Nu har jag ä fått info från förra ägaren. Det är en sandbädd som syllen vilar på sen kommer altan golvet. Troligt vis är det gjutna plintar i hörnen men inte helt 100 då det var länge sedan
 
Menar du att lägga skiffer mellan uterum och altandäck?
OTE="Jonatan79, post: 3712288, member: 153013"]Varför inte lägga snygg marksten , tex skiffer. Ni verkar ju ha bra underlag med sand redan. Mindre jobb och Sten ruttnar aldrig ;)[/QUOTE]
 
Hasse Red Hasse Red skrev:
Syllen under mår bra fuktigt men ingen tecken på röta. Men g att jag skulle köra så hur skulle jag då gå till väga. Ska jag börja med altan golvet och plocka bort plankorna där först. Hur jag sedan med Syllen hur byter jag ut den?? Eller lägger marksten under??
Om du vill göra det så börjar du med att riva ut altanen närmast väggarna och gräva ut på både in och utsida på lagom avstånd och mura/gjut in betongklackar under syllen (med exempelvis tjärpapp mot syllen). När det stelnat så kan du gräva ur resten och mura/gjuta en komplett sockel. Sedan är det läge att fundera på hur du bygger ett nytt golv på inglasningen - gjuta golv, trägolv eller något annat? Sedan finns många olika byggsätt också. Jag hade passat på att lägga skumplast för att få ett varmt golv i alla fall.

Om du vill byta syll så blir det jobbigare, då måste ju den gamla tas bort och det skulle inte jag våga mig på att göra själv.
 
  • Gilla
Hasse Red
  • Laddar…
Menar istället för trädäcket!
 
  • Gilla
Hasse Red
  • Laddar…
Jaha oj det kommer bli ca 80 kvm trädäck blir lite tråkigt om man ska lägga skiffer över en sådant stor yta

Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Menar istället för trädäcket!
 
Har undersökt ytligare vid hörn det är en plint. Så om jag gräver endast bredden på syllen fäster ny planka med altan syllen och börjar bygga bärlagret utifrån det det borde välla funka. Syllen var värre än jag trodde har tagit bort plasten. Behöver jag ny plast om jag ska fästa tryckimpregnerat virke på altan syllen
 
Åh fan, en hel dansbana! Lycka till
 
  • Gilla
Hasse Red
  • Laddar…
Jag vet inte om de kan vara till hjälp.. men mitt hus höll på att rasa när jag grävde ur ordentligt runt ett hörn. Grunden var en äldre låg typ.
Jag löste det genom att montera vagnsskruvar och på så sätt hissa upp grunden i rätt nivå så att arbetet kunde slutföras.
 
  • En husgrund stabiliserad med vagnsskruvar för att justera höjden efter grävarbete.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Hasse Red
  • Laddar…
MultiMan
@Kungen och 38 till Det du använt heter "vantskruv" och inte vagnsskruv, kan vara viktigt att veta om någon vill göra likadant.
 
MultiMan MultiMan skrev:
@Kungen och 38 till Det du använt heter "vantskruv" och inte vagnsskruv, kan vara viktigt att veta om någon vill göra likadant.
Precis. Du har alldeles rätt. De va lite slarv där.
Vantskruv ska de va!
 
  • Gilla
Hasse Red
  • Laddar…
Har gått vidare med att försiktigt ta bort allt och trycka in marksten under. Som ni ser har jag tagit bort platonmattan och syllen ser inte alls bra ut. Att byta syllen är något som jag inte kan utföra eller har pengarna för nu då det är för dyrt. Men nästa steg ska bärlagret för trädäcket komma. Ska jag fästa första planka rätt intill syllen eller ett avstånd ifrån för bästa resultat. Jag tänker om det är rätt intill så kommer fukt att samlas där igen men om jag tar en bit bort så rinner den ner. Jag är väldigt tacksam för alla svar som jag har fått
 
  • Grävd mark vid husgrund med synlig skadad syll och borttagen marksten, intill ett trädäck.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skadad träsyll med tecken på fukt och förfall, med borttagna platonmattan ovanför och marksten nedanför.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Bra jobbat. En bra början i alla fall. Försök skydda syllen mot ytterligare angrepp av väta om möjligt, så klarar du dig nog i några år i alla fall. Till dess du har råd att ta tag i det problemet.

Det problemet måste lösas från insidan av inglasningen i framtiden.

Nu har du ju en bra grund att bygga den nya altanen från också. Lägg dess reglar invid syllen och gjut ett par plintar på lämplig plats, gärna med justerbara balkskor. Stenstöd under reglarna kan ju räcka också om inte några större sidokrafter kommer att förekomma.
 
  • Gilla
Bernieberg och 1 till
  • Laddar…
En sak till, var försiktig med bredbandet. Det blir dyrt om du knäcker fibern.
 
  • Gilla
Hasse Red
  • Laddar…
J
Den där syllen var väl inte så farligt åtgången, eller är den mjuk / spröd? Drar du kniven i den, sätter den sig eller är det sprött?

Bra med plattorna där. Se till att de lutar utåt så kommer det att hålla hur bra som helst.
 
  • Gilla
Hasse Red
  • Laddar…
en har torkat lite men drog lite lätt på den med kniv då följde trä med. Lite osäker gällande träbalken som ska sitta efter syllen om den ska fästat med syllen eller en bit bort för att förhindra att fukt samlar sig emellan

J Jotsat skrev:
Den där syllen var väl inte så farligt åtgången, eller är den mjuk / spröd? Drar du kniven i den, sätter den sig eller är det sprött?

Bra med plattorna där. Se till att de lutar utåt så kommer det att hålla hur bra som helst.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.