F
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Lär bli prutt om du målar, lägg upp bild så får du andra heta tips ist ;)
Prutt? Vad blir prutt och ”lär bli”? Har du sakkunskap inom området?
 
Har sett många fall där färg lossnar snabbt, virket är hyvlat och då fäster inte färgen lika bra som på tex sågad panel. Fördelen är att du bara målar en sida, då stänger du inte in fukten. Men varför måla egentligen ? Det blir ju snabbt snyggt naturellt grått med tiden...
 
  • Gilla
Zthella
  • Laddar…
F
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Har sett många fall där färg lossnar snabbt, virket är hyvlat och då fäster inte färgen lika bra som på tex sågad panel. Fördelen är att du bara målar en sida, då stänger du inte in fukten. Men varför måla egentligen ? Det blir ju snabbt snyggt naturellt grått med tiden...
Men om du hade läst så borde det vara uppenbart varför jag vill ha det målat.

Med diffusionsöppen färg stänger jag inte in färgen oavsett hur många sidor jag målar. Det finns annan färg än rinnande plastpåse på burk.
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
Jo, ljusgrå skivor matchar med naturligt grått som de blir mer tiden.
 
F
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Jo, ljusgrå skivor matchar med naturligt grått som de blir mer tiden.
du missade det faktum att jag vill ha en tydlig kontrast.
 
F fsn skrev:
Väcker liv i tråden. Jag håller på att bygga fäste för fasadskivor som skall klä in den högbyggda altanen. Virket är 45x95 tryckt. Det skall vara en spalt på ca 8mm mellan de ljusgråa skivorna och jag vill ha kontrast. Tänkte därför måla matt svart.

Har inte tid att vänta på att virket torkar och behöver en enkel färg som funkar. Det är bara en sida som skall målas.

Funkar det och några förslag på färg?
För att skriva i klartext. Det finnes ingen färg du kan måla med när virket är blött. En fuktkvot på max ca 16-18% är tillåtet ifall du skall behandla ditt virke.

Är det tryckta virket torrt, skall du behandla virket precis som om det vore obehandlat (dvs inte tryckt virke).

I ditt fall vilken färg som helst, så länge du följer anvisningarna. Tycker kanske inte faluröd i kulören svart är vettigt. Men en matt svart utefärg, finns ett gäng ifrån de stora tillverkarna. Men ditt virke måste ändå vara torrt.

ok?
 
F
L lukewalker skrev:
För att skriva i klartext. Det finnes ingen färg du kan måla med när virket är blött. En fuktkvot på max ca 16-18% är tillåtet ifall du skall behandla ditt virke.

Är det tryckta virket torrt, skall du behandla virket precis som om det vore obehandlat (dvs inte tryckt virke).

I ditt fall vilken färg som helst, så länge du följer anvisningarna. Tycker kanske inte faluröd i kulören svart är vettigt. Men en matt svart utefärg, finns ett gäng ifrån de stora tillverkarna. Men ditt virke måste ändå vara torrt.

ok?
Vad är det du inte tycker om med svart slamfärg?
 
  • Gilla
Huggmejsel
  • Laddar…
F fsn skrev:
Vad är det du inte tycker om med svart slamfärg?
Du skall ju inte måla sågat virke. Slät yta ihop med slamfärg är inte ok. Sågad yta ger bättre fäste.
 
L lukewalker skrev:
Du skall ju inte måla sågat virke. Slät yta ihop med slamfärg är inte ok. Sågad yta ger bättre fäste.
Nja, före var all panel hyvlad förutom på lador och en del uthus. Och det gick ju uppenbarligen bra.
 
G guggen skrev:
Nja, före var all panel hyvlad förutom på lador och en del uthus. Och det gick ju uppenbarligen bra.
Visst, inget är omöjligt. Men tror du att användaren ”fsn” är villig att måla tre fyra tunna eventuellt utspädda lager slamfärg på sitt tryckta virke som dessutom inte skall vara torrt.

