Jag bor i villa och vi har en egen brunn, borrad. För ca två år sen bytte vi vattenpump, till en Grundfos sqe 2-70. Innan hade vi en gammal pump som stod i källaren med hydrofortank. Efter bytet har vi haft mycket bättre vattentryck och allt har fungerat som det ska. Nu, sen ett par veckor tillbaka, så är vattentryck väldigt ojämnt. Sätter jag på ex kranen i handfatet på fullt så är det fullt tryck i kanske 5 sekunder och sen blir det dåligt i 5 sekunder och så håller det på så. Någon som vet vad det kan bero på??
 
Du behöver fylla på luft i hydroforen. Gör detta snarast... det skadar tryckbrytare, pump kabeln i borrhålet och slangen som nöter mot..
 
  • Gilla
Grovlimpan
  • Laddar…
Hur gör man det? Vi har hört som ett klingande ljud från brunnen sista tiden också.

Så här ser det ut i källare:
 
  • Vattenbrunnstank i källare med tryckmätare, rörledningar och röda ventiler. Verkar åldrad och använd.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vattenpump och rörledningar i en källare med mätare och kopplingar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hydroforen är helt tom verkar det som, ska den vara det?
 
Den låter iallafall tom när man knackar på den. Nivåröret ser dock fullt ut. Eller kan det vara tomt? Inte så haj på detta.
 
Detta bör / skall vara en ventil på toppen av hydroforen för påfyllning av luft typ en sådan som sitter på bildäck. Eller bättre, en kulventil med en SEJN-anslutning för tryckluft.
Gör så här, stäng pumpen, öppna kranar och släpp ut vatten, fyll på med luft tills det kommer kommer ut luft i kranen. Stäng kranen starta pumpen, allt klart.;)
 
  • Gilla
taxationistheft
  • Laddar…
Det ser ut så här upptill
 
  • Rörkoppling med metallmutter monterad på betong, synlig märkning "VATETTE".
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
När jag var nere förut stod var det ca 3,5 på mätaren på både hydroforen och den andra, nu är det nästan 5 på båda. Ska det vara så?
 
Om där är en kran som är på en lägre nivå än botten på hydroforen, så är det bara att öppna den och låt det rinna så länge det kommer vatten med avstängd pump. Det brukar vara en tömnings ventil i botten på hydroforen, kan man släppa ut vattnet där, så är det bara att ta bort tätningshatten och öppna kranen på toppen och släppa in luft. Har man tillgång till tryckluft går det fortare. När den är helt tömd på vatten är det bara att stänga luftventilen, starta pumpen och skölja ut botten slammet, när det kommer klart vatten så stäng avtappningen.
Normalt blir till o från vid lagom nivåer.
 
Så först stänger jag av pumpen. Ska jag öppna både uppe och nere samtidigt?

Och när vattnet är slut, stänger jag där uppe och sätter på pumpen? Och sen när det kommer klart vatten där nere så stänger jag där också?
 
  • En rostig avstängningsventil på ett vattenledningsrör mot en betonggolvbakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
Japp
 
  • Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
Hur lång tid tar det att tömma den ungefär?
 
Och måste man tömma hela?
 
Töm hela, stäng kranarna och starta systemet så bör du se nivån i synglaset.
 
Ok, ska testa detta!

Är det meningen att man ska göra detta regelbundet för att hydroforen inte ska ha för lite luft?

Och vad är normalt tryck i hydroforen?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.