Hej har en vägg av eternit Vägg klädd med vertikalt räfflad eternit, visar tecken på åldring och rost vid en vågrät skarv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kan den typ ha historiskt värde?
 
Katkarlsson Katkarlsson skrev:
Hej har en vägg av eternit [bild]

Kan den typ ha historiskt värde?
Det tror jag knappast, om inte huset eller området du bor i har någon kulturminnesmärkning. Är det i ett ”vanligt” bostadshus?
 
MultiMan
Att tro räcker ju inte, rätt meningslöst tyckande i sammanhanget,

Personligen tycker jag du som minsta grej ska lägga ut några bilder på Blocket. Kanske någon nappar direkt.
 
Sitter på husen vore dumt att riva dessa
 
MultiMan MultiMan skrev:
Att tro räcker ju inte, rätt meningslöst tyckande i sammanhanget,

Personligen tycker jag du som minsta grej ska lägga ut några bilder på Blocket. Kanske någon nappar direkt.
Om att tro är meningslöst, hur ska ett bra svar vara? Eftersom jag inte vet, så säger jag att jag tror inte det har något historiskt värde. Det är baserat på den information och erfarenhet jag har samlat på mig (inte mitt personliga tyckande). TS kommer inte få ett absolut svar, ja eller nej, det är som mycket annat en bedömningsfråga, där åsikter om kulturhistoriskt värde går isär beroende på vem man frågar. Jag tipsade TS om saker att kolla upp, TS får göra vad denne vill med informationen.
 
MultiMan
Katkarlsson Katkarlsson skrev:
Sitter på husen vore dumt att riva dessa
Aha. Jag trodde du tänkte plockad ner fasaden. Du ser, tro räcker inte långt. :D
 
Rickard.
Jag är rätt säker på att det är ett lagbrott att både sälja och ge bort produkter som innehåller asbest så någon stor marknad borde inte finnas :)

Men jag tycker absolut du ska spara dom för "husets" skull.
 
  • Haha
Workingclasshero
  • Laddar…
Det har tidigare sagts att det totala förbudet för allt med asbestinnehåll (exempelvis eternitskivor) som Sverige hade upphävdes i och med EU-inträde/anpassning.

Det har sagts mig att i exempelvis Portugal är Eternit ett vanligt, och omtyckt byggmaterial, relativt billigt tack vara inhemsk förekomst, och eldsäkert när det kommer gnistregn från vilda bränder.

Det lär gå att beställa nytillverkade delar av Eternit om man vill komplettera, exempelvis ett garagetak med en sprucken platta...
 
Annars kan man ju köpa fibercement som är i stort sett samma produkt men armeringen består av andra fibrer än asbest.
 
  • Gilla
Allman
  • Laddar…
S Soltorp40 skrev:
Det har tidigare sagts att det totala förbudet för allt med asbestinnehåll (exempelvis eternitskivor) som Sverige hade upphävdes i och med EU-inträde/anpassning.

Det har sagts mig att i exempelvis Portugal är Eternit ett vanligt, och omtyckt byggmaterial, relativt billigt tack vara inhemsk förekomst, och eldsäkert när det kommer gnistregn från vilda bränder.

Det lär gå att beställa nytillverkade delar av Eternit om man vill komplettera, exempelvis ett garagetak med en sprucken platta...

Det går det, dock inget asbest i dom.
Kollade själv runt för nått år sen om jag skulle laga ett eternittak.
Men det slutade med att jag tog bort skiten och satte plåt ist.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Claes Sörmland
S Soltorp40 skrev:
Det har tidigare sagts att det totala förbudet för allt med asbestinnehåll (exempelvis eternitskivor) som Sverige hade upphävdes i och med EU-inträde/anpassning.

Det har sagts mig att i exempelvis Portugal är Eternit ett vanligt, och omtyckt byggmaterial, relativt billigt tack vara inhemsk förekomst, och eldsäkert när det kommer gnistregn från vilda bränder.

Det lär gå att beställa nytillverkade delar av Eternit om man vill komplettera, exempelvis ett garagetak med en sprucken platta...

Här står något annat.

https://cordis.europa.eu/article/id/13445-commission-extends-ban-on-asbestos-products-in-eu
 
  • Gilla
vandrarensam
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.