Vi har en fjärrvärmecentral alfa laval eco mini med utegivare. När man kollar uppmätt värde från utegivaren i panelen CM737 så ligger temperaturen ute alltid cirka 20-25 grader under riktig utetemperatur. Så vid 10 grader ute säger den till exempel -14. Det här borde ju rimligtvis göra att fjärrvärmen är igång i onödan. Någon som vet hur fjärrvärmcentralen hanterar detta? Går den på temperaturförändringar eller har den en inställning för faktisk uppmätt temperatur. Vi har ofta haft det för varmt inne och det är svårt att få ner värmen. Önskad temp på fjärrvärmecentralen har jag ställt på 17 grader, men vi kommer knappt ner under 24 inne.

Någon som vet vilken sorts givartyp som behövs till kontrollern CM737 (honeywell)? Jag har läst om TP1000 och TP100 men oklart vad den här ska ha. Utegivaren som sitter där nu verkar heta T7043E1008 men jag lyckas inte hitta någon spec om den på nätet.
 
E
CM737 är en rumsenhet med inbyggd inomhusgivare, så du kan koppla bort utegivaren och flytta rumsenheten till en central del av huset så kör den mot innetemp istället.

Men om du vill ha utegivare så kan du så klart byta den du har. Jag är 99% säker på att det är en PT1000-givare, då det är absolut vanligast inom fastighetsstyrning.
 
Redigerat:
D davring skrev:
Vi har en fjärrvärmecentral alfa laval eco mini med utegivare. När man kollar uppmätt värde från utegivaren i panelen CM737 så ligger temperaturen ute alltid cirka 20-25 grader under riktig utetemperatur. Så vid 10 grader ute säger den till exempel -14. Det här borde ju rimligtvis göra att fjärrvärmen är igång i onödan. Någon som vet hur fjärrvärmcentralen hanterar detta? Går den på temperaturförändringar eller har den en inställning för faktisk uppmätt temperatur. Vi har ofta haft det för varmt inne och det är svårt att få ner värmen. Önskad temp på fjärrvärmecentralen har jag ställt på 17 grader, men vi kommer knappt ner under 24 inne.

Någon som vet vilken sorts givartyp som behövs till kontrollern CM737 (honeywell)? Jag har läst om TP1000 och TP100 men oklart vad den här ska ha. Utegivaren som sitter där nu verkar heta T7043E1008 men jag lyckas inte hitta någon spec om den på nätet.
Har du en multimeter kan du mäta motståndet på givaren, lossa trådarna och mät. Är det en PT1000 som Emil nämner ska du hamna vid (1000 + 3.85 x T) ohm och T i grader C. Så tex med +10 grader ute runt 1040 ohm i motstånd.

Någon givare för Honeywell utrustning någorlunda lik din som jag sett hade däremot NTC givare typen 10 kohm vid 25 C. Mäter du värden nånstans över 10 kohm kan det vara en sån tydligt andra värden än om du har PT100 eller PT1000.
 
Nus73
Hej,
Jag har en likadan anläggning med CM737. När den installerades roade jag mig med att koppla in en potentiometer istället för givaren och kollade vilken temperatur som visades vid olika motstånd. Panelen visade 25 (24,6) grader vid 10 kOhm. 30 kOhm gav 0,9 grader. Så som GK100 skriver är det ett NTC-motstånd i utegivaren.
/Linus
 
  • Gilla
Emil_K
  • Laddar…
Tack för svar. Jag har nu lyckats mäta upp ~180kOhm vid 17 graders utetemp. Centralen tycker att det är -8 ungefär. Det verkar ju alltså vara typen NTC men med värden som är helt åt skogen.

Är det värt att byta eller helt enkelt bara flytta panelen och köra med innertemperatur?
 
Visst är det värt att byta givare. Utegivaren med rätt inställd värmekurva har en mycket viktigt funktion för att få jämn temperatur inomhus .
 
Du kan ju mäta lite mer så du inte har glapp, oxid eller annan dålig kontakt någonstans. Tex mät direkt över givarens anslutningar med kabeln lossad om du inte gjort så, lägg ihop trådarna i centralens ände och mät kabeln från givarsidan så den är ok. Får du fel motstånd över givaren kan du enkelt bara skaffa en termistor och ersätta med den kostar inte mycket det är ju onödigt med kompletta givaren. Det vanliga i de här fallen är 10 kohm vid 25 C och konstanten beta = 3885 om du hittar de uppgifterna annars två vanliga punkter då just 10 k / 25 C och 33 k / 0 C du kan söka på.

Du kan också passa på att kolla så centralen mäter rätt med några fasta motstånd eller en pot som Nus73 skrev om tidigare så den delen är klar också.
 
Hur hittar jag utetemp i CM737 panelen?
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.