Hej.

Vi har tänkt måla om huset till sommaren och halkade in på biltemas fasadfärg V Pro & Pro clean.
Är det någon som testat denna?

Deras "Biltema Träfasad V-36" fick ju ganska bra betyg för 2 år sedan men man hör ju inte särkilt många som testat den. Vill inte höra en massor "du får vad du betalar för" osv utan bara recensioner från folk som faktiskt testat eller sett resultatet.

https://www.biltema.se/bygg/farg/utomhusfarg/farg---trafasad-v-pro-2000030569
https://www.biltema.se/bygg/farg/utomhusfarg/trafasad-v-pro-clean-2000040219
 
När Biltema köper in färg, så gör de det i en enda batch oftats. Nya kulörer till varje säsong, eftersom de köper in allt på ett bräde. Har du dessutom otur, så har de kanske bytt leverantör. Då är det inte ens ”samma” produkt längre. Har du dessutom otur är produkten nu sämre än tidigare.

Du får dessutom vad du betalar för.
 
  • Gilla
mnils och 1 till
  • Laddar…
Köpte några byttor förra sommaren och målade garaget som hade färg i uselt skick då tidigare ägaren verkar ha målat det i spöregn, med ögonbindel, och med vad jag tror var en svinarg motsträvig bjärv som pensel, så att få avsevärt finare var inte särskilt svårt för min del men det har hållit fint första vintern här uppe i norr utan problem iaf.

Har för avsikt att måla resten av huset denna sommar med samma färg (V Pro).

Sen får man ju givetvis vad man betalar för...
 
Fast det var ju för ett tag sedan Folksam (tror jag) testade färger och det var då några av de billiga färgerna från typ Rusta som fick väldigt bra betyg.
 
Har nu inhandlat deras V Pro, vit.
Har lite kvar innan målning kan påbörjas men jag återkommer med en recension senare :)
 
  • Gilla
CrazyAnt4 och 2 till
  • Laddar…
Hej Josag. Jag står inför samma beslut och funderar på Biltemas fasadfärg V-Pro eller Rustas Premium fasadfärg. Anledning är enorm yta, nästan 500kvm som ska målas. Vad är din erfarenhet nu efter målning? Vilken kulor hade du innan målning? Räckte det med två strykningar? Stämmer antal kvm/liter? Lättarbetad? Är ni nöjda? Tacksam för alla svar.
 
M McGregor skrev:
Hej Josag. Jag står inför samma beslut och funderar på Biltemas fasadfärg V-Pro eller Rustas Premium fasadfärg. Anledning är enorm yta, nästan 500kvm som ska målas. Vad är din erfarenhet nu efter målning? Vilken kulor hade du innan målning? Räckte det med två strykningar? Stämmer antal kvm/liter? Lättarbetad? Är ni nöjda? Tacksam för alla svar.
Hej.

Vi hade en gul Demidekk Ultimate innan, S1040-Y10R.
Jag är hittills jättenöjd. Jag tror det stämmer hyfsat, jag gjorde en liten lättare uppskattning bara så har inte räknat extremt noga men på min uppskattning verkar det stämma ganska bra. 2 Strykningar har räckt, men på vissa ställen där man vart lite snål första strykningen har jag kompletterat eller bara accepterat att det lyser igenom lite för den som tittar noga. Jag grundmålade bara där färg skrapats. Lättarbetad tycker jag men jag har ärligt talat inte målat särskilt mycket fasader i mitt liv.

Detaljbild av träfasad halvt målad i nyans S1040-Y10R, visar första strykningens täckning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Del av husfasad med ny målad gulfärg S1040-Y10R på panel, och vitmålad dörr och fönsterkarm.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vitmålad husfasad med träpaneler efter två strykningar av färg, med gräsmatta i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Ny målad fasad i solnedgång, skarpa skuggor framhäver den gula färgen S1040-Y10R på träpanel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vertikala träpaneler målade i blekgul färg, viss ojämn färgtäckning synlig.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Kemiläraren
  • Laddar…
Hej,
Står inför samma fundering. Har målat huset med Beckers färg, men vill gärna prova Biltemas fasadfärg.
Någon som har provat Biltemas OLJEAKRYLFÄRG V 5L.-FALURÖD? / Art. 36-773 ?
Om ni har någon bild, vore det kul att se hur det ser ut.
Ha det bra!
 
  • Gilla
Calle-81
  • Laddar…
H Hasse1 skrev:
Hej,
Står inför samma fundering. Har målat huset med Beckers färg, men vill gärna prova Biltemas fasadfärg.

Någon som har provat Biltemas OLJEAKRYLFÄRG V 5L.-FALURÖD? / Art. 36-773 ?
Om ni har någon bild, vore det kul att se hur det ser ut.
Ha det bra!
Jag hade vit flugger fasadakrylat. Nu målade jag med biltemas grå oljeakrylat V träfasad pro. Än så länge är jag nöjd. Behövdes två ommålningar för att täcka de vita under.
 
  • Gilla
Hasse1
  • Laddar…
M McGregor skrev:
Jag hade vit flugger fasadakrylat. Nu målade jag med biltemas grå oljeakrylat V träfasad pro. Än så länge är jag nöjd. Behövdes två ommålningar för att täcka de vita under.
Hej McGregor,

Tack så mycket för info, en liten fundering... Var det länge sedan du målade med Biltemas färg?
 
H Hasse1 skrev:
Hej McGregor,

Tack så mycket för info, en liten fundering... Var det länge sedan du målade med Biltemas färg?
Jag håller på och mållar just nu.
 
  • Gilla
Hasse1
  • Laddar…
Spännande, jag ska köpa färg idag och börjar med att måla boden på tomten.
Sedan blir det huset.
Kanske du kan ta en bild och visa för oss som är nyfikna? :D
 
  • Gilla
Tyra1969
  • Laddar…
Josag Josag skrev:
Hej.

Vi har tänkt måla om huset till sommaren och halkade in på biltemas fasadfärg V Pro & Pro clean.
Är det någon som testat denna?

Deras "Biltema Träfasad V-36" fick ju ganska bra betyg för 2 år sedan men man hör ju inte särkilt många
Josag Josag skrev:
Hej.

Vi har tänkt måla om huset till sommaren och halkade in på biltemas fasadfärg V Pro & Pro clean.
Är det någon som testat denna?

Deras "Biltema Träfasad V-36" fick ju ganska bra betyg för 2 år sedan men man hör ju inte särkilt många som testat den. Vill inte höra en massor "du får vad du betalar för" osv utan bara recensioner från folk som faktiskt testat eller sett resultatet.

Hej. Jag målade vårat gäststuga och garage dörr med Biltemas V Pro 2021 sommaren, det ser utt bra faktist. Planerar måla fasaden okså, det ska bli Biltema eller Rustas färg. Lycka till.
 
Har just målat om ”kåken” med biltema v PRO falu röd. Kändes bra att måla med. Nu får vi se om något år hur det håller
 
  • Ny målad träfasad i falurött med målarburk och pensel på kartongskydd.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
CrazyAnt4 och 3 till
  • Laddar…
Calle-81 Calle-81 skrev:
Har just målat om ”kåken” med biltema v PRO falu röd. Kändes bra att måla med. Nu får vi se om något år hur det håller
Nu är färgen snart året, Hur har den stått sig?
 
  • Gilla
CrazyAnt4
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.