten över gräsmattan och slafsade sedan sönder kabeln.
 
  • Gilla
Åsa77
  • Laddar…
R
rebeccaanilssson rebeccaanilssson skrev:
Okej.
När man läser om klipparna så framgår det inget om detta.
Vet att jag såg en reklam eller liknande för något år sedan där de tog upp specifikt detta.
Du får gärna skriva vilka klippare det är jag bör köpa..

Vi har mycket igelkottar här och barnen matar dem. De är inte så nattaktiva som man läser överallt och att de kommer klara sig från gräsklipparen om deb endast körs på dagtid. De kommee hit och äter även på dagtid i princip varje dag.
Exakt vilken modell går ju inte att säga, det beror ju på hur stor och komplicerad din tomt är. Men jag äger själv en husqvarna och den har fungerat problemfritt i fyra år nu så det är väl min rekommendation. Gardena och McCulloch har samma ägare som Husqvarna och verkar hålla samma kvalitet och använda samma algoritmer.

Att tillverkarna inte uttryckligen skriver detta i sina produktblad är nog för att det är en grundfunktion. Lite som att dokumentera bromsar på en bil.

Men denna funktion är förstås ingen garanti för att djur inte kan bli överkörda. På en helt plan gräsmatta ser jag det som osannolikt, men om den är ojämn och djuret ligger i en grop när klipparen kör över så kommer inte krockskyddet att hjälpa. Så vill man vara helt säker så får man nog skippa robot och klippa för hand.

En idé är att köpa en klippare med kapacitet stor nog för att inte behöva köras på natten.
 
Klipp bara i ljuset. Finns ingen anledning att klippa nattetid där det bor djur som rör sig på natten.
Jag har 2 igelkottar som bor i min trädgård och har gjort ett antal år. De kan samsas om utrymmet, Nisse går dagtid, igelkottarna kvällstid.

Katterna i området går iväg när han kommer.

Köp inte skit som inte stannar för saker. Om den skulle fortsätta mot en fullvuxen kotte så lär knivdisken stanna pga lyft istället. Iallafall min.
 
Har en husqvarna 430x,den vänder när den krokar, men tror inte den skulle stanna för något så litet som en igelkott. Putade iväg ungarnas fotbollsmål utan problem.
Har du igelkottar hela tiden tror jag inte robotgräsklippare är något för er.
 
A ajn82 skrev:
Har en husqvarna 430x,den vänder när den krokar, men tror inte den skulle stanna för något så litet som en igelkott. Putade iväg ungarnas fotbollsmål utan problem.
Har du igelkottar hela tiden tror jag inte robotgräsklippare är något för er.
Det är busenkelt, låt Robban jobba mellan nio och fem så är det lugnt, om man inte har råd att skaffa en som klarar jobbet på den tiden så klipper man själv. Eller så dödar man igelkottar för att man är för lat eller för snål. Igelkottar är fridlysta, det borde fan vara straffbart att skicka ut knivar i trädgården nattetid .P.U.N.K.T.!
 
Det är säkerligen ett större hot för igelkottar med välstädade trädgårdar utan mat och skydd än att det används robotklippare. Men det blir ju inga rubriker.
 
D Daniel 109 skrev:
Det är säkerligen ett större hot för igelkottar med välstädade trädgårdar utan mat och skydd än att det används robotklippare. Men det blir ju inga rubriker.
Finns "aktivistgrupper" på fb som kräks ur sig om oss robotägare. Vi är mördare och ditten och datten.
Min igelkott hälsade för 10 minuter sen och kröp in i sin lilla djungel i hörnan.

Jag tänker att det finns så enormt mycket natur i Sverige så igelkotten blir nog inte ledsen om vi hade asfalterat ett par tomter.
 
  • Gilla
tensiden
  • Laddar…
Det funkar kanon med robotgräsklippare och igelkott, Hidalgo på dagtid och ikväll kom Ivar ut som vanligt... Igelkott på en gräsmatta framför buskar på kvällstid.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
T
För första gången så kan jag inte rekommendera Robomow då.
Dom stannar inte i första taget.
Tur att jag har förankrat altanen annars hade den knuffat in den till grannen vid det här laget.

Du ska nog ha en modell med rakbladsknivar.
Dom känns lite nättare och försiktigare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.