Jag har sågat ner en stor gran kring vilken det växt fram en tjock och tät mossa, med ytterst få grässtrån. Jag vill få bort mossan snabbt och utan allt för stor arbetsinsats. Alla tips verkar att gå ut på gödsla, gödsla och åter gödsla, med tanken att gräset skall ta över, men jag vill inte heller ha något gräs där, jag tänker lägga ut grus för att parkera bilar och släpkärran där. Jag har avverkat några m 2 med kratta genom att slita upp stora sjok, vilket fungerar, men är tidsödande och arbetsamt, så nu vill jag få tips om en bra, snabb och billig metod att få bort skiten. Har funderat på att bränna ihjäl den med en gasolbrännare, och tänker att det sen borde vara lätt att kratta bort resterna. Bra ide? Finns det någon här som har en bra metod? Funderar på ättika, roundup eller något annat, men vet inte vad som är bäst. Tips mottages tacksamt..
 
Järnsulfat blandat i vatten. Mossan blir svart och torkar på några dagar. Kör över med gräsklipparen sen så dammar den bort.
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
Grattis, i med du har krattat innan du dödat så har du snart mer mossa.
Järnsulfat rikligt så har du snart stora svarta fläckar. Sprutar ut lite ibland sen får roboten sköta resten så tänker man inte på det.
 
Jorden är för mager, gödsla gräsmattan med tex hönsgödsel, se bara till att det regnar/vattnas efteråt så att inte gödslet bränner gräset.
 
Järnsulfat, t.ex. Ferrogent och gödsel.
Kan ju kalka lite på vårvinter för att öka Ph värdet.
 
Alla verkar missa att TS inte vill ha gräs istället för mossan.
Ska du lägga grus där så är det bara att ta fram spaden och gräva bort mossan och myllan.
 
  • Gilla
  • Haha
Nisse Hammer och 3 till
  • Laddar…
Tack useless för att du sett vad jag vill uppnå, alltså INGEN MOSSA INGET GRÄS, men jag vill ha en lättare metod att få bort mossan än att slita, kratta eller gräva bort den. Tanken är att om jag kan döda den snabbt och effektiv så borde det sen vara lättare att avlägsna resterna. Frågan är då om det inte finns något effektivare än järnsulfat?
 
  • Gilla
Kalle1978
  • Laddar…
T
Att lösa problem i trädgården snabbt med eld så har väl många försökt, men oftast blir det väl så här:


Kan du bara inte lägga ut markduk och grus på den? Det lär väl sätta sig några cm, men jag får känslan att det inte stör dig?
 
  • Wow
Sockerhög
  • Laddar…
Turbo_Tail Jag vill slippa den sättning som ju lär uppstå, eftersom mossan är så tjock. Jag har ju inte funderat på att hälla på massor av bensin och tutta på :p, men funderat på om det fungerar med en gasolbrännare, kanske efter att först använt järnsulfat som flera har tipsat om. Jo jag har tänkt att lägga markduk, sen ett lager stenkross 30 och på det ett lager 0-8.
 
Blanda järnsulfat med vatten och häll på. Vänta 1-2 timmar. Klar!
 
T
N Nisse Hammer skrev:
Turbo_Tail Jag vill slippa den sättning som ju lär uppstå, eftersom mossan är så tjock. Jag har ju inte funderat på att hälla på massor av bensin och tutta på :p, men funderat på om det fungerar med en gasolbrännare, kanske efter att först använt järnsulfat som flera har tipsat om. Jo jag har tänkt att lägga markduk, sen ett lager stenkross 30 och på det ett lager 0-8.
Men om du bara skall använda det för parkering, varför bry sig om en liten sättning? Nu vet jag ju inte hur området ser ut, men du kan ju alltid fylla på med mera grus om sättningen blir för stor?
 
Fruktansvärt OT nu, men jag kunde inte låta bli att läsa titeln på småländska...
 
  • Haha
Nisse Hammer och 1 till
  • Laddar…
T Turbo_Tail skrev:
Men om du bara skall använda det för parkering, varför bry sig om en liten sättning? Nu vet jag ju inte hur området ser ut, men du kan ju alltid fylla på med mera grus om sättningen blir för stor?
Jo, om jag inte får något bra mossdödartips få jag ju göra så....
 
C C.Lundin skrev:
Fruktansvärt OT nu, men jag kunde inte låta bli att läsa titeln på småländska...
Vad tror du Freud skulle ha sagt om det?;)
 
N Nisse Hammer skrev:
Frågan är då om det inte finns något effektivare än järnsulfat?
Järnsulfat är väl det mest effektiva? Blanda, vattna/spruta ut, vänta två timmar. Sen är skiten död.
Eller köp granulat så slipper du vattna ut om det är för mycket jobb för dig.

Sen är det upp till dig om du vill kratta upp resterna eller låta dom förmultna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.