Hej,

Jag bor i ett radhus som drivs med direktverkande el. Jag har vanliga el-radiatorer i hela huset. Jag undrar om det är värt att byta ut radiatorerna mot oljefyllda radiatorer.
Om det bara handlar om ett par hundra kr billigare elräkning så är det inte värt kan jag tycka.
Tacksam om jag får lite råd.
 
Mer än 100 skulle inte jag räkna med att du tjänar..
 
  • Gilla
Rainyroad
  • Laddar…
I princip skulle jag påstå att bägge har 100% effektivitet så besparing är nog tveksamt men möjligen lite jämnare värme kan va skönt.
 
  • Gilla
Rainyroad
  • Laddar…
Energin som går åt att värma ditt hus är samma med eller utan olja i elementen.
Elräkningen blir lika stor.

Skillnaden är att de oljefyllda inte blir lika varma och behåller sin värme längre. Du slipper också lukten av bränt damm när de är igång.

Ekonomiskt ingen som helst fördel alltså.
 
  • Gilla
Rainyroad och 1 till
  • Laddar…
Jag har fått uppfattningen om att oljefylda radiatorer är bättre ur brandskyddssynpunkt än vanliga elradiatorer så av den anledningen har jag inga vanliga elradiatorer hemma utan enbart oljefyllda radiatorer. Men om det sen är sant vet jag inte
 
  • Gilla
Rainyroad
  • Laddar…
Tackar er som besvarade min fråga. Det gjorde saken lättare för mig och jag låter bli att kosta på i onödan.
 
Har du riktigt gamla elradiatorer med bimetal termostat går det att spara ström genom att en modern elektronisk termostat ger en jämnare temperatur vilket ofta gör att man kan ha lägre intälld temp och på det viset sparar ström.
 
  • Gilla
Rainyroad
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.