Oavsett så fäster slamfärgen bättre på sågad yta.
 
I kvarterst har de flesta balkongräcken/staket ruttnat nu efter tio år. Vet ej vad andra målat med men hos mig är anledningen solklar. Den klarar inte vattenslangstestet!
Vid regn har vatten tagit sig förbi otätade skarvar och i omålade delar av bärande pelare. Vatten har blivit stående på handledare och i vinkel mellan snickerierna osv.
För att toppa det hela är allt slarvigt målat på plats med akrylatfärg.

Nu blir det tryckimpregnerat som legat i garaget (konstant 50% RH) som jag slipat av med 40-papper, oljat ändträ och målat allt med fönster och snickerifärg (alkyd) innan montering.
Alla skarvar öppningar plåtbleck mm ska tätas. Fräst V-spår undertill som blir droppnäsa på allt horisontellt och alla "V" som är öppna uppåt ska få en liten triangel för avrinning mot sidorna. Handledaren ska vara välvd. Pelarna mot stengolvet kommer jag nog täta helt istället för luftspalt, på vintern kommer det bara stå och suga vatten annars. Andningen ska ske genom färgen över all yta så att säga.

Jag ska spruta kopiösa mängder vatten på alltihop och kontrollera att vattnet rinner undan ordentligt (på utsidan!) , det är det absolut viktigaste!
Sen vore det väl själva f-n om det är ruttet om tio år igen. ;)
 
F
L lukewalker skrev:
Visst, inget är omöjligt. Men tror du att användaren ”fsn” är villig att måla tre fyra tunna eventuellt utspädda lager slamfärg på sitt tryckta virke som dessutom inte skall vara torrt.

Oavsett så fäster slamfärgen bättre på sågad yta.

Då det handlar om en 95mm bred regel så är väl en strykning fixad på under en kvart skulle jag tro så jag ser inga problem att stryka det 8 gånger om det skulle behövas. Finns det nåt som talar för att nån annan färg sitter bättre än slamfärg på hyvlat blött? Finns det nån färg som är speciellt bra för hyvlat virke? Akrylat är inte aktuellt öht så den kan du sortera bort från början.
 
F fsn skrev:
Då det handlar om en 95mm bred regel så är väl en strykning fixad på under en kvart skulle jag tro så jag ser inga problem att stryka det 8 gånger om det skulle behövas. Finns det nåt som talar för att nån annan färg sitter bättre än slamfärg på hyvlat blött? Finns det nån färg som är speciellt bra för hyvlat virke? Akrylat är inte aktuellt öht så den kan du sortera bort från början.
Ta in din regel, torka den med ; håförn, i bastun, krama den, sov med den i sängen. Det finns Fortfarande ingen färg som kommer hålla om inte fukthalten är under ca 16-18% i virket.

Är det väl torrt hade jag nog i ditt fall oljat med en svartpigmenterad olja, ifall det är någorlunda skyddat. Du får en matt yta samt, det fungerar utmärkt på ditt virke, så länge det är torrt vid oljning..
 
F
L lukewalker skrev:
Ta in din regel, torka den med ; håförn, i bastun, krama den, sov med den i sängen. Det finns Fortfarande ingen färg som kommer hålla om inte fukthalten är under ca 16-18% i virket.

Är det väl torrt hade jag nog i ditt fall oljat med en svartpigmenterad olja, ifall det är någorlunda skyddat. Du får en matt yta samt, det fungerar utmärkt på ditt virke, så länge det är torrt vid oljning..
Är du målare till yrket? Hur blir det med påväxt på olja? Jag har dålig erfarenhet av påväxt på olja sen tidigare.
 
F fsn skrev:
Är du målare till yrket? Hur blir det med påväxt på olja? Jag har dålig erfarenhet av påväxt på olja sen tidigare.
Påväxt kommer alltid fört eller senare, allt handlar ju om vilka förhållande som finns runt ikring det målade.

Sen finns ju färger som har lättare att bli beväxta än andra..

Nej, jag är inte målare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.