Jag funderar på att koppla på ett pluggat kallvattenrör som ligger kvar i nedre våningens bjälklag efter ombyggnad.
Det är nära husets grundmur på den sidan av huser. Jag vill ha ett vattenutkast där.
På så sätt behöver jag inte dra nytt för från motsatt hussidas vattenutkast.
Frågan är, får man ha vattenrör i krypgrunden. Den del som kommer ut ur bjälklagsisoleringen kommer att isoleras med slangisolering och gå igenom en lecablocksmur. På vintern kommer uttaget inte att användas.
 
Problemet är nog att det riskerar att frysa på vintern.
 
Risken är att den fryser sönder, jag skulle inte göra det.
 
Frysrisken var också en anledning till frågan, skrev inte det.
Vår huvudstam (PEX-rör) med vatten kommer upp ur sanden i marken i krypgrunden och är isolerat med rörisolering, det har aldrig frusit trots -32grader. Det har aldrig varit kallare i söder, bor i Blekinge vid kusten. En normalt riktigt kall vinter blir det kanske -20grader, då är det kallt.
 
Claes Sörmland
Rörisolering ger dig inte många minuters marginal om det blir minus krypgrunden. I mitt gamla hus är allt draget i krypgrunden och har inte någonsin frusit. Generellt tror jag det är ovanligt att krypgrunder fryser, kylan kan ju bara ta sig in från sidan och huset ligger som en varmt lock ovanpå. Marken bär på en hel del värme.
 
  • Gilla
Sakke och 1 till
  • Laddar…
I Blekinge är risken att det fryser obefintlig.


S Sakke skrev:
Frågan är, får man ha vattenrör i krypgrunden.
Du får i princip ha vattenrör vart du vill. Det finns inga regler eller lagar som förbjuder specifika ställen.
 
  • Gilla
Sakke
  • Laddar…
Claes Sörmland
BBR har ju ett antal krav som kan vara värda att fundera över. Förutom risken för frysning, t ex hur hindrar man sprutande läckage från att väta ned trossbottnen och hur upptäcker man snabbt läckaget i krypgrunden. Rör i rör som mynnar någonstans där det syns och inte ställer till skada är en idé.

Bild på texturdragning ur Boverkets byggregler om tappvatteninstallationer och utformningsråd för att förhindra vattenskador.
 
Om du väljer att dra rör där så använd slang och inte koppar, slangen är lite flexibel om det trots allt skulle frysa
 
Vad menar du med att det inte kommer användas på vintern? Stänger du av vattnet eller?

pex och pem tål frysning, men inte metallkopplingar till dito. Är krypgrunden inspekterar hade jag inte tvekat om du tömmer på vintern...
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
BBR har ju ett antal krav som kan vara värda att fundera över. Förutom risken för frysning, t ex hur hindrar man sprutande läckage från att väta ned trossbottnen och hur upptäcker man snabbt läckaget i krypgrunden. Rör i rör som mynnar någonstans där det syns och inte ställer till skada är en idé.

[bild]
Tack för alla svar:)
Har bestämt mig nu.
Av anledning att jag inte ser ett ev. läckage i trossbotten drar jag ett separat skarvfritt PEX-rör från vattenutkastet vi har på motsatt sida av huset. Lägger det i sanden i krypgrunden då det blir kortast väg
Kopplar ur det på vintern o blåser ut vattnet.
Det ska användas till bevattning i växthus och lite odling utomhus så behöver det bara på sommaren.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.