Hej. mitten av april flyttade vi in i vårt nybyggda hus med ihopbyggt garage. Nu har jag upptäckt sprickor i plattan. Okunnig i ämnet så nu får gärna hjälpa mig och berätta om det är någon fara med sprickorna.
 
  • Sprickor i en betongplatta nära ett cirkulärt avloppsgaller i ett garage.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Spricka i en betongplatta vid kanten av en vit dörröppning nära marken.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Spricka i betongplatta på golv med synlig del av en cirkulär inspektionslucka i förgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är tyvärr väldigt vanligt med sprickor i betongplattor. Efter gjutning så torkar och krymper betongen under ganska lång tid, och det är vanligt att sprickor uppstår. Man brukar vattna och täcka betongen med plast för att undvika att den ska torka och spricka, men inte heller det är någon garanti mot sprickor.
Din spricka är relativt liten så och ser inte ut att vara djup, är främst visuellt.
Finns inte mycket att göra åt, kanske kan du få någon mindre kompensation från företaget som byggde huset
 
Tack för svaret. Jag var mest orolig för om sprickan kan leda till något värre.
 
K kjork skrev:
Tack för svaret. Jag var mest orolig för om sprickan kan leda till något värre.
Tror inte du behöver oroa dig för det, den ser som sagt inte djup ut.
Kan dock vara värt påpeka det för byggfirman om det mot förmodan skulle bli mycket värre i framtiden.
 
Klodsmajor Klodsmajor skrev:
Tror inte du behöver oroa dig för det, den ser som sagt inte djup ut.
Kan dock vara värt påpeka det för byggfirman om det mot förmodan skulle bli mycket värre i framtiden.
ja det kan ju vara smart såklart. Tack för tipset.
 
Det är ingen som helst fara. Däremot är det tråkigt att se att de som gjöt gjort ett så dåligt jobb, men det har ingenting med sprickorna att göra.
 
C C.Lundin skrev:
Det är ingen som helst fara. Däremot är det tråkigt att se att de som gjöt gjort ett så dåligt jobb, men det har ingenting med sprickorna att göra.
Kan du utveckla lite
 
K kjork skrev:
Kan du utveckla lite
Jag tänkte bara på det estetiska. Hur ytan på plattan ser ut. Säkerligen ingenting fel på plattan i övrigt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.